Формування просторового орієнтування в дітей із порушенням у розумовому розвитку

О. А. Голубєва


Одна з передумов успішного навчання дітей у школі — це достатній рівень розвитку просторової орієнтації. Своєчасне й адекватне формування просторових уявлень, понять, навичок — необхідна передумова інтелектуального розвитку дитини. Сприймання простору дає змогу дитині орієнтуватися в навколишній дійсності, мати об’єктивно правильні уявлення про неї. Просторові характеристики предметів, ознаки (форхма, розмір), напрямок у просторі, просторові відношення універсальні за своїм застосуванням, необхідні для опису багатьох явищ, подій навколишнього середовища. Елементарна форма орієнтування у просторі розвивається ще в ранньому дитинстві.

Передумовою розвитку цих орієнтувань у дитини є система зв’язку між зоровим і кінестетичним (руховим) аналізатором у процесі предметних дій та ігор.

Існує 3 категорії засвоєних дитиною елементарних знань щодо простору:

* відображення віддаленості предмета і його місцезнаходження;

* орієнтація в напрямках простору;

* відображення просторових відношень між предметами.

Розвиток просторової орієнтації має безпосередній зв’язок із щоденним життям і діяльністю дитини. Там, де спеціальна робота щодо формування просторової орієнтації не проводиться, ступінь оволодіння просторовими поняттями недостатній навіть у дітей старшого дошкільного віку. Розвиток просторового орієнтування є спільним для всіх предметів.

Просторове орієнтування є одним з найбільш розповсюджених дефектів, своєрідний недорозвиток уміння орієнтуватися у просторі, пов´язаний зі ступенем інтелектуального недорозвитку дитини.

Для розумово відсталих дітей або дітей, які мають різні вади у психофізичному розвитку, вміння орієнтуватися у просторі — одна з умов соціально-побутової адаптації та підготовки до навчання у школі.

Недоліки формування просторового орієнтування пов´язані з особливостями психофізичного розвитку (недорозвиток сприймання, предметної діяльності, мовлення). Для успішного вирішення цих проблем необхідне спеціальне цілеспрямоване корекційне навчання.

Надаємо приклади ігор для формування просторового уявлення з досвіду роботи з дітьми, які мають легку розумову відсталість.

Ігри на формування навичок орієнтування у просторі

►► Гра 1. «Знайди іграшку» (для дітей 2-3 років)

Мета: покращення візуального сприйняття.

Матеріал: іграшка, хустинка або серветка.

Зміст. Перед дитиною покласти іграшку, потім швидко накрити хустинкою. Спочатку допомогти дитині зняти хустину. Поступово допомагати все менше, поки дитина не почне самостійно знімати хустину

►► Гра 2. «Знайди цукерку» (для дітей 2-3 років)

Мета: покращення візуального сприйняття.

Матеріал: маленька цукерка (горішок), прозора пластикова склянка.

Зміст. Перед дитиною покласти цукерку, повільно накрити її склянкою. Дитина повинна перекинути склянку.

►► Гра 3. «Заховай іграшку» (для дітей 3-4 років)

Мета: покращення візуального сприйняття.

Матеріал: три різні коробки, три однакові коробки.

Зміст. Педагог ховає на очах у дитини іграшку під одну з різних коробок. Дитина повинна знайти іграшку. Потім самостійно заховати іграшку під одну з різних коробок. Так само зробити з однаковими коробками.

►► Гра 4. «Поклади кубик на «килимок»(для дітей 3-4 років)

Мета: покращення візуального сприйняття.

Матеріал: чотири кубики, аркуші, на яких намальовано чотири квадрати розміром сторони кубика (килимок).

Зміст. Перед дитиною педагог кладе кубик на один з квадратів килимка.

Другий кубик просить покласти дитину на вказаний квадрат. Третій і четвертий кубики кладуть так само. На другому аркуші — педагог діє і так само, але не вказує, куди покласти четвертий кубик. На третьому аркуші — не вказує, куди покласти третій і четвертий кубики. На останньому аркуші дитина повинна самостійно покласти усі кубики на квадрати.

►► Гра 5. «Зроби так само» (для дітей 4-5 років)

Мета: покращення візуального сприйняття.

Матеріал: білий аркуш, на якому намальовано контур великого квадрату, окремо даються 4 маленьких кола, 4 маленьких трикутника, 4 маленькихквадрата.

Зміст. Педагог кладе на аркуш маленький трикутник ліворуч від контуру великого квадрата. Дитина робить так само. Педагог кладе маленьке колоу великий квадрат. Дитина робить так само. Педагог кладе маленький квадрат праворуч від великогоквадрата. Дитина робить так само. і

►► Гра 6. «Хто, що робить» (для дітей 4-6 років)

Мета: покращення візуального сприйняття.

Матеріал: картки з зображенням дій людини. На передньому плані кожної картки — дощові і краплі.

Зміст. Педагог роздає картки. На них не просто зрозуміти хто що робить. Дитина повинна відповісти на питання: «Що робить людина?» (Крокує, « сидить, грає тощо)

►► Гра 7. «Намисто» (для дітей 4-6 років)

Мета: покращення візуального сприйняття.

Матеріал: набір фігурок різні за розміром.

Зміст. Діти повинні скласти намисто так, щобвсередині були великі фігурки. А наприкінці — маленькі.

►► Гра 8. «Дерево» (для дітей 4-6 років)

Мета: покращення візуального сприйняття.

Матеріал: вирізані з паперу чи з картону стовбур дерева та гілочки різної величини. ,

Зміст. Діти повинні розмістити гілочки так, яквони розташовані на деревах (від великої до маленької).

►► Гра 9. «Хмаринки» (для дітей 4-6 років)

Мета: покращення візуального сприйняття.

Матеріал: вирізані з паперу хмаринки різні за розміром, формою.

Зміст. Діти повинні вибрати хмаринки однакового розміру, форми.

►► Гра 10. «Будівля» (для дітей 4-6 років)

Мета: покращення візуального сприйняття.

Матеріал: картки з зображенням будівлі. У кожної будівлі вікна розташовані на різній висоті.

Зміст. Діти повинні знайти найвище віконце, найнижче віконце та намалювати там повітряну кулю.

►► Гра 11. «Одягни ляльку» (для дітей 4-6 років)

Мета: покращення візуального сприйняття.

Матеріал: макети ляльок, зображення одягу різної довжини, різних кольорів.

Зміст. Діти повинні знайти найкоротші пальто, спідницю, шарф, найвищий капелюх.

►► Гра 12. «Будиночок» (для дітей 4-6 років)

Мета: покращення візуального сприйняття.

Матеріал: різнокольоровий будиночок, складений із трикутників, набір геометричних частин цього будинку, які розмальовані лише з однієї сторони.

Зміст. Діти повинні скласти будиночок, перевертаючи частини на зворотну сторону (не кольорову).

►► Гра 13. «Вежа» (для дітей 2-3 років)

Мета: цілеспрямоване складання предметів.

Матеріал: велика коробка (кошик), 4 невеличкі картонні коробочки.

Зміст. Педагог на очах у дитини дістає з кошика по одній коробочці і складає одну на одну. Потім просить зробити так само дитину.

►► Гра 14. «Заховай горішок» (для дітей 3-4 років)

Мета: цілеспрямоване складання Предметів.

Матеріал: 4 коробки, 4 горішка (кулі) в мішечку.

Зміст. Усі коробки покласти поряд, педагог у кожну коробку по черзі кладе по одній кулі. Дитина робить так само.

►► Гра 15. «Підставка для олівців» (для дітей 4-5 років)

Мета: цілеспрямоване розміщення предметів.

Матеріал: склянка, 4 олівці, круглий картон з 4 отворами.

Зміст. Закріпити картон на склянці. Поряд покласти олівці. Попросити дитину вставити по черзі олівці в отвори.

►► Гра 16. «Щипчики» (для дітей 4-6 років)

Мета: цілеспрямованість рухів.

Матеріал: підставка для яєць, невеличкі предмети (щипчики) кубик, котушка, горішок, куля.

Зміст. На стіл покласти підставку для яєць. Поряд різні предмети. Педагог бере щипчиками по одному предмету та переносить у підставку. Дитина повинна зробити те саме.

►►Гра 17. «Взяти предмет» (для дітей 2-3 років)

Мета: цілеспрямованість рухів.

Матеріал: м’яка іграшка.

Зміст. М’яку іграшку покласти так, щоб вона знаходилась вище очей дитини. Дитина повинна підняти руки над головою та доторкнутися до іграшки, принести її педагогу.

►► Гра 18. «Спіймай іграшку» (для дітей 2-3 років)

Мета: цілеспрямованість рухів.

Матеріал: мотузка, невеличкі речі (іграшки).

Зміст. Педагог підвішує іграшки на мотузку і розглядає їх з дітьми. Дитина повинна спіймати кожну іграшку і утримувати її у руці деякий час.

►► Гра 19. «Сходинки» (для дітей 3-5 років)

Мета: цілеспрямованість рухів.

Матеріал: макет сходинок.

Зміст. Дитина двома пальцями (вказівним та середнім) імітує людину, яка підіймається та спускається сходами.

►► Гра 20. «Намисто» (для дітей 4-6 років)

Мета: орієнтування на площині.

Матеріал: мотузка, геометричні фігури, трикутники.

Зміст. Мотузку розтягнути на столі (горизонтально або вертикально, чи по колу). Дитина повинна певну кількість трикутників викласти над мотузкою чи під мотузкою, або у колі.

►► Гра 21. «Пройти крізь стіну» (для дітей 4-6 років)

Мета: орієнтування на площині та у просторі.

Матеріал: картон з вирізаними силуетами відкритої або закритої долоні («стіна»).

Зміст. Дитина повинна повернути долонь так, щоб вона пройшла крізь «стіну».

загрузка...
 

Вгору