Складання розповіді за оповіданням. 1 клас

О. А. Лозовик


Мета:

* учити дітей складати послідовну розповідь за серією малюнків;

* продовжувати роботу над розвитком м´язів артикулярного апарату;

* збагачувати словниковий запас, формувати вміння розрізняти кольори;

* розвивати увагу, пам´ять, логічне мислення;

* виховувати повагу і шанобливе ставлення до людей похилого віку.

Обладнання: предметні та сюжетні малюнки, іграшки, текст оповідання В. Осєєвої «Просто бабуся», серія малюнків до оповідання, набори геометричних фігур різного кольору, кольорові олівці, музичний запис «Звуки лісу», програвач.

Хід заняття

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на занятті ми з вами здійснимоцікаву подорож, будемо малювати фігурки, а також за допомогою малюнків спробуємо скласти невеличку розповідь. А зараз уявіть собі ранок. Мипрокинулися і подивилися на чудовий кольоровийсвіт... Зверніть увагу — у кожного з вас на партілежать геометричні фігури різного кольору. Виберіть собі фігурку такого кольору, який найбільшевам подобається.

III. ГРА «ЗАГАДКОВЕ ОПОВІДАННЯ»

— Які кольори ви обрали?

— Діти, а ви хочете дізнатися, про що розмовляють кольори?

Читання оповідання, пропущені слова вчитель не називає,а показує предметні малюнки, діти повинні самі їх назвати.

Часто, стоячи біля (вікна), дивишся,прислухаєшся, і тобі починає здаватися, що всіречі мають голос, що всі вони розмовляють. І твої(олівці) також.

— Чуєш, — каже червоний (— Хто обрав червоний колір, покажи його нам?):

— Я —мак (мак), я — помідор(помідор)

Одразу за ним озивається оранжевий (відмітити дитину, яка обрала оранжевий колір):

—Я —морква(морква), я —апельсин(апельсин), я — (лисичка)

Жовтий теж не мовчить (відмітити дитину, яка обрала жовтий колір):

—Я —сонечко (сонечко), я — соняшник(соняшник), я — кукурудза(кукурудза).

І зелений шелестить (відмітити дитину, яка обрала зелений колір):

— Я — листочок(листочок), я — дерево(дерево).

І синій з голубим не відстають (відмітити дитину з синім та блакитним кольорами):

— Ми — волошки(волошки), ми —сливи(сливи)

І фіолетовий шепоче (відмітити дитину, що обрала фіолетовий колір):

— А я — виноград(виноград)...але замовкає. І разом із ним замовкають... кольори.

— Дивіться! — кажеколір (червоний),—райдуга, веселка(райдуга, веселка) — це я!

— І я! — додає колір(оранжевий).

— І я! — усміхаєтьсяколір(жовтий).

— І я! — торжествує колір(зелений).

— І я! — гукає колір(блакитний).

— І я! — веселиться колір(синій).

—І я! — сміється колір(фіолетовий).

І всі раді райдуга, веселка(райдузі, веселці) надгоризонтом: і мак (мак), і апельсин(апельсин), і соняшник(соняшник), і листочки (листочки),і волошки (волошки), і виноград(виноград).

У ній — все.

— Сподобалось вам оповідання? Який чудовий кольоровий світ!

Хто хоче бути здоровим і бадьорим, вранці робить зарядку!

IV. АРТИКУЛЯЦІЙНА ГІМНАСТИКА З ЕЛЕМЕНТАМИ РЕЛАКСАЦІЇ

— А тепер разом із кольоровою веселкою ми з вами здійснимо подорож у ліс разом із Зайченятком (іграшка).

Музичний супровід

Все навкруги просинається, оживає і починає гомоніти. Маленьке Зайченятко йшло з лісової школи. Дорога пролягла через увесь ліс. Зацікавившись тим, що його оточує, він потрапив на... (малюнок) веселу лісову галявину.

— Сядьте зручно, щоб нічого не заважало, закрийте очі і уявіть собі, що ви разом із Зайчиком потрапили до лісу.

Навколо шумлять дерева.

Які звуки ви чуєте? (Ш-ш-ш)

Поруч у траві повзе вуж.

Що ви почули? (С-с-с)

З куща злетів жук.

Як він дзижчить? (Ж-ж-ж)

І знов тиша і спокій.

Ось раптом біля самого вуха тихесенько заспівав комарик. (З-з-з)

Його пісню зненацька підхопив великий джміль, він голосно забринів... (дж-дж-дж)

Зайченятко згадало, що час йде, а його чекає мама Зайчиха. Тому, весело підморгнувши джмелику, школярик пішов додому

V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

►► Гра «Маленький-великий»

Спочатку буду я маленьким —

І до колінок притулюсь.

А потім стану я великим —

І вмить до лампи дотягнусь.

►► Гра «Де ніс, де вухо?»

Лівою рукою доторкнутись до правого вуха, правою — до носа. Плесніть у долоні і тихесенько сядьте на місця. Ми продовжуємо працювати далі.

VI. РОБОТА НАД СКЛАДАННЯМ ПОСЛІДОВНОЇ РОЗПОВІДІ ЗА СЕРІЄЮ МАЛЮНКІВ

►► Гра «Послідовні картинки»

Малюнки до оповідання перемішуються і роздаються дітям. Вони встають з ними біля дошки.

Завдання: кожен повинен скласти речення до свого малюнка.

Вчитель і діти на місцях коректують та доповнюють їх.

— Зверніть увагу на ці малюнки, про кого вони?

— Чи можна ці малюнки і речення до них поєднати в одну розповідь?

— В якій послідовності повинні встати діти?

Колективне встановлення послідовності подій. Діти з малюнками міняються місцями.

Складання розповіді — вставши на місця, діти називають свої речення, тим самим утворюючи послідовну розповідь.

►► Фізкультхвилинка. Гра «Хто приїхав?»

(дрібна моторика пальців рук)

►► Робота з текстом оповідання

Читання тексту оповідання.

— Чи відповідає розповідь, яку ми склали, оповіданню, яке я прочитала?

►► Встановлення причиново-наслідкових та логічних зв´язків

Запитання:

* Звідки йшли діти? З чого це зрозуміло?

* Чому дівчинка висловила здивування, коли хлопчик допоміг бабусі?

* Навіщо хлопчик допоміг бабусі, адже вона була йому зовсім чужа?

* Чи вийшло б оповідання, якби хлопчик і дівчинка йшли по іншій вулиці, ніж бабуся?

* Чому б оповідання не вийшло? Чи зустріли, побачили б вони її?

* Чи вийшло б оповідання, якби було літо, а не зима?

►► Переказ тексту по малюнках (однією дитиною; один починає, інший продовжує)

►► Переказ без опори на малюнки

Логопед закриває малюнки і пропонує учням пригадати, що було зображено на кожному малюнку.

ПРОСТО БАБУСЯ

По вулиці йшли хлопчик та дівчинка. А попереду них йшла бабуся. Було дуже слизько. Бабуся підсковзнулась і впала.

— Потримай мої книжки! — крикнув хлопчик, передаючи дівчинці свій портфель, і кинувся на допомогу бабусі.

Коли він повернувся, дівчинка спитала його:

— Це твоя бабуся?

— Ні, — відповів хлопчик.

— Мама?

— Ні!

— Ну, тітка? Чи знайома?

— Та ні ж, ні! — відповів хлопчик. — Це просто бабуся...

VII. ГРАФІЧНИМ ДИКТАНТ

Поставте ручку на крапочку, яку

ви бачите на папері, накресліть:

1

одну клітинку — вгору

7

одну клітинку — вниз

2

одну клітинку — вправо

В

одну клітинку — вліво

одну клітинку — вниз

9

одну клітинку — вгору

одну клітинку — вправо

10

одну клітинку — вліво

5

одну клітинку — вниз

11

одну клітинку — вгору

одну клітинку — вліво

12

одну клітинку — вправо

графічний диктант

VIII. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ

— Усі ви гарно працювали. Що найбільш сподобалось вам на уроці?

— У кожного з вас на парті лежать олівці. Виберіть такий олівець, яким би ви хотіли розфарбувати ту фігурку, яку ми з вами накреслили.

 

Вгору