Розвиток ритмічної здібності дошкільників

І. Г. Боровик


Ритмічна здібність має особливе значення для розвитку дитини. Уже в проявах лепетання виявляється ритмічна повторюваність однорідних складів, потім — чергування різнорідних. Відзначається тісний зв´язок лепетання з ритмічними рухами: дитина ритмічно змахує руками, стрибає, стукає іграшкою, при цьому вигукує склади в ритмі рухів, а тільки-но рухи припиняються, вона замовкає.



Уміння правильно відтворювати різноманітні ритми сприяє правильному відтворенню ритмічного малюнка слів, їх складової структури, прискорюєрозвитокінших лінгвістичних здібностей (наприклад, словотворення). Формування почуття ритму йде паралельно з розвитком емоційної, рухової, мовленнєвої та пізнавальної сфер. Існує взаємозв´язок між ритмічною здібністю людини, вищою психічною діяльністю і поведінкою. Як правило, поняття ритму пов´язується з уявленнями про чергування явищ у часі й просторі, оскільки ритмічна організація є основою життя. Усе, що оточує нас, живе за законами ритму: зміна пір року, дня й ночі, биття серця, вікові процеси — усе це й чимало іншого підпорядковано певному ритму. Ритмічні здібності формуються за взаємодії зору, слуху та рухів артикуляційного апарату й ефективно застосовуються в процесі логопедичної корекції дітей із порушеннями мовленнєвого розвитку. Сфера формування ритмічних здібностей включає такі складові:


  • розвитоквідчуттяритму як однієї із сукцесивних функцій;
  • формування просторових уявлень;
  • розвиток психічних процесів (сприймання, уваги, мислення, пам´яті, уяви);
  • нормалізація мовленнєвої функції;
  • створення виховного впливу на дитину та стабілізація її поведінкових реакцій.



Робота з розвитку ритмічних здібностей проводиться зазвичай як один із прийомів закріплення правильної артикуляції певного звука. На прикладах покажемо всі види роботи. Перш за все, потрібно вирізати картинки, запропоновані на вкладці. Контурні малюнки доцільно наклеїти на смужки тонкого кольорового картону в такому порядку, щоб вони відповідали тексту вірша.
Дитині даємо смужки та пропонуємо знайти такі ж самі картинки серед кольорових. Читаємо вірш, дитина викладає в певному порядку смужки. Проговорюючи текст віршика, даємо їй змогу знайти кольорові картинки і покласти їх зверху на контурні, закриваючи останні. Потім разом із дитиною проговорюємо текст віршика і, коли дитина вже добре зрозуміє алгоритм завдання, даємо їй змогу проговорити текст вірша самостійно, використовуючи картинки.


Говори, не поспішай, звуки чітко вимовляй!


  • Прослухай віршик, знайди для кожного слова відповідний малюнок.
  • На малюнках зображені різні предмети. Назви їх. Предмети ми називаємо словами. Вимовляй слова чітко, правильно.
  • Користуючись малюнками, повтори чітко слова, які є у віршику. Повтори їх спочатку повільно, потім швидше.


Час прийшов звук [ш] сказати —
Ви це можете, малята!
Шуба, душ, машина,
Шафа, кошик, шина,
Шапка, шило, мишка,
Шорти, груша, кішка,
Шарф, каштан, ромашка,
Шишка, шпак, мурашка.



Завдання

Назви неживі предмети, зображені на малюнках. Тепер назви живі істоти. Про які неживі предмети можна сказати він, вона, воно? Добери відповідні малюнки.

  • Які слова відповідають на запитання що?
  • Які слова відповідають на запитання хто?
  • Про кого можна сказати тварини, птахи, комахи7.
  • Знайди малюнки, на яких зображені предмети одягу.
  • Назви предмети, у назвах яких є один склад.
  • Назви предмети, у назвах яких є два, три склади. Виклади стільки ж паличок.
  • Яке слово найкоротше?
  • Про кого можна сказати маленька, сіра7. (Про мишку)
  • Який птах першим прилітає до нас навесні? (Шпак)
  • Про що можна сказати м´який, пухнастий, теплий7 (Про шарф)
  • Який предмет тонкий і гострий7 (Шило)



Поміркуй і скажи, хто це.

  • Шпак — це ...
  • Шафа — це ...
  • Груша — це ...
  • Каштан — це ...



Говори, не поспішай, звук [с] чітко вимовляй!


[С] звучить у кожнім слові, Вимовить цей звук готові, Чітко скажемо слова: Санки, ананас, сова, Сумка, стіл, стілець, оса, Слон, автобус, пес, коса, Слива, ластівка, місток, Соловей, сосна, листок.


Завдання

  • Назви всі предмети, які є на малюнках першого стовпчика (див. таблицю). На який звук починається кожне слово?
  • Які слова закінчуються на звук [с]? Виклади стільки ж паличок.
  • Назви на картинках предмети, у назвах яких є один склад.
  • Назви предмети, у назвах яких є два, три склади. Виклади стільки ж паличок. Яке слово найкоротше?
  • Добери малюнки, на яких зображені меблі, фрукти, птахи, тварини, комахи.
  • Знайди на малюнках предмети: санки, автобус, сумку, стіп, стілець. Для чого потрібен кожний із них?



Говори, не поспішай, звук [р] чітко вимовляй!


Говори, не поспішай,
Звук [р] чітко вимовляй!
Працювали ми немарно —
[р] в словах ти скажеш гарно!

  • На малюнках зображені різні предмети. Назви їх. Предмети ми називаємо словами. Вимовляй слова чітко, правильно.
  • Прослухай віршик, знайди для кожного слова відповідний малюнок.
  • Користуючись малюнками, повтори чітко слова, які є у віршику.
  • Повтори їх спочатку повільно, потім швидше, ще швидше.



Всі слова зі звуком [р]
Гарно, чітко говори:
Риба, дерево, ракета,
Рукавиця, торт, карета,
Рак, корова, барабан,
Робот, черепаха, кран,
Рама, зірка, мухомор.
Ручка, зебра, помідор,
Равлик, огірок, ворона,
Райдуга, комар, корона.


Назви всі предмети, які є на малюнках першого стовпчика. На який звук починається кожне слово?


Завдання

  • Які слова закінчуються на звук [р]?
  • Виклади стільки ж паличок, скільки таких слів ти знайшов.
  • Назви всі предмети в трикутниках, квадратах, прямокутниках, кружках.
  • Знайди в рядках слова, що римуються.
  • Про кого можна сказати тварини, птахи, комахи?
  • Назви на картинках предмети, у назвах яких є один склад.
  • Назви предмети, у назвах яких є два, три склади. Виклади стільки ж паличок.
  • Яке з усіх слів найкоротше? найдовше? (Рак, черепаха)
  • Знайди на малюнках предмети: рукавицю, торт, ракету, барабан, карету, ручку, помідор, кран.
  • Для чого потрібен кожний із них?

Поміркуй і скажи, хто це.

  • Огірок, помідор — це... ,
  • Комар, мурашка — це...

Добери малюнки, на яких зображені тварини.

  • Які слова відповідають на запитання що?
  • Які слова відповідають на запитання хто?




Говори, не поспішай, звук [л] чітко вимовляй!


[Л] звучить у кожнім слові, Лист, лисиця, мило, пилка,
Вимовить цей звук готові! Ложка, яблуко, малина,
Чітко скажемо й красиво: Ластівка, лимон, ялина,
Лампа, слон, лопата, слива, Лижі, голка, колобок,
Лось, бджола, калина, білка, Лук, лелека, колосок.


Завдання

  • Які слова у віршику починаються на звук [л]? Виклади стільки ж паличок, скільки таких слів ти знайшов.
  • Які слова відповідають на запитання що?
  • Які слова відповідають на запитання хто?
  • Про кого можна сказати тварини, птахи, комахи?.
  • Знайди на малюнках рослини.

Знайди на малюнках предмети: голку, мило, пилку, лопату. Що ними роблять?

  • Голкою шиють.
  • Милом...
  • Пилкою...
  • Лопатою...

Знайди на малюнках предмети: лампу, лист, яблуко, ложку, лижі, лук.


Для чого потрібен кожний із них?
Діти легко сприймають такі вправи завдяки віршованій формі, поєднанню ритму й рими; завдання викликають у них жвавий інтерес, стимулюють мовленнєву діяльність і спонукають до самостійного творення власних римо-ритмічних словосполучень.

загрузка...
 

Вгору