Тема: Підготовка мовнослухового і мовнорухового аналізаторів до правильного сприймання і відтворення звука [р]

Гінжелюк О.В., Дідусенко О.В., Федорович Л.О.


Мета: учити відтворювати точні рухи органів артикуляційного апарату й фонематичні процеси; розвивати спрямований струмінь видихуваного повітря; формуват вміння розрізняти правильну й викривлену вимову звуків.

Обладнання: набір наочності для дихальних вправ,

Хід заняття:

І.Організаційний момент .

ІІ.Основна частина.

Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда.Логопедична зарядка.

1. Дихальні вправи

Вправа "Здування легких предметів"

Мета: укріплювати м´язи дихального апарату і виробляти нижньодіафрагмальний видих: дути на підвішені предмети (метелики, сніжинки), приводити в рух паперові вертушки, ковпачки.

Вправа "Хто далі зажене м´яч´´

Мета: виробляти плавний, тривалий, неперервний повітряний струмінь, що йде посередині язика.

1. Витягнути губи вперед трубочкою і плавно дути на ватну кульку (діаметр 2-3 см), заганяючи її між двома кубиками - це "футбольні ворота",

2. Так само , але дути слід різко, коротко. Заганяти кульку треба одним видихом, не перериваючи повітряний струмінь.

2. Артикуляційна гімнастика

Статичні підготовчі вправи

Вправа «Пташенятко»

Широко відкрити рот, якомога далі відводити куточки губ.

Язик спокійний і нерухомий.

Вправа Лопаточка

Відкрити рот і покласти широкий розслаблений язик на нижні губу.

Занести "лопатку" в рот і опустити на нижні зуби, намагаючись напружувати язик.

Вправа “Чашечка”

Широко відкриги рот і покласти широкий розслаблений язик на нижню губу. Підняти краї язика, не торкаючись верхніх зубів.

Динамічні підготовчі вправи

ВправаОближи губки

Злегка відкрити рот і повільно, не відриваючи язик, облизати спочатку верхню губу, а потім нижню губу по колу.

Вправа “Гойдалка”

Відкрити рот , як під час вимови звука |а|, язиком тягнутися до носа(“раз!”) і до підборіддя ("два!").

Вправа “Маляр”

Відкрити рот .Широким кінчиком язика, як пензликом, водити по піднебінню вперед-назад, не відриваючи. Нижня щелепа нерухома.

Вправи для розтягування під´язикової вуздечки

Вправа "Грибок´

Посміхнутися, показуючи зуби, відкрити рот і, притиснув широкий язик усією поверхнею до піднебіння, широко його відкрити. (Язик - це тонка "шляпка грибка", розтягнута під´язикова вуздечка - його ніжка).

Вправа "Гармошка"

Посміхнутися й відкрити рот, язик притиснути до піднебіння (як під час клацання, але з великою затримкою). Не відриваючи язик від піднебіння, відкривати й закривати рот, розтягуючи під´язикову вуздечку, при цьому треба старатися відкривати рот ширше і все довше утримувати язик у верхньому положенні.

Слідкувати, щоб під час відкривання рота губи були нерухомі.

Голосові вправи

Вправа "Відгук"

Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконати інструкцію: відгукнутися на звернення логопеда коротким звуком [м, м, м].

Вправа "Микання"

Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконати інструкцію: відгукнутися на звернення логопеда І протяжним звуком [м-м-м].

Вправа "Мугикання"

Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконати інструкцію: відгукнутися на звернення логопеда протяжним звуком [мг-мг].

Вправа "Голосні звуки"

Мета: укріплювати голосові зв´язки. Повторити протяжно на видиху за логопедом: а-а-а; е-е-е; о-о-о.

3.Вивчення нового матеріалу.

Формування мовленнєвого слуху.

Сприймання мовних і немовних звуків

Вправа 1

Відгадати звуки при маніпуляції з гучними іграшками (без зорової опори).

Вправа 2

відгати звуки музичних інструментів (без зорової опори).

Виділення звуків [а], [д] на фоні слова, промовлених голосно і тихо, високим і низьким голосом

Вправа 1

Ада, азбука, Африка, школа, береза, рука, книга, загадка, калина, нота, піна, зима, риба, рак, поля, сова, груша, гра, миша, апельсин, оса.

Вправа 2.

Дата, дача, дитя, долина, долоня, домівка, доміно, доріжка, дорога, доручення, дочка, дошка, дощик, душ, виноградник, відвідувач, відгадка.

Розпізнання і розрізнення голосних звуків у складах, названих логопедом

Вправа 1

по

мо

да

са

ме

ба

ми

во

си

ге

фу

ка

пе

та

за

де

ке

ха

Підготовка до усунення фонетичних порушень: ротацизму.

Розвиток ручної моторики і моторики артикуляційного апарату.

Розвиток ручної моторики: пальчикова гімнастика

Вправа "Качатко"

-Ти, качатку, не пищи,

а матусеньку знайди!

Виконання: Стискати в кулачки і розтискати пальчики двома руками. Можна використовувати гумові іграшки.

Вправа "Стільчик"

- "Стільчик" ти із рук склади і малятам покажи.

Виконання: Ліву руки підняти вертикально. Прямі пальчики щільно притиснути один до одного. Праву руку в положенні кулачка притиснути до лівої долоні великим пальцем до себе.

Вправа "Квіточки розпускаються"

Виконання: долоні лежать на столі, пальчики разом. "Як на галявині розпускаються квіточки?" - пальчики розкрилися, як промінці сонечка. "Тепер квіточки закриваються", - пальчики разом.

На рахунок "один-два" пальчики рухаються разом - окремо.

Розвиток моторики артикуляційного апарату: вправи для правильної вимови звуків [р], [р´]

Вправа "Клацання кінчиком язика"

Мета: зміцнювати м´язи язика і виробляти підйом язика вгору.

Вправа "Смачне варення"

Мета: виробляти рух широкого переднього краю язика вгору.

Вправа "Індик"

Мета: виробляти підйом язика вгору і рухливість його передньої частини.

Вправа «Маляр»

Мета: учити дитину піднімати язик угору.

Вправа:"Чиї зуби чистіші?"

Мета:виробляти підйом язика вгору й уміння володіти ним.

Вправа:”Барабанщики"

Мета: укріплювати м´язи кінчика язика, виробляти підйом язика вгору й уміння володіти ним.

Постукати кінчиком язика за верхніми зубами: д-д-д. Спочатку звук [д] вимовляти повільно.Поступово прискорювати темп.

4 Фізкультхвилинка

Слова промовляє логопед

Рухи виконують діти

Добрий ранок

Стала рано я на ганок

І сказала:-Добрий ранок!

Сонцю, полю, і травичці,

Добрим людям, тихій річці…

Добрий ранок, світе мій,

Мирний. Чистий, голубий.

А.Куліш-Зіньків

Діти виконують відповідні дії.

5.Закріплення нового матеріалу.

Гра :“ Послухай, як звучить"

Спостереження за звуковою природою предметів (починаючи з 2-3 та збільшуючи до 7-10-и): постукати різними брязкальцями, дзвіночком та ключами і порівнювати звучання. Упізнавати ці звуки на слух із заплющеними очима й утримувати в пам´яті предмети .і як вони звучать.

Гра :”Голоси тварин”

Прослухати голоси тварин, птахів, комах на ноутбуці та впізнавати їх або логопед імітує голоси тварин,, а потім міняються ролями з дитиною.

Гра "Відгадай мелодію"

Логопед демонструє звуки музичних іграшок та іструментів. Діти розпізнають мелодію, наспівують визначають її джерело. Можна відтворити за ширмс серію звуків, мелодій та запропонувати дітям вгадаї послідовність звучання.

Гра "Впізнай свій голос"

Записати на магнітофон голоси дітей, а потім, прослухавши касету, впізнати свій голос, голоси друзі. Ця вправа важлива, бо чути власний живий голос свій голос на касеті не одне й те ж, тому що сприймання свого голосу відбувається через призму власних відчуттів, звуків довкілля.

III. Підсумок заняття.

Домашнє завдання

 

Вгору