Шиплячі звуки. Заняття 9


Зміст: Автоматизація вимови звука "ш" у сполученнях з голосними. Аналіз і синтез слів типукріт, шпак.

Мета: Закріпити вимову звука "ш", розвивати навички звуко-буквеного аналізу, фонематичнесприймання, збагачувати словник словами із звуком "ш".

Обладнання: Дидактичний матеріал (альбом 2, с. 9-11), розрізна азбука, таблиця складів.

Хід заняття

I. Повторення правильної артикуляції звука "ш". Вимова складів:

ша-ош-шо-ша

уш-гаа-щу-ша

ши-ши-аш-ша

ош-щу-ши-ши

II. Аналіз і синтез складів і слів із звуком "ш" у сполученні з приголосними.

1. Вивішується таблиця складів.

шка-шко-шку-шки шла-шло-шлу-шли

гата-што-шту-шти шна-шно-шну-тни

Логопед пропонує дітям уважно розглянути таблицю складів і назвати, який перший звук (буква) в цих складах ("ш"). Потім звертає увагу дітей на те, що після букви ш у всіх складах стоять приголосні звуки: к, л, т, н. Нагадує дітям, шо вони вміють читати по дві букви разом, закриває аркушем у першому стовпчику букву "ш" і читає: ка, л,. та, на. Треба протяжно прочитати букву ш, а потім дві букви разом: ш...ка, ш...ла, ш...та, ш...на.

Уточнити, що це один склад, бо є тільки один голосний звук (аналогічно читають усі стовпчики таблиці). Потім таблицю забирають.

2. Логопед пропонує скласти з розрізної азбуки склад шу і додати потім букву м. Прочитати, яке слово вийшло (шум).

Нагадати, шо без голосного звука складу не буває, приголосних в складі може бути один, два, багато.

Аналогічно складають слова: шлак, шнур, шпак. Роботу дітей оцінюють.

III. Робота з малюнками (альбом 4, с. 9-11). Проводиться так, як у занятті 8.

шкатулка каштани башта

шланг мішки штукатур

школа шнурки Пушок

шлагбаум шишки вишка

Переставити букви, щоб вийшло нове слово: дошка - шкода.

IV. Вивчити чеську дитячу пісеньку:

Мишка в кухлику щербатім

варить кашку мишенятам.

Мишеняток череду скликала вечеряти.

Мишенята все поїли - і пшонинки не лишили.

Або вірші:

Шило

Шило шубку Шурі шило,

білим шовком шви обшило.

Вийшла шубка прехороша

нашій Шурі на порошу.

Наша Маша

Наша Маша маленька,

на ній шубка біленька,

опушка боброва -

Маша чорноброва.

Чистомовка

Кипи, кипи, кашка,

поки прийде Івашко.

Логопед читає віршик.

Біг Мишко на доріжку,

на доріжці сидить кішка,

взяв з доріжки Мишко кішку,

хай піймає кішка мишку.

Діти називають слова із звуком "ш", визначають місце звуки "ш" в них.

Виучують текст.

V. Гра "Школа".

На полотні зображена школа, доріжка, по якій їде дівчинка. (З розрізної азбуки викладаємо її ім’: Маша, Даша, Нташа, Луша (за бажанням дітей), по другій доріжці йде хлопчик даємо йому ім’,(наприклад, Мишко, Тиміш). Викладаємо ім’я з розрізної азбуки). Діти по черзі кидають кубик і - залежно від кількості крапок на верхній грані кубика переставляють фішки, промовляючи: "Маша пройшла по доріжці до школи один, два, три кроки". Виграє той, хто раніше "дійде" до школи.

VI. Розвиток логічного мислення.

Відгадати загадки, шаради.

На дереві хатка стоїть, а хазяїн на ґанку сидить. (Шпаківня.)

***

На дереві гойдається, жупан колючий має,

На літо одягається, а восени скидає. (Каштан.)

***

Зміни букву, щоб вийшло нове слово.

З „л” навчаються в мені, з "д" не люблять мене всі, бо я втратою стаю, жаль пекучий завдаю. (Школа, шкода.)

Нас кілька, круглі ми, а з "ш" - учитися іди. (Кола, школа.)

VII. Підбиття підсумків заняття, оцінювання роботи учнів.

VIII. Домашне завдання: вивчити віршик або чеську пісню; повторити слова, вивчені на занятті; скласти слова кран, шлак.

загрузка...
 

Вгору