Креативні методики малювання як засіб корекції ЗНМ

О.А. Федоренко


Успіх корекційно-виховної роботи в логопедичній групі визначається чітко продуманою системою, суть якої полягає в підпорядкованості навчально-виховного процесу, життя та діяльності дітей основним корекційним завданням, а також у тісній взаємодії логопеда й вихователів. Спілкування з дорослими є основним джерелом розвитку дитини, і саме завдяки творчій співпраці з малюком можна досягти успіху:

*навчити його перш за все контролювати власну вимову;
*правильно вимовляти звуки і слова; розвинути слухову увагу, пам´ять;
*підготувати дитину до оволодіння читанням та письмом.

Вихователь проводить корекційну роботу постійно: і під час фронтальних занять, і під час режимних моментів — на прогулянках, і під час екскурсій, в іграх та розвагах. Це сприяє широкій практиці мовленнєвого спілкування дітей та закріпленню мовленнєвих навичок у спонтанному мовленні.

Головною особливістю проведення фронтальних занять вихователем в логопедичній групі є те, що крім навчальних та виховних завдань, перед ним стоять ще й корекційні завдання, безпосередньо пов´язані з темою кожного заняття.

Заняття з малювання, особливо в разі використання креативних методик, відкривають великі можливості не тільки для розвитку творчого мислення, уяви, фантазії, але й дають змогу виконувати важливі корекційні завдання:

*постійно вдосконалювати артикуляційну моторику, дрібну моторику пальців, рук та загальну моторику;
*розвивати мовленнєве дихання;
*розвивати слухо-мовленнєву увагу та пам´ять засобами дидактичних казок, віршів, вправ на бездефектному мовленнєвому-матеріалі;
*закріплювати вимову поставлений звуків;
*цілеспрямовано збатачувати лексичний запас;
*виховувати інтонаційну виразністьмовлення;
*закріплювати правильне вживання сформованих граматичних категорій;
*спонукати дітей до самостійної мовленнєвої комунікації.

Доведено, що казки, вірші, сприяючи появі в дітей жвавого інтересу, дуже добре розвивають мимовільну пам´ять, образне мислення, спонукають до набуття сталих мовленнєвих навичок. Казки легко сприймаються дітьми, створюють особливу атмосферу, коли щось буденне, зовсім нецікаве стає яскравим, привабливим, захопливим, веселим. Важливу роль у цьому відіграють дидактичні казки й оповідання, у яких навчальний матеріал, певна інформація подається у доступній, образній формі, а захопливі сюжети допомагають дітям глибоко відчути і пізнати навколишній світ, його предмети і явища, виховати любов до рідного слова, його краси, простоти й чарівної милозвучності.

Серія дидактичних казок і віршів корекційного спрямування на заняттях із малювання за креативною методикою

Дидактична казка «Весняне диво кольорів»(Сенсомоторна вправа для ознайомлення дітей із кольором та підготовки руки до малювання)

Мета:

*ознайомити дітей із технікою утворення нових кольорів шляхом змішування фарб, дати інформацію про сполучення основа них і складених кольорів;
*розвивати асоціативно-образне мислення, уяву, творчі здібності;
*виховувати художній смак і почуття естетичної насолоди;
*вдосконалювати дрібну та загальну моторику;
*вчити дітей знімати психоемоційне напруження, моделювати певні настрої;
*активізувати та збагатити лексику дітей за темою «Весна»;
*спонукати дітей до самостійної" мовленнєвої діяльності, створення власних казкових сюжетів;
*виховувати естетичний смак.

Завдання з корекційно-розвивальної роботи

1.Етюд-моделювання настроїв «Веселе сонечко і сумне озерце».
2.Вправа-імпровізація «Природа пробуджується».
3.Пальчикова вправа «Пальчики-художники».
4. Вимовлянка «Диво-кольори» (диференціація [р] — [л]).

►► Завдання 1

Одного весняного ранку з´явилося на небі тепле, яскраве, усміхнене жовте сонечко і побачило, як зажурилися сумні, вологі сині очі невеличкого озерця. Сонечко торкнулося до нього своїми теплими долоньками: озерце нагрілося, посміхалося і хлюпнуло на берег зеленою яскравою фарбою.

►► Завдання 2

Почали розпускатися на деревах перші зелені листочки, з´явилася молода травичка. Задзвеніла синя фарба у квіточках пролісків. Заспівав весняний струмочок, хлюпнув синьою фарбою на білий сніг: розкинулося над світом чисте блакитне небо. Зустрівся струмочок своєю синявою із зеленою травичкою, і почали проростати коричневі молоденькі стовбурці дерев із насіння, яке лежало в землі з осені. Уся природа прокинулася від зимового сну і потягнулася до теплого сонечка, відчувши кожним листочком і травинкою, кожною крапелькою талої водички лагідне тепло весняного сонечка. Об´єдналися в природі різні кольори — утворилися нові фарби, а значить і нові веселкові казки з пригодами.

►► Завдання З

Пофантазуймо, побавмося з кольорами! Хай нам допоможуть наші працьовиті пальчики (демонструємо дітям техніку утворення палітри нових кольорів за допомогою пальчиків на обробленому склі). Візьміть жовту і синю фарбу, змішайте їх, бачите — сталося маленьке диво! Утворився новий колір. Який він? (Зелений). Ми з вами перетворилися на чарівників — навчилися створюв; кольорові дива. А далі буде ще цікавіше...

►► Завдання 4

Полинемо у світ чарівний ми, Де оживають диво-Коя^ори. Там дружать фарби між собою, Малюночки живуть казкові.

Техніка плямографії. Казка «Чарівні плями»

Технологія: піпеткою на аркуш паперу (можна загонова! наносимо пляму, потім за допомогою трубочки для коктейлю дмухуємо пляму в різні боки, щоб утворилися різноманітні де кущі, рослини, звірі тощо. Пензликом або жмаканим папером на домалювати потрібні деталі.

Матеріал: аркуш альбомного паперу, гуашеві або аквар фарби, вода, піпетка, трубочка для коктейлю, пензлик.

Мета:

* ознайомити дітей із технікою плямографії;
* розвивати творчу уяву, фантазію;
* формувати вміння сприймати кольори ,та образи;
* удосконалювати дрібну та загальну моторику;
* розвивати мовленнєве дихання: відпрацьовувати тривалий ротовий видих;
* вправляти у диференціації учити утворювати та вживати прикметники, узгодвати з іменниками;
* заохочувати дітей до створення власних казкових сюжетів;
* виховувати естетичний смак.
Захотілося якось звичайній Трубочці для коктейлю намалювати яскраву, веселу картинку, і вона завітала до своїх друзів, різнокольорових фарб. Стали вони разйм°´малювати. Трубочка дмухала на фарби, а вони стрибали, розсипалися кольоровими плямами в різні боки. Раптом Коричнева фарба стрибнула на білий Аркуш паперу Стрепенувся Аркуш від несподіванки — фарба розлилася в різні боки. Так утворився дивний кущ. Хлюпнуло декілька крапельок Фіолетової фарби, і на Аркуші розквітнув кущ бузку Потім стрибнула Жовта фарба — під кущиком зацвіла пухнаста кульбабка, а плямка Зеленої фарби розтеклась по Аркушу дивовижними рослинами. Із Червоних плям виникли чудові квіти. А коли різнокольорові фарби повели хоровод, то утворились кумедні метелики. Так Трубочка і фарби весело гралися і малювали, а що з того вийшло, ти побачиш сам.

Плями на папері весело стрибали,
Різні кольори нам подарували.
Ми на них дмухнули в різні боки —
І малюнки дивні вийшли без мороки.

Техніка «Пальцевий живопис».Казка «Як пальчики та фарби стали друзями»

Технологія: дитина вмочує в фарбу ребро долоньки або долоньку чи пальчики і віддруковує на папері необхідний малюнок; потім фарбу з долоні й пальчиків витираємо серветкою.

Матеріал: аркуш альбомного паперуг розетки з гуашевою ), пензлі, волога серветка.

Мета:

* формувати вміння сприймати кольори та форми, створювати образ, малюючи пальцями і долоньками;
* розвивати творчу уяву, фантазію;
* зміцнювати дрібні м´язи п´ястей рук, розвивати дотикову чутливість, координацію рухів та загальну моторику;
* учити дітей висловлювати почуття і враження від створених власноруч малюнків;
* виховувати естетичний смак.

Якось працьовиті пальчики милувались яскравими блискучими фарбами, такими красивими, що захотілося до них доторкнутися, познайомитись із ними ближче. Раптом коробочка із фарбами відкрилася, і до пальчиків лагідно посміхнулася Жовта фарба, Червона — голосно розсміялася, а Блакитна — була чомусь сумна. Усіх заспокоїла Зелена. Адже фарби також.мають свійхарактерінастрій.

Доторкнулися пальчики до фарб, а вони виявились гарними, ніжними, шовковими, ласкавими. Пальчики з великим задоволенням пірнали в баночки з фарбами, а потім торкалися аркуша паперу, на якому несподівано з´являлася дивовижна кольорова казка. Оживали малюнки з півниками, весняними і зимовими деревами,, зі святковими феєрверками, із диво-квітами, гронами ягід. Пальчики вирішили трішки відпочити, озирнулися навколо і зрозуміли, що світ такий красивий і радісний тому, що він різнокольоровий. , "

Люблять дуже пальчики гарно малювати, В баночки із фарбами весело пірнати: Залишають пальчики після себе слід — І стає навколо кольоровим світ.

Техніка ниткографії. Казка «Клубочок-художник»

Технологія: аркуш паперу складається удвічі, потім розгортається і на одну зі сторін аркуша довільно укладається нитка, наполовину змочена у фарбі. Чистий її кінець виводиться за межі аркуша. Змочена частина нитки притискається іншою частиною аркуша, і в такому положенні нитка потихеньку витягується. Відкриваємо аркуш — виявляємо зображення, залишене ниткою. Малювати ниткою можуть як старші, так і молодші діти. Матеріал: папір, ворсиста нитка, фарби.

Мета:

* формувати вміння сприймати кольори, створювати малюнок

* за допомогою фарбованої нитки;

* розвивати вміння створювати асоціативні зв´язки й образи; х розвивати тонкі рухи пальців рук, дотикову чутливість, тактильно-рухове сприйняття;
* збагачувати емоційне забарвлення мовлення; х учити дітей передавати в розповіді послідовність подій; х виховувати естетичний смак.

Коли веселі Пальчики створювали красиві картинки, за ними із цікавістю спостерігав яскравий Клубочок ниток, який лежав поряд із фарбами. Ось відчинилось віконце, і пустотливий Вітерець покотив Клубочок по Фарбах, потім по білому Аркушику. Та спритні Пальчики встигли схопити Клубочок за ниточку, накривши її перешутим Аркушем. Але Клубочок, сміючись, покотився далі, потягнувши за собою зафарбовану ниточку. Коли Пальчики розгорнули Аркуш, то були приємно здивовані: на папері утворився незвичайний малюнок — метелик. Так допитливий Клубочок став художником. Він поділився із працьовитими Пальчиками своїми ниточками, і вони разом створили чимало цікавих малюнків.´´

Ниточкою можна шити, вишивати, А якщо захочеш — навіть малювати. Створимо картинку дуже симпатичну, Вийде візерунок гарний і незвичний.
Техніка малювання кольоровими бульбашками.

Казка «Пригоди кольорових бульбашок»

Технологія: у посудині круглої чи овальної форми готуємо такий розчин: у воду додається невелика кількість, мильного розчину і гуашевої фарби. Дитина дмухає через трубочку для коктейлю в цей розчин, утворюючи мильні бульбашки. їх відразу слід накрити аркушем паперу. Утвориться відбиток цікавої форми, а дитина домалює певний образ за уявою.

Матеріал: вода, мильний розчин, трубочка "для коктейлю, гуашеві фарби, аркуш альбомного паперу, відповідний посуд.

Мета:

* ознайомити дітей із технікою малювання кольоровими бульбашками;
* сприяти розвитку фантазії і асоціативно-образного мислення;
* розвивати уяву під чассприйманняказкового твору;
* установлювати зв´язок між казкою, настроями і барвами;
* формувати вміння сприймати кольори й образи;
* удосконалювати кінестетичнівідчуттята загальну моторі розвивати мовленнєве дихання: відпрацьовувати сильний і валий ротовий видих;
* заохочувати дітей до створення власних казкових сюжє виховувати естетичний смак.

Жили собі веселі Бульбашки. Створювали маленькі дітки, коли дмухали трубочкою в мильї розчин. Бульбашок було багато — красиві, леген блискучі. Вони весело булькотіли, воркотіли, р літались по всій кімнаті. У кожній бульці поем лася райдуга -і блищало сонечко. Веселка виріш зробити їх ще красивішими — різнокольорови додавши в мильний розчин свої фарби. З´явил Бульбашки червоні, зелені, жовті... Діти дуже ць зраділи.-

Але потім якось усім стало сумно від т що деякі Бульбашки лопалися, і від них нічог» залишалося. Зажурилися дітки, Бульбашки су забулькотіли, а веселий Альбомчик вирішив йти їм на допомогу. Він запросив різнокольс Бульки присісти до себе на білі аркуші. Вони ливо погодилися. Закружляли у веселому тан і легенько опустилися на біле тло аркуша. І сталося диво. На папері виникали невагомі, пухнасті малюнки. Усім одразу стало весело і тепло на від того, що можна ще довго милуватися красивими бульбашковими картинками.

Дітки дмухали на бульки —
Ррзлетілись мильні кульки.
Ми їх аркушем накрили
І малюнки утворили.

загрузка...
 

Вгору