Диференціація звуків [3]-[Ж] у реченнях. Дошкільний вік
Заняття для дітей б року життя із ФФНМ
Мета:
* закріплювати правильну вимову звуків [з] і [ж] у словах та реченнях;
* розвивати фонематичні процеси, навички виконання звукового аналізу, дрібну та загальну моторику, уміння орієнтуватися в просторі;
*розвивати увагу, уміння складати речення за поданою схемою; виховувати колективізм, старанність, формувати контроль за власним мовленням.
Обладнання: чотири пронумерованих торбинки, м´які іграшки — їжак і заєць, маски зебри, кози, жука, жаби. Чотири листівки, на кожній по дві кишеньки, малюнки із зображенням бузка, гвоздики, морозива, візка; книжки, жакета, жуйки, жоржини, лампи, лаку, мила, соломки; схема речення з трьох слів, малюнки із зображенням зайця, їжака, жаби, жука, зебри, кози; пазли із зображенням їжака та зайця.
Хід заняття
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
►► Привітання з гостями
►► Розвиток дрібної моторики
Ми долоньки розітремо, |
(Потирати долонями.) |
Розігріймо пальчики. |
(Потирати пальчики.) |
Будем гратися руками, |
(Плескати в долоні.) |
Як маленькі зайчики. |
(Пострибати на носочках, руки зігнуті перед грудьми.) |
Права рука вперед — |
(Виставити праву руку перед собою.) |
П’ять братів, |
(Розсунути пальці в сторони.) |
П’ять зайців, |
(Ліва рука вперед.) |
П’ять завзятих молодців, |
(Стиснути пальці рук.) |
То не в лісі сірі зайці, | (Помахати вказівними пальцями рук.) |
То умілі наші пальці | (Постукувати подушечками пальців лівої та правої рук.) |
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
►► Розвиток загальної моторики та орієнтації в просторі
Діти стоять біля логопеда півколом. Педагог по черзі дає кожному завдання. Дитині, ім´я якої починається на загаданий звук, виконати певну кількість кроків за заданою інструкцією та взяти торбинку під певним номером. Торбинок є чотири.
►► Розвиток фонематичних процесів та зв´язного мовлення
Логопед пропонує дітям через відгадування загадок дізнатись про вміст торбинок № 1 та № 2 (робота почергова).
Влітку сірий, взимку білий. (Заєць)
***
Не боїться вовка і лисиці,
Бо на спині має гострі спиці. (їжак)
Педагог за допомогою навідних питань спонукає дітей до опису тварин:
* Який наш заєць (їжак)?
* Які частини тіла він має?
* Де живе заєць (їжак)?
* Що він їсть?
Логопед пропонує дітям визначити у словах-відгадках:
* наявність звуків [з] та [ж];
* місце звука у слові;
* кількість складів.
►► Пригадування правильної артикуляції звуків [з] та [ж]
Вимовляючи звук [з], губи розтягуємо в усмішці, зуби зімкнуті, язик знизу за зубами.
Вимовляючи звук [ж], губи витягнути вперед, між зубами — маленька щілина, широкий язик вгорі.
Логопед промовляє дітям мету заняття.
Логопед викладає зайця та їжака на стільці та повідомляє дітям, що у тваринок день народження. Тварини святкують його разом і запросили до себе гостей, у назвах яких є звуки [з] чи [ж]. Дітям пропонується стати їхніми гостями. А хто ким буде — можна дізнатися за допомогою загадок. Малята підходять до логопеда. Той бере торбинку № 3 та зачитує загадки.
У зеленому жакеті,
Галасує в очереті,
Хоч і плавати мастак,
Та не риба і не рак. (Жаба)
***
Рогата, хвостата,
Гуля біля хати.
«Ме-ме-ме» співає,
Весело стрибає. (Коза)
***
Крила маю, та не птах,
Я літаю по квітках.
І співаю «Жу-жу-жу».
Називають мене... (Жук).
***
Кінь цей не одної масті:
Чорно-білий він, смугастий.
Смужечки рядком, мов ребра.
Ця тварина зветься... (зебра).
Дитині, яка відгадала загадку, одягається маска гостя — жаби (кози, жука чи зебри). Далі пропонується малятам визначити у словах-відгадках наявність звуків [ж] чи [з] та назвати їх місце у словах; поділити слова на склади. (Передбачаються відповіді дітей повними реченнями).
►► Звуковий аналіз слів (жаба, коза, зебра, жук)
►► Розвиток загальної моторики
Дружно ми усі живемо |
(Взятися за руки.) |
Та до друзів у гості йдемо. |
(Рухи вказівними та середніми пальцями рук.) |
Будем з їжаком ми грати, |
(Імітація гри на барабані.) |
Ну а з зайчиком співати. |
(Плескати в долоні.) |
Туп-туп ніжками |
(носок-п’ятка правою ногою.) |
то в один, то в інший бік, |
|
Туп-туп ніжками |
(Носок-п’ятка лівою ногою.) |
то в один, то в інший бік. |
|
Туп-туп ніжками, |
(Потупати на місці.) |
А потім ніжками скік-скік. |
(Пострибати на носочках.) |
►► Розвиток фонематичних процесів та зв´язного мовлення
Логопед нагадує, що на день народження дарують подарунки, та пропонує подарувати їжаку та зайцю саморобні листівки, які діти самі прикрасять малюнками, у назвах яких є звуки [з] та [ж].
На столах у дітей є по листівці з двома кишеньками та по конверту. В кожному конверті по 3 малюнки. У назві одного малюнка є звук [з], у назві другого — звук [ж], у назві третього немає цих звуків. Кожна дитина по черзі аналізує подані малюнки, визначає наявність звуків [з] та [ж] у слові, їх місце знаходження, кількість складів у слові та вставляє їх у кишеньки на листівці. Зайвий малюнок, у назві якого немає звуків [з] чи [ж], пропонується відкласти у конверт.
Кожна дитина-гість йде вітати іменинників, використовуючи зразок логопеда: «Зайчику та їжаче, вітаю зі святом. Візьміть листівку».
Подаровані листівки логопед прикріплює на дошці. Далі він пропонує дітям назвати спочатку малюнки, у назвах яких є звук [з], а згодом ті, у назвах яких є звук [ж].
Логопед повідомляє дітям, що їжак та заєць дуже вдячні за привітання, та просить скласти речення за поданою схемою:
Хто кому дякує? їжак дякує зебрі, їжак дякує козі. Заєць дякує жуку. Заєць дякує жабі.
Логопед від імені іменинників ще раз дякує гостям за привітання та листівки і каже, що їжак та заєць теж підготували «гостям» подарунки — пазли із зображенням свого портрета (торбинка № 4): гостю, в назві якого є звук [ж], їжак дарує свій портрет, а гостю, у назві якого був звук [з], заєць дарує свій портрет.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
- Підведення підсумку заняття.
- Домашнє завдання — скласти пазли