Шиплячі звуки. Заняття 1-3


Заняття 1-2

Зміст: Обстеження всіх сторін мови дітей, стійкості уваги, працездатності, спостережливості,ставлення до свого дефекту, знань програмного матеріалу.

Обладнання: Схема перевірки всіх сторін мови, дидактичний матеріал для перевірки мови.

Заняття З

Зміст: Знайомство з назвами частин артикуляційного апарату, розвиток слухової уваги нанемовних звуках, виділення першого голосного звука в слові. Аналіз і синтез складівтипу ау, уа.

Мета: Дати дітям поняття про утворення звуків, розвивати диференційовані рухиартикуляційного апарату, слухову увагу і фонематичне сприймання, навички звуко-буквеного аналізу складів, спостережливість.

Обладнання: Профілі артикуляції або муляжі, дзеркало, спирт, зонди, брязкальця, розрізнаазбука.

Хід заняття

I. Знайомство з частинами артикуляційного апарату.

Логопед розповідає дітям, що мова складається з речень.(Діти сидять, слухають). Речення складається із слів (Діти - перше слово, сидять - друге, слухають – третє). Слова поділяються на звуки.

Логопед пропонує подивитись, як змінюється положення губ, зубів, язика при вимові звуків; називає звуки: з, л, с, р, м, ш. Робить висновок, що звуки утворюються шляхом зміни положення губ, зубів, язика та інших частин артикуляційного апарату. Показує профіль артикуляції і називає його частини: губи - верхня, нижня; зуби - верхні, нижні; кінчик язика, спинка язика, корінь язика, боки язика; тверде й м’яке піднебіння.

Показує, як відчути вібрацію голосових зв’язок: ф...в, повідомляє, що голос утворюється від вібрації (дрижання) голосових зв’язок. Говоримо ми видихаючи. Пропонує подмухати на олівець, показати кінчик, спинку язика і т.д. Логопед торкається зондом до кінчика язика дитини, а вона відповідає, до чого доторкнулися. Правильні відповіді заохочуються.

II. Підготовчі вправи для сприймання шиплячих звуків.

- Щоб правильно вимовляти звуки, треба, щоб нас добре слухався язик. Зараз будемо робити вправи і подивимось, у кого язик слухняніший.

Показати широкий язик (тя, пя). Закласти широкий язик під верхню губу, а потім під нижню. Накласти широкий язик на верхню губу і подмухати собі на волосся. Зробити язик "чашечкою" (стежити за виконанням, допомогти тому, у кого не виходить). Облизати язиком піднебіння. Показати язик "чашечкою" і сховати "чашечку" в рот. У кого далі полетить ватка, яка лежить на носі, якою подмухати (язик закласти на верхню губу).

III. Розвиток слухової уваги на немовних звуках.

- А тепер перевіримо, хто уважніше слухає (взяти 4-6 близьких за звучанням брязкалець).

- Послухайте, діти, і запам´ятайте звучання кожного з них.

Діти повертаються спиною і згадують, яке брязкальце звучало. Переможець - найуважніший.

IV. Виділення першого голосного звука в складі. Аналіз і синтез складів типу зд, уа.

1. Запропонувати уважно подивитись на рот логопеда, запам’ятати, як змінюється положення губ при вимові голосних звуків: а, о, у, і, и: "а" - широко відкрити рот; "о" - положення губ схоже на букву у (вони округлені); "у" - губи трубочкою; "и" - губи в noсмішку, язик відтягнутий назад; "і" - ще більше розтягуються губи в посмішку, язик витягнутий вперед, зуби напіввідкривасться.

2. Гра "Що я хочу вимовити?" Логопед артикулює без голосу звуки, а діти відгадують: а, о, у, і, й, ау, уа, уо, оу, ао і т.п.

Правильні відповіді заохочуються.

3. Логопед вимовляє ряд слів, а діти визначають, який перший звук в словах: алея, апельсин, аптека, абетка; очі, окуляри, острів, антилопа, ім’я, іволга, іній, ірис, Іван, Улита, урна, урок.

4. Придумати слова, які починаються з а, о, у, і. (оцінити правильні відповіді).

5. Знайти букви а, о, у, і, у розрізній азбуці (якщо діти не знають букв, робимо звуковий аналіз). Діти знаходять букви, беруть, називають.

6. Аналіз і синтез складів ау. уа.

- Як ми гукаємо у лісі, коли заблукаємо? - Ау!

- Який перший звук чуємо на початку слова? - Звук "а".

- Візьміть і покладіть букву а..

- Який другий звук у цьому слові? - "у".

- Візьміть і покладіть букву у. Прочитайте склад. (Діти читають).

- Скільки букв? - Дві.

- Яка буква на першому місці?

- Яка буква на другому місці?

Аналогічно аналізують, складають, а далі читають склади уо, оі, іа. Нагадати дітям, що читати - означає називати букви в тому порядку, як вони написані або розкладені.

V. Розвиток логічного мислення. Відгадати загадки.

Були собі два брати і обидва Кіндрати,

через доріжку живуть і один одного не бачать. (Очі.)

***

Тварина рогата і рогів багато. (Олень.)

***

У коробці спочивають спритні хлопці-молодці.

Убрання барвисте мають і загострені кінці.

На папері слід малюють і зовуться ... (Олівці.)

***

Кругле озерце ніколи не замерзає. (Око.)

***

Держиться за проводи, бігає туди-сюди,

А за ним з десяток близнюків-дитинчаток. (Електричка.)

***

Телята гладкі, привпязані до грядки. (Огірки.)

***

Видно край, а до нього не дійдеш. (Обрій.)

***

Невидимка ходить в гаї, всі дерева роздягає. (Осінь)

***

Їде верхи, а ноги за вухами. (Окуляри.)

Аналіз відгадок.

VI. Підбиття підсумків заняття, оцінювання роботи дітей.

VII. Домашнє завдання: виконувати артикуляційні вправи перед дзеркалом, складати і читати склади ау, уа, іа.

загрузка...
 

Вгору