Використання мовленнєвої гімнастики в навчально-виховному процесі дошкільного навчального закладу
Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у світі» зазначає, що кожного малюка ледь не з пелюшок потрібно навчати не лише навичок особистої гігієни, але й мовленнєвої культури:
- залежно від ситуації говорити голосно або тихо;
- вибирати сприятливий тембр і тон голосу;
- правильно користуватися мовленнєвим диханням;
- слідкувати за інтонацією й темпом свого мовлення;
- використовувати правильний наголос і чітке вимовляння звуків.
Вихователь має широкий арсенал можливостей для виховання мовленнєвої культури.
Один з них — використання вправ мовленнєвої гімнастики в різних режимних моментах навчально-виховного процесу, а саме:
- у ранковій гімнастиці та корекційній гімнастиці після сну;
- у різних видах занять;
- у фізкультпаузах і фізкультхвилинках;
- в усіх видах ігор.
Мовленнєва гімнастика включає:
- вправи для розвитку мімічних м’язів та м’язів губ;
- артикуляційну гімнастику;
- дихальну гімнастику;
- голосові вправи.
Мовленнєва гімнастика за своїм призначенням може бути:
- розвивальна (вправи виконуються довільно в будь-якій послідовності);
- розвивально-корекційна (комплекс вправ спрямований на подолання мовленнєвих вад і виховання правильної вимови звуків).
Методичні поради щодо проведення вправ мовленнєвої гімнастики
►► Вправи з розвитку мімічних м´язів і м´язів губ
- Вимагають певного емоційного і психологічного налаштування;
- не вимагають чіткого контролю з боку дорослого.
Під час їх проведення можна широко використовувати прийоми змагального характеру:
- Хто краще?
- Хто вправніше?
►► Артикуляційна гімнастика
Має значення для:
- нормалізації швидкості та відпрацювання точності, ритмічності рухів мовленнєвих органів і переключення з однієї артикуляційної пози в іншу;
- зміцнення певних груп м’язів артикуляційного апарату;
- формування певних поз язика;
Проводячи артикуляційні вправи, слід пам´ятати: х
- артикуляційна гімнастика не повинна набридати дитині та спричиняти її перевтомлення;
- кожну вправу дитина має виконувати повільно, ритмічно й чітко;
- наприкінці кожної вправи органи мовленнєвого апарату дитини повинні повернутися у вихідне положення, а потім — у стан спокою;
- кількість повторень для кожної вікової групи різна:
І молодша і II хмолодша групи — 3-4 рази, середня група — 4-5 разів,старша група — 5-6 разів.
►► Дихальна гімнастика
Передбачає засвоєння дітьми різних видів вдихів і видихів:
- через ніс, через рот;
- глибокий, неглибокий вдих;
- видих із затримкою повітря;
- сильний, легкий видих;
- короткий, довгий видих;
- комбінації (вдих через рот — видих через ніс, вдих через ніс — видих через рот;, вдих через ніс — видих через ніс, вдих через рот — видих через рот).
Головна мета дихальних вправ:
- постановка нижньодіафрагмального дихання;
- вироблення подовженого видиху.
Найбільш правильним і доцільним типом для мовлення є нижньодіафрагмальне дихання, у якому бере участь найбільш містка частина легенів і найрухливіші від природи органи — діафрагма та нижні ребра. При цьому утворюється найвищий і стійкий стовп повітря в грудній клітці, що дозволяє виховувати сильний ротовий видих.
Дихальна гімнастика передбачає навчити дитину:
- робити вдих м’яким і коротким, а видих — довгим і плавним;
- щоб під час вдиху живіт піднімався, а під час видиху опускався, опадав;
- щоб плечі під час дихання були нерухомими, а груди не піднімались сильно під час вдиху і не опускались під час видиху;
- щоб перед повним вдихом дитина обов’язково робила дво- або трисекундну перерву, щоб під час мовленнєвого дихання не було ніякого напруження.
Голосові вправи
У логопедичній літературі пропонується така послідовність тренування голосних: [а], [о], [у], [е], [и], [і].Ці вправи є одночасно й артикуляційною розминкою для мовленнєвого апарату, і попереднім етапом засвоєння приголосного звука в складі й слові. Здебільшого в дітей простежується порушення вимови саме приголосних, складніших від голосних за своєю артикуляцією. Але навчити дитину вимовляти правильно відокремлений приголосний звук недостатньо. Це тільки один із початкових етапів у довгому процесі його виховання: засвоєння вимови звука в складах, словах, реченнях, у різних видах самостійного мовлення. Приголосні звуки — основа, кістяк слова. Голосні ж роблять мовлення легким, плавним, інтонаційно виразним.
- [а] — рот широко відкритий, губи округлені, утворюють коло;
- [о] — рот відкритий менше, губи злегка випнуті вперед, коло губ ще більше зменшилося;
- [у] — рот відкритий ще менше, губи злегка випнуті вперед, коло губ ще більше зменшилося;
- [е] — hот знову відкривається, майже як під час вимови [а], губи прилягають до зубів, трохи оголюючи їх;
- [и] — рот закритий менше, а губи розтягуються ще далі; край передніх зубів оголений;
- [і] — артикуляція подібна до [и].
Можливі варіанти тренування голосних ([а], [о], [у], [е], [и], [і]):
* один із голосних вимовити спочатку нечутно, потім уголос;
* пару звуків (не подібних за артикуляцією) спочатку вимовити нечутно, потім — уголос ([і]— [а], [е]-[і], [а]-[у]) тощо;
* три звуки (не подібних за артикуляцією) спочатку промовити нечутно, потім — уголос ([і]- [е]—[а]; [а]—[і] — [е]) тощо.
Із метою вправляння голосу дитини педагог може широко використовувати різноманітні вправи на звуконаслідування.
Починати потрібно з голосних звуків, у кожній віковій групі до голосних слід приєднувати приголосні, вимовлянням яких дитина володіє добре (див. таблицю вправ мовленнєвої гімнастики).
Дорослий має разом із дошкільником виконувати всі вправи, що дозволить малюку яскравіше і виразніше виконати завдання. Подаємо орієнтовну систему мовленнєвої гімнастики.
►► Вправи на розвиток мімічних м´язів і м´язів губ
М |
олодша група |
«Жабка» |
посміхнутись, розтягнути губи, а потім розслабити їх (рахунок 1-2-3) і |
«Слоник» |
випнути трубочкою напружені їй зімкнуті губи (рахунок 1-2-3) |
«Повітряна кулька» |
надути повітрям щоки (рахунок 1-2-3) |
«Парканчик» |
зімкнути верхні й нижні зуби, посміхнутися (рахунок 1-2-3) |
«Полоскання рота» |
імітувати полоскання зубів |
Середня група |
||
«Жабки-слоники» |
і чергувати виконання вправ, і і чітко артикулюючи губами: І і «і-у» і |
|
«Корівка» |
і випнувши губи трубочкою, і | промовляти: «Му» і |
|
«Кізонька» |
і посміхнутись, розтягуючи губи, І і промовити: «Ме» І |
|
«Дудочка» |
випнути незімкнені губи І І вперед трубочкою, подути: І «Ду-ду-ду» | |
|
«Гребінець» |
нижніми зубками «розчесати» і верхню губу, а верхніми — і нижню і |
|
«Бегемот» |
із напруженням м´язів і піднімати й опускати нижню і щелепу і |
Старша група |
|
«Хусточка» |
і узяти хусточку губами й рухати і ними вліво-вправо, наче і помахуючи і |
«Олівець» |
і узяти губами олівець «намалювати» в повітрі фігуру: коло, квадрат, трикутник |
«Ласунчик» |
імітувати губами зривання ягідок із куща |
«Беззуба бабуся» |
утягувати губи |
«Мавпеня» |
випнути назовні нижню губу так, щоб оголилися зуби |
«Підйомний кран» |
із напруженням м´язів рухати щелепою ліворуч-праворуч |
►► Артикуляційна гімнастика
Молодша група
|
Старша група |
|
«Трубочка» |
висунути широкий язик згорнути бокові краї, щоб утворилася «трубочка». Легенько, не напружуючись, якомога довше дути в «трубочку» |
«Змійка» |
відкрити рота, висунути язик якомога далі вперед, напружуючи м´язи, зробити його вузьким |
«Котушка» |
відкрити рота, кінчиком язика впертися в нижні зуби. Спинку язика вигнути назовні та притиснути верхніми зубами, Сховати язик |
«Гірка» |
відкрити широко рота, опуститинижню щелепу якомога нижче. Широким язиком упертися в нижні передні зуби |
«Грибочок» |
відкрити рота, притиснути до піднебіння широкий язик (краї язика примикають до верхніх зубів) |
«Гармошка» |
відкрити рота, присмоктати до піднебіння широкий язик. Відкривати-закривати рот, не відриваючи язик від піднебіння |
«індик» |
відкрити рота, покласти язик на верхню губу й широким переднім краєм робити рухи вперед-назад: спочатку повільно, не відриваючи язик від губи, потім швидко, додаючи голос |
«Маляр» |
відкрити рота, «побілити» язиком піднебіння, роблячи повільні рухи язиком від верхніх зубів углиб рота й назад |
«Барабан» |
відкрити рота, постукати кінчиком язика за верхніми зубами, чітко вимовляючи твердий [д]. Удари слід робити не дуже швидко, ритмічно, слідкуючи, щоб не рухалася щелепа |
«Дятел» |
відкрити рота, посміхнутися. Постукати кінчиком язика за верхніми зубами, чітко промовляючи твердий [д] |
«Дощик» |
відкрити рота, посміхнутися. Почергово вимовляти: «т-д» |
«Балалайка» |
відкрити рота, посміхнутися; Вимовляючи «3», вказівним пальцем робити під язиком швидкі рухи ліворуч-праворуч, наче граєш на балалайці |
«Бджілка» |
злегка відкрити рота, тримати широкий кінчик язика біля верхніх горбочків. Вимовляти: «Дзз-дзз-дзз», сильно видихаючи повітря на кінчик язика |
►► Дихальна гімнастика
Молодша група |
|
«Кульбаба» |
вдихнути через ніс і легенько видихнути через складені трубочкою губи |
«Морозець» |
зігріти долоні, вдихаючи й видихаючи ротом |
«Гарячий чай» |
легенько подути кілька разів, зробити ковток (легенько втягнути ротом повітря); знову подути на чай і «відпити» |
«Вітер» |
глибоко вдихнути і СИЛЬНО видихнути через рот |
Середн «Човники» |
я група вдихнути через ніс, а потім повільно видихнути через рот |
«У лікаря» |
глибоко вдихати і видихати через ніс |
«їжаки» |
зморщити носик, втягнути повітря носом, нахилити голову, потім видихнути |
«Листочки шепочуть» |
вдихнути повітря НОСОМ, видихнути, вимовляючи: «Ш-ш-ш» |
«Бульбашки» |
зробити губи трубочкою і обережно дути через них, наче пускаєш мильні бульбашки |
Старша група |
|
«Гол» |
покласти широкий розслаблений язик на нижню губу, плавно дути на м´ячик (або уривчасто), намагаючись поцілити ним в імпровізовані ворота |
«Рубання дров» |
пальцями рук зробити «замок», завести руки за голову і зробити глибокий вдих. Одночасно з рухом рук донизу і вимовляти з видихом: «Ух!» |
«Аквалангіст» |
набрати через ніс повітря, ненадовго затримати його й повільно видихнути через рот |
«Кит» |
вдихнути ротом і повільно видихнути через ніс |
«Квіти» |
глибоко вдихнути через ніс, видихнути, промовляючи слова: «Чудово!», «Який аромат!» |
Надзвичайний ефект для мовленнєвого розвитку дитини дає поєднання виконання вправ мовленнєвої гімнастики з вправами на розвиток загальної та дрібної моторики.
Наводимо зразок фізкультхвилинки в середній групі.
Ми сьогодні не малята — ми веселі гусенята!
(Показати пальчиками руки (правої, лівої) гусочку.)
Як кричить велика гуска? (Га-га-га)
(Повторювати 3-4 рази.)
А як кричать гусенята? (тихіше) (Га-га-га) (Повторювати 3-4 рази.)
Гусенята підняли крильця вгору. Помахали. (Підняти руки вгору, помахати пальцями рук.)
Гусенята розвели крильця в сторони і теж помахали ними.
(Розвести руки в сторони, помахати пальцями.)
Гусенята біжать до водички.
(Імітувати біг гусенят, перекочуючись із ноги на ногу.)
Гусенята втомилися.
(Піднятись навшпиньки, вдихнути носом, видихнути ротом 3-4 рази.)