Свистячі звуки. Заняття 1 - 3


Заняття 1-2

Зміст: Обстеження всіх сторін мови дітей, стійкості уваги, спостережливості, ставлення досвого дефекту, знання програмного матеріалу.

Обладнання : Схема перевірки всіх сторін мови, дидактичний матеріал для перевірки мови.

Заняття З

Зміст: Знайомство дітей з назвами частин артикуляційного апарату. Підготовчі вправи дляпостановки свистячих звуків. Розвиток слухової уваги на немовних звуках.

Визначення першого голосного звука в словах. Аналіз слів типу уа, аз.

Мета : Ознайомити дітей з назвами частин артикуляційного апарату; розвиток слуховоїуваги.

Обладнання: Муляжі, профілі артикуляції, дзеркало, спирт, вата, яонди, набір звуковихіграшок, розрізна азбука.

Хід заняття

I. Вступна бесіда про спосіб і місце творення звуків.

Логопед пояснює дітям, що при вимовлянні звука язик, губи, зуби займають різне положення. Наприклад, при вимові звука "а" рот широко відкритий, язик лежить вільно; "р" - язик дрижить; "с" -губи прикриті, губи розтягнуті в посмішку (показує перед дзеркалом).

Робить висновок, шо при вимові кожного звука язик, губи, зуби приймають тільки одне певне положення. Якщо язик, губи або зуби приймають інше положення, звук спотворюється.

ІІ. Знайомство з частинами артикуляційного апарату.

На муляжі або профілі артикуляції логопед показує язик (кінчик, спинку, корінь), губи (верхню і нижню), зуби, піднебіння (тверде, м’яке), голосові зв’язки.

Гра на закріплення назв частин артикуляційного апарату. Логопед пропонує дітям показати на муляжі або профілі артикуляційного апарату кінчик (спинку) язика, піднебіння, м’яке піднебіння і т.д. Далі одна дитина показує указкою, а друга повинна назвати згадану частину артикуляційного апарату.

Підбиття підсумків гри.

III. Підготовчі артикуляційні вправи для постановки свистячих звуків.

  1. Висунути широкий язик між зубами, потім сховати його за нижні зуби. Виконати це 5-6 разів.
  2. Для того, щоб язик став широким, треба промовляти звуки "па-па-па" з висунутим язиком, а потім потримати спокійно широкий язик у відкритому роті під лічбу логопеда від 1 до 5.
  3. Усміхнутися, відкривши рота, покласти широкий язик на нижню губу, вимовляти звук "й", тримати його в такому положенні під лічбу логопеда від 1 до 5.
  4. Усміхнутись, напіввідкрити рот, покласти широкий язик на нижню губу і здути вату із столу, з долоні.
  5. Усміхнутись, відкрити рот, притиснути кончик язика до ниж- і ніх зубів, не відриваючи його від зубів, вигнути спинку язика.
  6. Показати зуби, сховати за них язик з вигнутою спинкою і пошепки, а потім голосно промовляти звуки "і-и-і-и","и-і-е".

IV. Гра "Що звучало?" для розвитку слухової уваги (немовні звуки).

Взяти 3-5 різних брязкалець, послухати звучання кожного. Діти, повернувшися спиною, визначають, яке брязкальце звучало.

V. Розвиток фонематичного сприймання і навичок звуко-буквеного аналізу.

–Наша мова складається із речень. Речення складаються із слів, а слова - із звуків.

Лікар Айболить прийшов подивитися вам горло. Ви повинні широко відкрити рота і голосно промовити: "А-а-а-а" (кожна дитина вимовляє звук "а"). Який звук ви вимовили? Як звали лікаря? Який перший звук у цьому слові?

Логопед називав звук "а" і показує букву а, далі - звук "у" і показує букву у , порівнює артикуляцію голосних "с", "н", "і". Звертає увагу на те, то при вимові їх у роті немає перешкод – це голосні звуки.

Гра на зчитування з губ голосних звуків і звукосполучень.

Логопед беззвучно артикулює один, а потім два-три голосних звуки, діти вгадують, який звук логопед збирається назвати, і показують відповідну букву. Визначають переможця.

Аналіз звукосполучень із голосних звуків.

Логопед запитує, діти відповідають:

– Як кричать, коли заблукають у лісі? (Ау). Який тут перший звук? ("а").

– Візьмемо букву а . Який другий звук? ("у"). Беремо букву у . Прочитаємо те, що склали. (Ау). Далі: уа , а і , и у і т.д.

Логопед називає слова, а діти - перший звук: аптека, Африка, яьоин, озеро, Уляна, окунь, армія, учитель, Іра, ананас, абри-, урна, ескалатор, авіація, ішак, екран, іскра.

VI. Оцінювання роботи дітей і підбиття підсумків заняття.
VII. Домашнє завдання: виконати артикуляційні вправи (1-5 разів).

загрузка...
 

Вгору