Тема: Вправленння органів артикуляційного апарату в якісному виконанні елементів артикуляційного укладу (пози) звука [р]

Гінжелюк О.В., Дідусенко О.В., Федорович Л.О.


Мета: формувати правильні, точні рухи органів артикуляційного апарату, розвивати увагу, пам´ять, самоконтроль, зоровий контроль, відчуття положення й руху власних органів артикуляції; створювати відчуття задоволеності від позитивного результату.

Обладнання: набір наочності для дихальних вправ.

Хід заняття:

І.Організаційний момент .

ІІ.Основна частина.

1.Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда.

2.Логопедична зарядка.

Дихальні вправи

Вправа "Здування легких предметів"

Мета: укріплювати м´язи дихального апарату і виробляти нижньодіафрагмальний видих: дути на підвішені предмети (метелики, сніжинки), приводити в рух паперові вертушки, ковпачки.

Вправа "Хто далі зажене м´яч´´

Мета: виробляти плавний, тривалий, неперервний повітряний струмінь, що йде посередині язика.

1. Витягнути губи вперед трубочкою і плавно дути на ватну кульку (діаметр 2-3 см), заганяючи її між двома кубиками - це "футбольні ворота",

2. Так само , але дути слід різко, коротко. Заганяти кульку треба одним видихом, не перериваючи повітряний струмінь.

Статичні підготовчі вправи

Вправа "Пташенятко"

Широко відкривати рот, якомога далі відводити куточки губ. Язик спокійний і нерухомий.

Вправа "Лопаточка

Відкрити рот і покласти широкий розслаблений язик на нижню губу. Занести "лопатку" в рот і опустити на нижні зуби, намагаючись не напружувати язик.

Вправа "Чашечка"

Широко відкрити рот і покласти широкий розслаблений язик нанижню губу. Підняти краї язика, не торкаючись верхніх зубів.

Динамічні підготовчі вправи

Вправа "Оближемо губки"

Відкрити рот і повільно, не відриваючи язик, обнизати спочатку верхню, а потім нижню губу по колу

Вправа "Гойдалка"

Відкрити рот, як під час вимови звука [а] Язиком тягнутися до носа ("раз!") і до підборіддя ("два!").

Вправа "Маляр"

Відкрити рот. Широким кінчиком язика, як пензликом, водити по піднебінню вперед-назад, не відриваючи Нижня щелепа нерухома.

Вправи для розтягування під´язикової вуздечки

Вправа "Грибок"

Посміхнутися, показуючи зуби, відкрити рот і, притиснувши широкий язик усією поверхнею до піднебіння, широко його відкрити. (Язик - це тонка "шляпка грибка", розтягнута під´язикова вуздечка - його ніжка).

Вправа "Гармошка"

Посміхнутися й відкрити рот, язик притиснути до піднебіння (як під час клацання, але з великою затримкою). Не відриваючи язик від піднебіння, відкривати й закривати рот, розтягуючи під´язикову вуздечку, при цьому треба старатися відкривати рот ширше і все довше утримувати язик у верхньому положенні. Слідкувати, щоб під час відкривання рота губи були нерухомі.

Голосові вправи

Вправа "Відгук"

Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконати інструкцію: відгукнутися на звернення логопеда коротким звуком [м-м-м].

Вправа "Микання"

Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконати інструкцію: відгукнутися на звернення логопеда протяжним звуком (подібним до [м-м-м-м]...).

Вправа "Мугикання"

Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконати інструкцію: відгукнутися на звернення логопеда протяжним звуком [мг-мг].

Вправа:”Голосні звуки”

Мета: укріплювати голосові зв´язки . Повторити протяжно на видиху за логопедом: а-а-а; с-в-с, о-о-о

Вправа "Хор голосних звуків"

Мета: укріплювати голосові зв´язки. Повторити протяжно на видиху за логопедом: а-е-о; а-е-о; а-е-о та інші голосні звуки.

3. Вивчення нового матеріалу.

Підготовка до усунення фонематичних порушень.

Формування мовленнєвого слуху.

Вправа 1

Розпізнавання й розрізнення складів типу "приголосний - голосний" (ПГ)-(ГП)

по

мо

да

са

ме

ба

ми

во

си

ге

фу

ка

пе

; та

за

де

ке

ха

ан

ух

ад

ас

ем

аб

ал

ут

ис

ог

УФ

ак

ит

ом

аз

ид

ек

ох

Вправа 2

Розпізнавання й розрізнення складів типу: ПГП, ППГ, ПГПП, ППГП, ГПП.

дап

смо

чокс

здач

аск

цой

мик

ква

.хост

стик

ифк

гек

сах

тма

танк

смак

атр

кус

Виділення звука [с] на фоні слова (першого, останнього й усередині)

Вправа 1

Сад, сало, сум, село, сила, сито, сніг, столяр, солдат сонечко, сом, серпень, квас, колос, автобус, глобус, рис, овес, кумис, капуста, маска, ластівка, місто, тісто, каска, листя, хустина, склянка.

Підготовка до усунення фонетичних порушень: ротацизму.

Розвиток дрібної моторики і моторики артикуляційного апарату.

Розвиток ручної моторики: пальчикова гімнастика

Вправа "Маслючки"

- У корзині маслючки

- їх так люблять їжачки.

Щоб грибочки рахувати

Треба пальчики згинати.

Виконання: Діти по черзі загинають пальці спочатку правої руки, а потім лівої. По закінченні вправи руки мають бути стиснуті в кулачки. Вправу повторюють кілька разів.

Вправа "Діти"

Нумо пальці сплетемо,

Любі хлопчики й дівчатка,

Ну, а потім почнемо

Міцно-міцно їх стискати.

Виконання: Діти сплітають пальці, з´єднують долоні і міцно-міцно стискають їх. Потім опускають руки і легенько струшують їх. Вправу повторюють кілька разів.

Вправа "Мізинчики"

А мізинчики- малята

- Як пухнасті кошенята.

Все пустують-граються,

Сили набираються.

Виконання: Діти зчіплюють мізинці і тягнуть руки в різні боки.

Вправа "Пальчики"

Наші пальчики зчепились,

І тягнулись, і крутились.

Вправо-вліво, вгору-вниз.

Хто із них одержить приз?

Виконання: Діти зчіплюють безіменні пальці і тягнуть руки в різні боки.

Вправа "Місяцехід"

Ви погляньте - місяцехід

Вирушає у похід

Будемо ним ми керувати,

Наші пальці розвивати.

Виконання: Діти ставлять на стіл подушечки обох рук, переносять на них частину ваги, а потім ніби крокують по черзі правою і лівою рукою.

Розвиток моторики артикуляційного апарату

Методична порада

Вправи та їхні елементи для правильної вимови звуків [Р]. ІРІ виконувати перед дзеркалом і без нього, спираючись на власні кінестетичні відчуття. Звернути увагу на положення, рухливість язика, уточнюючи: "Який язик? Де він знаходиться?".

Вправа "Клацання кінчиком язика"

Мета: укріплювати м´язи язика і виробляти підйом язика вгору.

Вправа "Смачне варення"

Мета: виробляти рух широкого переднього краю язика вгору.

Вправа "Індик"

Мета: виробляти підйом язика вгору і рухливість його передньої частини.

Вправа "Маляр"

Мета: учити дитину піднімати язик угору.

Вправа "Чиї зуби чистіші?"

Мета: виробляти підйом язика вгору й уміння володіти ним.

Вправа "Барабанщики"

Мета: укріплювати м´язи кінчика язика, виробляти підйом язика вгору й уміння володіти ним.

Постукати кінчиком язика за верхніми зубами: д-д-д. Спочатку звук [д] вимовляти повільно, поступово прискорюючи темп.

4. Фізкультхвилинка.

Слова промовляє логопед

Рухи виконують діти

І не важко анітрохи,

Ані скільки, ані краплі

на одній нозі стояти

довгоногій чаплі.

І не чажко ані скільки,

Ані трохи, ані крихти

на маленьких ноженятах

їжакові бігти.

Ходьба на місці з високим підні

манням колін.

Стати на одну ногу.

Ходьба на місці з високим підні

манням колін.

Присісти, ходьба на місці.

(Повторити 2-3 рази).

5. Закріплення нового матеріалу із застосуванням різноманітних ігор.

Гра "Піймай звук"

Логопед називає слова, склади. Якщо дитина чує заданий звук, піднімає руку. Упізнавати звуки на слух із закритими очима.

Гра "Виділення позиції звуки в слові"

Для виділення позицій звука в слові, тобто визначення його місцезнаходження - на початку, всередині чи в кінці слова - ми пропонуємо дітям "торкнутися до звуків руками" з метою розвитку координованої роботи між рукою, артикуляцією, зором та слухом Логопед вимовляє мовленнєві звуки тихо - голосно, високо - низько, далеко - близько. Як тільки діти почують позначений звук - набувають "образу" звука. При цьому важливо навчити дітей виділяти заданий звук із потоку голосних, приголосних звуків, складів, простих та складних слів, де заданий звук спочатку обов´язково знаходиться під наголосом, а потім у слабкій позиції.

III. Підсумок заняття.

Домашнє завдання

 

Вгору