Мовленнєвий матеріал для використання у корекційній роботі пальчикових ляльок

І. Г. Боровик


Використання лялькотерапії для розвитку дрібної моторики у дошкільників із загальним недорозвитком мовлення

Півник, курочка, курчатко

Півник

Недаремно півника називають годинником. Щоранку за будь-якої погоди півник сповіщає, що прийшов час прокидатися, починати новий день. Півник — справжній господар у дворі, він знає усіх його мешканців, з усіма дружить і кожному бажає доброго дня. Як кукурікає півник? Кого він вітає щоранку? А що відповідають півникові його друзі?

Можна поставити виставу в пальчиковому театрі.

►► Вправа «Півник»

Стати прямо, ноги нарізно, руки опустити. Відвести руки в сторони.

Вдих — затримка дихання — тривалий видих діти розмахують руками, як півник крилами, вимовляючи: «Ку-ку-ку-рі-ку»),

►► Вправа-звуконаслідування «Хто як говорить»

Глибокий вдих — затримка дихання — плавний, тривалий видих (вимовити на одному видиху 3-4 звуконаслідування: як говорять курочка, качечка, гусочка, собачка, корова).

Першим наш півник встає на світанку:

— Ку-ку-ку-рі-ку! Доброго ранку!

Курочко мила.

Тітонько качка,

Гусочко біла,

Друже собачко.

Пані корово,

Маленьке теля!

Зичу здоров’я вам!

Гарного дня!

Ку-ку-рі-ку-у-у-у!

Ку-ку-рі-ку-у-у-уууу!

Курочки й курчатка

Дві курочки-сусідки живуть поруч у гарненьких, ошатних будиночках і давно дружать. їхні дітки завжди граються разом. Одного літнього дня прилетів старий величезний ворон. Кружляючи над лужком, де безтурботно гуляли курчата, він голосно каркав: «Кар! Кар! Кар!» Це стривожило всіх: малята в небезпеці!.. Як урятувати їх від хижого ворона?

Допоможіть курчаткам, покличте їх голосно, стривожено, щоб вони швиденько бігли додому, ховалися в хатинках. Якими голосочками відповідають мамам курчатка? Захистіть курчаток, прикривши їх своїми пальчиками.

►► Вправа «Курочка»

Глибокий вдих — затримка дихання — тривалий видих (діти промовляють голосно, стривожено: «Ко-ко-ко»).

►► Вправа «Старий ворон»

Глибокий вдих — затримка дихання — повільний видих (діти голосно промовляють: «Кар! Кар! Кар!»).

►►Вправа «Курчатка»

Глибокий вдих — затримка дихання — тривалий видих (діти промовляють тонкими голосами стривожено: «Пі-пі-пі»).

Курочко-сусідко,

Кличмо наших діток!

Ко-ко-ко-ко-ко!

Он кружляє чорний ворон,

Він курчаткам нашим — ворог!

— Кар! Кар! Кар!

— Пі-пі-пі, — біжать курчатка,

Повертаються у хатку.

— Пі-пі-пі!

Треба ворона прогнати,

Щоб курчаток врятувати:

— Киш-киш-киш!

Відгадайте загадки.

Хто цей красень у дворі:

Встає рано на зорі,

В чобітках червоних,

На голові — корона,

Хоч годинника не має,

Та завчасно всіх вітає?

Хоч і пташка — не літає,

Скрізь гребеться, щось дзьобає.

А як пройде по городу,

То чекай велику шкоду.

Ходить з двору недалечко

І для нас несе яєчка...

►► Курочка п´є воду

Пальці складені у формі дзьоба; ритмічні нахили рук униз-угору.

курочка

Жабки

Рука обернена долонею донизу. Пальці випрямлені, з’єднані між собою. Великий із вказівним утворюють кут. Кінчики вказівного та великого пальців ритмічно з’єднуються і роз’єднуються, ніби жабки «співають», широко відкриваючи і закриваючи ротики.

Під зеленим осокором,

Де зеленая трава,

Заспівали жабки хором:

«Кумки-кумки, ква-ква-ква».

►► Вправа «Посмішка» («жабки»)

Виконайте пісеньку веселих жабенят, для цього зробіть широку посмішку, перетворившись на кумедних жабенят, які дуже люблять плавати, стрибати (покажіть, як вони це роблять),-і заспівайте тоненькими голосочками.

ПІСЕНЬКА ВЕСЕЛИХ ЖАБЕНЯТ

Ми, веселі жабенята,

Стре-ке-ке, стре-ке-ке!

Любим плавати й співати:

«Стре-ке-ке, стре-ке-ке!»

►► Вправа-звуконаслідувакня «Пісенька зеленої пані»

Усі, звичайно, не раз чули кумкання жабок. Цікаво, про що вони виспівують щоранку. Може, як ця зелена пані, співають про чудовий сніданок?. Проспівайте пісеньку жабки, ніби насолоджуючись теплим весняним днем та чудовим сніданком.

Зробіть глибокий вдих — плавний тривалий видих і заспівайте:

— Стреке-ке-ке, ква-ква-а-а-аа (намагайтеся якомога довше тримати останній голосний звук).

►► Вправа-звуконаслідування «Оркестр біля озера» і пальчикова вправа (імітація гри на різних музичних інструментах за текстом вірша)

На зеленій галявині біля чудового лісового озерця відбувається незвичайний концерт сімейного оркестру, а грають у ньому сестри-жабки. У кожної — свій інструмент. Ось велика труба. Як вона звучить? А який голос у сопілочки? Дуже цікавий інструмент тромбон: він може «квакати», як справжня жабка. Саксофон — веселий, дзвінкий. А що ж це за оркестр без барабанів? У кожного з них також свій голос.

І нарешті — піаніно. Як вправно перебирає пальчиками піаністка! А чи зможете ви так зіграти? Створіть маленький веселий оркестр, «зіграйте» мелодію улюбленої пісеньки кожний на своєму інструменті.

Зробіть глибокий вдих через ніс — затримка дихання — тривалий, поступовий видих з імітуванням гри на певному духовому інструменті.

Біля озера в оркестрі Виступають жабки-сестри:

На трубі великій

Грає жабка Віка,

На тромбоні —

Жабка Тоня,

А на саксофоні —

Соня,

На сопілці грає

Жабенятко Майя,

І на піаніно —

Жабка Зіна.

Вправно б’є у барабани

Жаба Жанна.

— Хто оркестром тим керує?

— Тато-жабка диригує!

Змагання на ставку

Увага, увага! Сьогодні відбуваються змагання з водних видів спорту серед жабок. Хто плаває найшвидше, хто пірнає найглибше, хто виконує найскладніші стрибки у воду?

Звичайно, у змаганнях переможе той, хто довго й ретельно тренувався і дуже добре навчився дихати під водою. Змагання розпочинаються!

►► Вправа «Плавання»

Глибокий вдих через рот — затримка дихання — видих через ніс (діти рухами імітують плавання).

►► Вправа «Пірнання»

Стати прямо, ноги разом, розвести руки в сторони. Глибокий вдих через рот — затримка дихання — повільний видих через ніс (обхопивши себе руками і присідаючи, діти «опускаються під воду»).

Чули новину таку,

Що у нашому ставку

Відбуваються змагання

З плавання й пірнання.

— Хто ж там буде виступати?

— Ну, звичайно, жабенята!

Знаменитий жабчик Джон —

Він з пірнання чемпіон.

У запливі на сто метрів

Виступає жабка Кетрі!

А з фігурного стрибання —

Всім відома жабка Маня.

Подивіться: всі готові,

Настрій бойовий, чудовий!

Всі уже стоять на старті,

Що ж, змагання — то не жарти!

►► Пані Жабка

Жила собі в гарному зеленому болоті пані Жабка. Вона дуже любила робити приятелям приємні сюрпризи. Цього разу вона почула, що чомусь засумували її улюбленці Слоненята. Тому пані Жабка попросила свого знайомого Бегемота віднести в подарунок дуже потрібні речі: самовар, смачне варення, чашку, цукерочки для того, щоб разом попити чаю чудового суботнього вечора. А гармошку і барабан, звичайно, для того, щоб зіграти веселу музику. Не- зже після цього Слоненята сумуватимуть?!

А ваш язик у цей час виконає «смачні» та «веселі зправи і підготується до правильного вимовляння звука [ш].

Лані Жабка у суботу

Попросила Бегемота:

— Дуже прошу передати

Лодгрунки Слоненятам.

Злкес;?. якщо неважко,

Самовар,

Варення,

Чашку,

П´ять цукерок і банан,

Ще гармошку

й барабан.

Привітання передай,

Я прийду до них на чай.

Сік апельсиновий,

Сир до сніданку

Має ця пані

Кожного ранку.

Після сніданку

Пісню співа-а-а-аа:

— Кумки, стреке-ке-ке, ква-ква-а-а-аа,

О, насолода!

О, суперсмак!

Кумки, стреке-ке-ке, ква-квак!

Мавпочка і Слоненя

►► Вправи «Посмішка» — «Хоботок»

(«жабки» — «слоненята»)

Подякуймо жабенятам і слоненятам за те, що навчили нас утримувати губами «Посмішку» і «Хоботок». Зробімо ці вправи по черзі, ось так: «Посмішка» — «Хоботок» 5-6 разів.

Тягнем губи аж до вушок,

Як веселі скрекотушки.

Можемо, як слоненята,

Губи хоботком тримати.

Рано-вранці жабенята

Дуже люблять поспівати:

— Стре-ке-ке-ке, ква-ква-ква!

Пісню жабок знаємо,

З ними поспіваємо:

— Стре-ке-ке-ке, ква-ква-ква!

Нас навчили слоненята

Губки хоботком тримати:

— У-у-у, у-у-у, у-у-у!

Дуже дякую слону.

У-у-у, у-у-у, у-у-у!

►► Вправа «Мильні (повітряні) кульки»

(«слоненя» й мильні кульки)

Мета: відпрацювати глибокий вдих через ніс і повільний тривалий видих через рот, розвивати уміння диференціювати носовий та ротовий вдих і видих.

Дуже приємно плескатися у ванні, наповненій теплою, запашною водою, коли стільки мильної піни! Що може відчувати слоненя? Звичайно, насолоду, А ще більше задоволення — випускати безліч мильних кульок. Ось їх скільки всюди: на підлозі, на рушниках, навіть на стелі! Уся ванна кімната сяє, бо мильні кульки світяться. Скільки їх на стелі, на рушниках, на підвіконні!

Зробіть повільний і глибокий вдих через ніс — затримка дихання — повільний, тривалий видих («надути» 3-4 кульки).

Звикло змалку Слоненя

З милом митися щодня.

Це, звичайно, дуже мило,

Але головне, що з мила

Можна кульки випускати,

Це так люблять всі малята!

Мильні кульки кольорові,

Ви чарівні, ви чудові!

Г стає купання святом —

Мильних кульок так багато!

►► Вправи «Посмішка» — «Хоботок»

(«мавпочка» — «слоненя»)

Уявіть собі маленьку мавпочку, яка намагалася перетворитися на слона, бо дуже захотіла мати чудовий довгий хобот. Що з цього вийшло, спробуйте якомога краще показати губами. Вам доведеться почергово змінювати положення губ, роблячи то «Посмішку», то «Хоботок».

Посміхалась Мавпочка щодня,

Поки не зустріла Слоненя.

І тепер вона не посміхається,

Губи хоботком тримати намагається.

Мила Мавпо, схаменись!

Знов привітно усміхнись.

Хобот є лише в Слона.

Ти ж така усміхнена — одна!

►► Вправа «Посмішка» («Мавпочка»)

Мета: відпрацьовувати рухи язика вниз; зміцнювати м’язи язика і губ; сприяти розтяжці під’язикової зв’язки.

Опис: посміхнутися, злегка відкрити рот і розташувати язик між нижньою губою та нижніми зубами. Утримувати язик у такому положенні 3-5 секунд. Виконати вправу 5-10 разів.

Зверніть увагу: слід виконувати вправу з помірним напруженням!

— Чом ти, мавпочко, сердита?

— Дуже галасують діти!

Шуму-гаму не терплю,

Я сама кричать люблю!

►► Для чого слонові хобот

Мавпочка — спритна, рухлива, швидка і дуже допитлива тваринка. Ви, як актори, можете зіграти роль мавпочки (не забудьте про вправу «Мавпочка»).

Спочатку мавпа бігає, стрибає і раптом зупиняється дуже здивована (вправа «Бублик»),

Кого вона побачила? Що її так зацікавило?

Це — Слон. Великий, сильний, поважний (вправа «Хоботок»),

А тепер ви граєте роль Слона, і вам доведеться показати губами, для чого Слону хобот. Це буде не просто, адже «хобот» треба рухати в різні сторони, а ще показати, як легко пити хоботом воду, як важко перетягувати колоди, як просто діставати листя з високого дерева, як приємно вітати друзів і найприємніше — цілувати любих слоненят.

Як зустріла Мавпочка Слона,

(«Мавпочка»)

Дуже здивувалася вона:

(«Бублик»)

— Я не розумію, ну для чого

 

Має Слон великий хобот?

(«Хоботок»)

— Щоб із річки пити воду,

(«Хоботок» —

 

униз)

Перетягувать колоди,

(«Хоботок» —

 

праворуч-ліворуч)

Листя з дерева зривати,

(«Хоботок» —

 

угору)

Щоби друзів привітати

(«Хоботок» —

 

у гору-униз)

І для того, щоб щодня

(Повітряні

 

поцілунки)

Цілувати слоненя.

 


















►► Мавпа-дражнилка

Як буває прикро, коли хтось насміхається з тебе. Так трапилося з маленьким Слоненям, що не змогло дістати своїм хоботком з високого дерева смачних листків. Воно чемно попросило шановну Жирафу про допомогу, а Мавпа чомусь почала кепкувати з нього. Так інколи буває з мавпами.

Спробуйте передати виразом обличчя, як насолоджується смачними листочками Жирафа, як нерозумна Мавпа дражниться, як сумно і прикро від цього Слоненяті. І разом із тим не забудьте виконати мовленнєві вправи, їх багато і вони складні, та недаремно ж ви стільки працювали.

Жирафа із гілки листочки зривала,(Імітація рухів губами)

Солодкі листочки жувала, жувала...(Жування)

А Слоник маленький, що поруч стояв,(«Хоботок» — угору, праворуч-ліворуч)

Як не старався, й листка не дістав:

— Шановна Жирафо, будь ласка, для мене

Дістаньте листочків, солодких, зелених!(«Жування»)

— Ха-ха,— засміялася Мавпа-дражнилка,—(«Посмішка», «Мавпочка»)

А може, ти хочеш горішків із гілки?(«Прокоти горішок»)

І бублика хочеш, варення, млинців,(«Бублик»)(«Смачне варення»)(«Млинчик»)(«Приклей цукерку»)

Цукерок-ірисок або смоктунців?

— Негоже вам, Мавпо, дражнить малюків,

Візьми, Слоненятко, горішків й листків.

— Я дякую дуже за листя й горішки,(Жування, «Прокоти горішок»)

А сам їх дістану, як виросту трішки!(Розслаблена посмішка)

►► Мавпа-гітаристка

Тринь-брень, тринь-брень,

Грає мавпа цілий день.

Тринь-брень, труля-ля-ля,

Чути пісеньку здаля.

Тринь-брень, дивина —

Обірвалася струна...

Дуже раді у дворі:

Відпочинемо від гри.

Кличе курочка курчаток,

Разом крякнули качата,

Хрюка свинка у хлівку,

Чути знов «Кукуріку!».

Тільки мавпочка сумна —

Обірвалася струна!

Мама-свинка й поросята

►► Пригоди поросят

Чи люблять купатися поросята? Мабуть, не дуже. Як вони кричать, вередують, сердяться! Покажіть це, покричіть сердито, незадоволено, при цьому не забувайте потренувати свої губи. (Зробіть напружену «Трубочку», вимовляючи «ку-», і «Посмішку», вимовляючи «-ві»). Зате як приємно поросятам качатися в калюжі! Як їм весело! І знову — «Трубочка» і «Посмішка», але настрій зовсім інший.

Купала мама-свинка

Синочків-поросят,

Животики і спинки

їм терла всім підряд.

Купання їм не миле,

Кричали всі щосили:

— Ку-ві, ку-ві, ку-ві! («Трубочка» — «Посмішка»)

А потім у калюжку

Залізли аж по вушка,

В калюжі всі качались

І голосно сміялись:

— Ку-ві, ку-ві, ку-ві! («Трубочка» — «Посмішка»)

►► Вправа «Луна»

Мета: відпрацьовувати плавний, тривалий видих, уміння змінювати силу та висоту голосу; розвивати інтонаційну виразність мовлення; закріплювати вимову звука [с].

Глибокий вдих через ніс — затримка дихання — плавний, тривалий видих із повторюванням звукосполучень або слів.

►► Подружки-свинки

Свинка Алла для своєї подружки свинки Асі намалювала картину. Художниця-свинка дуже хвилювалася, чи сподобається Асі її нова картина. Та даремно, бо сливи, намальовані на картині, такі чудові, ніби справжні. Треба негайно зателефонувати подрузі й запросити її, щоб подарувати нову картину та написати її портрет.

(Уявіть, що ви розказуєте вірш, а відповідає вам луна. Кожен рядок вірша треба вимовити на одному видиху якомога довше.)

Свинка Алла-ала-ала-ала

Сині сливи малювала-ала-ала-ала.

Соковиті сливи сині ині-ині-ині,

Ніби справжні, на картині-ині-ині-ині.

Ех! Поласувала б свинка-инка-инка,

Та хіба з’їси картинку-инку-инку?!

Свинка пані Ася одержала запрошення від подруги-художниці. Вона приготувала для неїсюрприз. Цікаво, який? Можливо, вона хоче написати її портрет? Треба гарненько одягтися, причепуритися.

Глибокий вдих через ніс — затримка дихання — плавний, тривалий видих із повторюванням звукосполучень або слів.

Свинка пані Ася-ася-ася В білу сукню одяглася-ася-ася.

Біла сукня, стрічка синя-иня-иня —

Це пасує усім свиням-иням-иням,

Синя сумка і намисто-исто-исто,

Пані Ася їде в місто-істо-істо.

Лисиця

►► Загадка

В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має, їй на місці не сидиться,

А зовуть її... (Лисиця)

►► Лиска-листоноша

В Лиски діло є хороше,

Наша Лиска листоноша.

Не гасає Лиска лісом,

А розносить добрі вісті:

Віднесе листа до Мишки,

Пише їй шановна Кішка,

І Шпакові від Синиці

ередасть листа Лисиця,

Нашій тітоньці Сові

Надійшли листівки дві.

Всім, хто мешкає у лісі,

Принесе поштарка вісті.

►► Гра «День народження лисиці — С З Ц — плутаниці»

Мета: розвиток фонематичного сприймання. Обладнання: зображення сови, кози, цуценяти, зайця, слона; предметні малюнки: цукерки, самовар, тістечка, ананас, сумка, рукавиці, зірка, ваза, валіза, парасолька, намисто тощо.

ХІД ГРИ

«Гості» несуть подарунки, у назві яких є той же звук, що й у назві тварини: цуценя — рукавиці, цукерки; коза — вазу, валізу тощо.

Це до кого ж гості йдуть,

Подаруночки несуть?

Сумку, вазу, рукавиці —

Все для тітоньки лисиці!

Так, шановна, це для вас —

І цукерки, й ананас!

Всі вас люблять, поважають,

З днем народження вітають!

Післямова

Наші власні руки, як зазначається у східній філософії і медицині,— прекрасний інструмент саморегулювання й розвитку. А за образним висловлюванням німецького філософа Еммануїла Канта, рука є зовнішнім відбитком головного мозку. І це ще один аргумент на користь тренінгу пальців рук.

Система пальчикових ігор має неоціненний вплив не тільки на мовленнєвий розвиток, а й створює сприятливу атмосферу для нервово-психічного розвитку дитини. Як правило, дитина, яка має високий рівень розвитку дрібної моторики, уміє логічно мислити, у неї добре розвинена пам’ять і зв’язне мовлення, вона швидше навчиться гарно писати. Пальцеві ігри, інсценівки дарують і малюкам, і дорослим величезний емоційний заряд, стають джерелом мовленнєвого спілкування.

Надзвичайну зацікавленість викликає в дитини використання терапевтичної ляльки, яка створює позитивний емоційний настрій, знімає психічне напруження. Ляльки не лише допомагають розігрувати різні ситуації і сюжети, вони стають ефективними помічниками логопеда і добрими друзями дитини.

 

Вгору