Тема: Підготовка мовного апарату до правильної вимови звука [р]

Гінжелюк О.В., Дідусенко О.В., Федорович Л.О.


Мета:ознайомити з будовою мовного апарату (за потреби),органими артикуляційного апарату та їхніми функціями, навчити виконувати інструкції логопеда; розвивати рухливість органів артикуляційного апарату, розвивати дихання та голос; прищеплювати вміння вслуховуватися у звернене мовлення, розуміти почуте.

Обладнання: набір наочності для дихальних вправ, набір гучних іграшок, музичних дитячих інструментів.

Хід заняття:

І.Організаційний момент

ІІ.Основна частина

1.Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда.

2.Логопедична зарядка.

Дихальні вправи

Вправа "Здування легких предметів"

Мета: укріплювати м´язи дихального апарату й виробляти правильний видих, здуваючи сніжинки, папірці, ватку, пушинки з долоньки.

Артикуляційна гімнастика

Статичні підготовчі вправи

Вправа "Пташенятко" Широко відкривати рот, якомога далі відводити куточки губ. Язик спокійний і нерухомий.

Вправа "Лопаточка" Відкрити рот і покласти широкий розслаблений язик на нижню губу. Занести "лопатку" в рот і опустити на нижні зуби, намагаючись не напружувати язик.

Вправа "Чашечка" Широко відкрити рот і покласти широкий розслаблений язик на нижню губу. Припідняти краї язика, не торкаючись верхніх зубів.

Динамічні підготовчі вправи

Вправа "Оближемо губки" Трохи відкрити рот і повільно, не відриваючи язика, облизати спочатку верхню, а потім нижню губу по колу.

Вправа "Гойдалка" Відкрити рот, як під час вимови звука [а]. Язиком тягнутися до носа ("раз!") і де підборіддя ("два!").

Вправа “Маляр” Відкрити рот. Широким кінчиком язика, як пензликом, водитипо піднебінню вперед-назад; не відриваючи. Щелепи нерухомі.

Вправи для розвтягування під´язикової вуздечки

Вправа “Грибок”

Посміхнутися, показуючи зуби, трохи відкрити рот і, притиснувши широкий язик усією поверхнею до піднебіння, широко його відкрити.

Вправа “Гармошка”

Відкрити рот, язик притиснути до піднебіння (як під час клацання, але з великою затримкою). Не відриваючи язик від піднебіння, відкривати і закривати рот, розтягуючи вуздечку, при цьому треба старатися відкривати рот ширше і все довше утримувати язику верхньому положенні.. Слідкувати, щоб під час відкривання рота губи були нерухомі.

Голосові вправи

Вправа “Відгук”

Мета:укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені.

Виконувати інструкцію: відгукнутися на звернення логопеда коротким звуком (подібним до [м-м], [м-м]).

Вправа “Микання”

Мета:укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені.

Виконати інструкцію відгукнутися на звернення логопедаПротяжним звуком (подібним до [м-м-м-м]...).

Вправа “Микання”

Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені.

Виконати інструкцію відгукнутися на звернення логопеда(подібним до |мг-мг].)

3.Вивчення нового матеріалу.

Формуванням сприймання звуків мовлення

Сприймання мовних і немовних звуків

Вправа 1

Відгадати звуки під час маніпуляції з гучними іграшками.

Вправа 2

Відгадати звуки під час маніпуляції з музичними інструментами.

Виділення звуків [а], [о], [д] на фоні слова

Вправа 1

Ада, азбука, Африка, школа, береза, рука, книга, трава, загадка, калина, нота, піна, зима, риба, рак, лоза, сова, груша, гра, миша, апельсин, оса.

Вправа 2

Онук, олень, обруч, олівець, океан, очі, огірок, оса, овес, окуляри, оселедець, осел, молоко, небо, жито, печиво, сало, село, золото, коло, лото, болото.

Вправа З

Дата, дача, дитя, долина, долоня, домівка, доміно, доріжка, дорога, доручення, дочка, дошка, дощик, душ, виноградник, відвідувач, відгадка.

Підготовка до усунення фонетичних порушень: ротацизму.

Розвиток ручної моторики і моторики артикуляційного апарату.

Розвито ручної моторики: пальчикова гімнастика

Вправа “Качатко”

-Ти, качатку, не пищи,

А матусеньку знайди!

Виконання:Стискати в кулачки і розтискати пальчики двома руками. Можна використовувати гумові ігришки.

Вправа "Стільчик"

"Стільчик" із пальчиків склади

І малятам покажи.

Виконання: Ліву руку підняти вертикально. Прямі пальчики щільно притиснути один до одного. Праву руку в положенні кулачка притиснути до лівої долоні великим пальцем до себе.

Вправа"Квіточки розпускаються"

Виконання. долоні лежать на столі, пальчики разом.” Як на галявині розпускаються квіточки?" - пальчи- розкрилися, як промінці сонечка. "Тепер квіточки розкриваються", - пальчики разом. На рахунок “один -два" пальчики рухаються разом - окремо.

Ровиток моторики артикуляційного апарату: вправи для правильної вимови звуків [р], [р´].

Вправа “Клацання кінчиком язика"

Мета укріплювати м´язи язика і виробляти підйом язика вгору.

Вправа"Смачне варення"

Мета:виробляти рух широкого переднього краю язика вгору.

Вправа "Індик"

Мета: виробляти підйом язика вгору і рухливість його передньої частини.

Вправа "Маляр"

Мета: учити дитину піднімати язик угору.

Вправа "Чиї зуби чистіші?"

Мета: виробляти підйом язика вгору й уміння володіти ним.

Вправа "Барабанщики"

Мета: укріплювати м´язи кінчика язика, виробляти підйом язика вгору й уміння володіти ним.

Постукати кінчиком язика за верхніми зубами: д-д-д. Спочатку звук [д] вимовляти повільно. Поступово прискорювати темп.

4. Фізкультхвилинка.

Слова промовляє логопед

Рухи виконують діти

Сорока-ворона

На припічку сиділа,

Діткам кашку варила –

Цьому дам, цьому дам,

Цьому дам і цьому дам;

А цьому не дам,

Бо цей буцман.

Дров не носив,

Діжі не місив,

Хати не топив,

Діток на прогулянку не водив.

Діти встали, руки на поясі, відійшли похитуючись від стопу. Присіли. Вказівним пальцем правої руки роблять кругові рухи по долоні лівої. Загинають пальці лівої руки. Витягнувши руку вперед, показують відігнутий великий палець. Крутять головою. Хитають головою. Крутять головою. Хитають головою.

5. Закріплення нового матеріалу.

Гра :´Тиша"

Діти із заплющеними очима слухають тишу, розпізнають та називають побутові шуми (скриплять двері, накрапає кран).

Гра "Чудо-звуки"

Прослухати з дітьми аудіозаписи звуків живої природи (шум дощу, шелест листя, голоси тварин птахів, комах. Проаналізувати почуті звуки: їхню схожість, відмінності ,обговорювати , коли їх можна почути і кому вони належать , який звук був першим, другим, на початку, у кінці, усередині, до після, між тощо. Спочатку бажано давати контрасні звуки і лише поступово переходити до диференціації схожих за звучанням звуків.

ІІІ. Підсумок заняття.

 

Вгору