Диференціація звуків [3]-[Ж] у реченнях. Дошкільний вік

К. А. Оленич


Заняття для дітей б року життя із ФФНМ

Мета:

* закріплювати правильну вимову звуків [з] і [ж] у словах та реченнях;

* розвивати фонематичні процеси, навички виконання звукового аналізу, дрібну та загальну моторику, уміння орієнтуватися в просторі;

*розвивати увагу, уміння складати речення за поданою схемою; виховувати колективізм, старанність, формувати контроль за власним мовленням.

Обладнання: чотири пронумерованих торбинки, м´які іграшки — їжак і заєць, маски зебри, кози, жука, жаби. Чотири листівки, на кожній по дві кишеньки, малюнки із зображенням бузка, гвоздики, морозива, візка; книжки, жакета, жуйки, жоржини, лампи, лаку, мила, соломки; схема речення з трьох слів, малюнки із зображенням зайця, їжака, жаби, жука, зебри, кози; пазли із зображенням їжака та зайця.

Хід заняття

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

►► Привітання з гостями

►► Розвиток дрібної моторики

Ми долоньки розітремо,

(Потирати долонями.)

Розігріймо пальчики.

(Потирати пальчики.)

Будем гратися руками,

(Плескати в долоні.)

Як маленькі зайчики.

(Пострибати на носочках, руки зігнуті перед грудьми.)

Права рука вперед —

(Виставити праву руку перед собою.)

П’ять братів,

(Розсунути пальці в сторони.)

П’ять зайців,

(Ліва рука вперед.)

П’ять завзятих молодців,

(Стиснути пальці рук.)

То не в лісі сірі зайці, (Помахати вказівними пальцями рук.)
То умілі наші пальці (Постукувати подушечками пальців лівої та правої рук.)

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

►► Розвиток загальної моторики та орієнтації в просторі

Діти стоять біля логопеда півколом. Педагог по черзі дає кожному завдання. Дитині, ім´я якої починається на загаданий звук, виконати певну кількість кроків за заданою інструкцією та взяти торбинку під певним номером. Торбинок є чотири.

►► Розвиток фонематичних процесів та зв´язного мовлення

Логопед пропонує дітям через відгадування загадок дізнатись про вміст торбинок № 1 та № 2 (робота почергова).

Влітку сірий, взимку білий. (Заєць)

***

Не боїться вовка і лисиці,

Бо на спині має гострі спиці. (їжак)

Педагог за допомогою навідних питань спонукає дітей до опису тварин:

* Який наш заєць (їжак)?

* Які частини тіла він має?

* Де живе заєць (їжак)?

* Що він їсть?

Логопед пропонує дітям визначити у словах-відгадках:

* наявність звуків [з] та [ж];

* місце звука у слові;

* кількість складів.

►► Пригадування правильної артикуляції звуків [з] та [ж]

Вимовляючи звук [з], губи розтягуємо в усмішці, зуби зімкнуті, язик знизу за зубами.

Вимовляючи звук [ж], губи витягнути вперед, між зубами — маленька щілина, широкий язик вгорі.

Логопед промовляє дітям мету заняття.

Логопед викладає зайця та їжака на стільці та повідомляє дітям, що у тваринок день народження. Тварини святкують його разом і запросили до себе гостей, у назвах яких є звуки [з] чи [ж]. Дітям пропонується стати їхніми гостями. А хто ким буде — можна дізнатися за допомогою загадок. Малята підходять до логопеда. Той бере торбинку № 3 та зачитує загадки.

У зеленому жакеті,

Галасує в очереті,

Хоч і плавати мастак,

Та не риба і не рак. (Жаба)

***

Рогата, хвостата,

Гуля біля хати.

«Ме-ме-ме» співає,

Весело стрибає. (Коза)

***

Крила маю, та не птах,

Я літаю по квітках.

І співаю «Жу-жу-жу».

Називають мене... (Жук).

***

Кінь цей не одної масті:

Чорно-білий він, смугастий.

Смужечки рядком, мов ребра.

Ця тварина зветься... (зебра).

Дитині, яка відгадала загадку, одягається маска гостя — жаби (кози, жука чи зебри). Далі пропонується малятам визначити у словах-відгадках наявність звуків [ж] чи [з] та назвати їх місце у словах; поділити слова на склади. (Передбачаються відповіді дітей повними реченнями).

►► Звуковий аналіз слів (жаба, коза, зебра, жук)

►► Розвиток загальної моторики

Дружно ми усі живемо

(Взятися за руки.)

Та до друзів у гості йдемо.

(Рухи вказівними та середніми пальцями рук.)

Будем з їжаком ми грати,

(Імітація гри на барабані.)

Ну а з зайчиком співати.

(Плескати в долоні.)

Туп-туп ніжками

(носок-п’ятка правою ногою.)

то в один, то в інший бік,

Туп-туп ніжками

(Носок-п’ятка лівою ногою.)

то в один, то в інший бік.

Туп-туп ніжками,

(Потупати на місці.)

А потім ніжками скік-скік.

(Пострибати на носочках.)

►► Розвиток фонематичних процесів та зв´язного мовлення

Логопед нагадує, що на день народження дарують подарунки, та пропонує подарувати їжаку та зайцю саморобні листівки, які діти самі прикрасять малюнками, у назвах яких є звуки [з] та [ж].

На столах у дітей є по листівці з двома кишеньками та по конверту. В кожному конверті по 3 малюнки. У назві одного малюнка є звук [з], у назві другого — звук [ж], у назві третього немає цих звуків. Кожна дитина по черзі аналізує подані малюнки, визначає наявність звуків [з] та [ж] у слові, їх місце знаходження, кількість складів у слові та вставляє їх у кишеньки на листівці. Зайвий малюнок, у назві якого немає звуків [з] чи [ж], пропонується відкласти у конверт.

Кожна дитина-гість йде вітати іменинників, використовуючи зразок логопеда: «Зайчику та їжаче, вітаю зі святом. Візьміть листівку».

Подаровані листівки логопед прикріплює на дошці. Далі він пропонує дітям назвати спочатку малюнки, у назвах яких є звук [з], а згодом ті, у назвах яких є звук [ж].

Логопед повідомляє дітям, що їжак та заєць дуже вдячні за привітання, та просить скласти речення за поданою схемою:

Хто кому дякує? їжак дякує зебрі, їжак дякує козі. Заєць дякує жуку. Заєць дякує жабі.

Логопед від імені іменинників ще раз дякує гостям за привітання та листівки і каже, що їжак та заєць теж підготували «гостям» подарунки — пазли із зображенням свого портрета (торбинка № 4): гостю, в назві якого є звук [ж], їжак дарує свій портрет, а гостю, у назві якого був звук [з], заєць дарує свій портрет.

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

  1. Підведення підсумку заняття.
  2. Домашнє завдання — скласти пазли
 

Вгору