Тема: Розвиток фонематичного слуху

Гінжелюк О.В., Дідусенко О.В., Федорович Л.О.


Мета: сформувати вміння чути окремі звуки в слові, виокрем лювати звуки в складах і словах, розрізняти на слух звуки мовлення, розвивати увагу, пам´ять, слуховий і зоровий самоконтроль; отримувати задоволення від позитивного результату.

Обладнання: набір наочності для дихальних вправ, предметні малюнки.

Хід заняття:

І.Організаційний момент .

ІІ.Основна частина.

1.Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда.

2.Логопедична зарядка.

Дихальні вправи

Вправа "Здування легких предметів"

Мета: укріплювати м´язи дихального апарату і виробляти нижньодіафрагмальний видих:

дути на підвішені предмети (листочки, квіти), приводити в рух паперові ліхтарики, кульки.

Вправа "Хто вище?"

Мета: виробити плавний, тривалий, неперервний повітряний струмінь, що йде посередині язика. Витягнути губи вперед трубочкою і плавно дути на ватку на руці, щоб підняти її в повітря на 1 м.

Артикуляційна гімнастика

Статичні підготовчі вправи

Вправа "Пташенятко"

Широко відкривати рот, якомога далі відводити куточки губ. Язик спокійний і нерухомий.

Вправа "Лопаточка"

Відкрити рот і покласти широкий розслаблений язик на нижню губу. Занести "лопатку" в рот і опустити на нижні зуби, намагаючись не напружувати язик.

Вправа "Чашечка"

Широко відкрити рот і покласти широкий розслаблений язик нанижню губу. Підняти краї язика, не торкаючись верхніх зубів.

Динамічні підготовчі вправи

Вправа "Оближемо губки"

Відкрити рот і повільно, не відриваючи язик, обнизати спочатку верхню, а потім нижню губу по колу

Вправа "Гойдалка"

Відкрити рот, як під час вимови звука [а] Язиком тягнутися до носа ("раз!") і до підборіддя ("два!").

Вправа "Маляр"

Відкрити рот. Широким кінчиком язика, як пензликом, водити по піднебінню вперед-назад, не відриваючи Нижня щелепа нерухома.

Вправи для розтягування під´язикової вуздечки

Вправа "Грибок"

Посміхнутися, показуючи зуби, відкрити рот і, притиснувши широкий язик усією поверхнею до піднебіння, широко його відкрити. (Язик - це тонка "шляпка грибка", розтягнута під´язикова вуздечка - його ніжка).

Вправа "Гармошка"

Посміхнутися й відкрити рот, язик притиснути до піднебіння (як під час клацання, але з великою затримкою). Не відриваючи язик від піднебіння, відкривати й закривати рот, розтягуючи під´язикову вуздечку, при цьому треба старатися відкривати рот ширше і все довше утримувати язик у верхньому положенні. Слідкувати, щоб під час відкривання рота губи були нерухомі.

Голосові вправи

Вправа "Відгук"

Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконати інструкцію: відгукнутися на звернення логопеда коротким звуком [м-м-м].

Вправа "Микання"

Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконати інструкцію: відгукнутися на звернення логопеда протяжним звуком (подібним до [м-м-м-м]...).

Вправа "Мугикання"

Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконати інструкцію: відгукнутися на звернення логопеда протяжним звуком [мг-мг].

Вправа:”Голосні звуки”

Мета: укріплювати голосові зв´язки . Повторити протяжно на видиху за логопедом: а-а-а; с-в-с, о-о-о

Вправа "Хор голосних звуків"

Мета: укріплювати голосові зв´язки. Повторити протяжно на видиху за логопедом: а-е-о; а-е-о; а-е-о та інші голосні звуки.

3. Вивчення нового матеріалу.

Підготовка до усунення фонематичних порушень.

Формування мовленнєвого слуху.

Вправа 1

Розпізнавання й розрізнення складів типу "приголосний - голосний" (ПГ)-(ГП)

по

мо

да

са

ме

ба

ми

во

си

ге

фу

ка

пе

та

за

де

ке

ха

ан

ух

ад

ас

ем

аб

ал

ут

ис

ог

уф

ак

ит

ом

аз

ид

ек

ох

Вправа 2

Розпізнавання й розрізнення складів типу: ПГП,

ппг, пгпп, ппгп, гпп.

дап

смо

чокс

здач

аск

цой

мик

ква

хост

стик

ифк

гек

сах

тма

танк

смак

атр

кус

Вправа 3.

Логопед виділяє голосом і протяжною вимовою перший і останній звуки в словах, усередині слова, вимовляє голосно і тихо, високим і низьким голосом. Діти, почувши звук, піднімають руку:

рис, рано, рама, ранець, роса, ручка, раса, Роман, ромашка;

мотор, цукор, помідор, комар, буквар; корова, ворона, огірок,

Марат, марка, арка, дорога, парта, перо.

Вправа 4.

Визначити місце звука [н] у поданих словах по відношенню до інших:

нива, нитки, ножик, сарафан, син, кіно, план, барабан, банан, сон, кабіна, піаніно, тин, ялинка, слон, сонце, ніч, вікно, небо, ранок, годинник, носок, нога, сніг, човен, нафта, нота, номер, корона, книга, часник, фонтан.

Підготовка до усунення фонетичних порушень: ротацизму.

Розвиток ручної моторики і моторики артикуляційного апарату.

Розвиток ручної моторики: пальчикова гімнастика

Вправа "Маслючки"

- У корзині маслючки

Їх так люблять їжачки.

- Щоб грибочки рахувати,

Треба пальчики згинати.

Виконання: Діти по черзі загинають пальці спочатку правої руки, а потім лівої. По закінченні вправи руки повинні бути стиснуті в кулачки. Вправу повторюють кілька разів.

Вправа "Літи"

Нумо пальці сплетемо,

Любі хлопчики й дівчатка

Ну, а потім почнемо

Міцно-міцно їх стискати.

Виконання: Діти сплітають пальці, з´єднують долоні і міцно-міцно стискають їх. Потім опускають руки і легенько струшують їх. Вправу повторюють кілька разів.

Вправа´"Мізинчики"

А мізинчики-малята

- Як пухнасті кошенята.

Все пустують-граються,

Сили набираються.

Виконання: Діти зчіплюють мізинці і тягнуть руки в різні боки.

Вправа "Пальчики"

Наші пальчики зчепились,

І тягнулись, і крутились.

Вправо-вліво, вгору-вниз.

Хто із них одержить приз?

Виконання: Діти зчіплюють безіменні пальці і тягнуть руки в різні боки.

Вправа "Місяцехід"

Ви погляньте – місяцехід

Вирушає у похід.

Будемо ним ми керувати,

Наші пальці розвивати.

Виконання: Діти ставлять на стіл подушечки обох рук, переносять на них частину ваги, а потім ніби крокують по черзі правою і лівою рукою.

Розвиток моторики артикуляційного апарату.

Вправа "Клацання кінчиком язика"

Мета: укріплювати м´язи язика й виробляти підйом язика вгору.

Вправа "Смачне варення"

Мета: виробляти рух широкого переднього краю язика вгору.

Вправа "Індик"

Мета: виробляти підйом язика вгору і рухливість його передньої частини.

Вправа "Маляр"

Мета: учити дитину піднімати язик угору.

Вправа "Чиї зуби чистіші?"

Мета: виробляти підйом язика вгору й уміння володіти ним.

Вправа "Барабанщики"

Мета: укріплювати м´язи кінчика язика, виробляти підйом язика вгору й уміння володіти ним. Постукати кінчиком язика за верхніми зубами: д-д-д. Спочатку звук [д] вимовляти повільно. Поступово прискорювати темп.

4. Фізкультхвилинка.

Слова промовляє логопед

Рухи виконують діти

Сімейка

У нашого Омелечка Невеличка сімеєчка: Тільки він та вона, Та старий, та стара,

Та Іван, та Степан, Та Василь, та Панас, Та той хлопець, що в нас,

Та дві дівки косаті,

Та два парубки вусаті,

Та дві Христі в намисті,

Та дві ляльки в колисці.

Діти виконують відповідні дії.

5. Закріплення нового матеріалу із застосуванням різноманітних ігор.

Гра "Виділення позиції звука в слові"

Для виділення позицій звука в слові, тобто визначення його місцезнаходження: на початку, усередині чи в кінці слова, ми пропонуємо дітям "торкнутися до звуків руками" з метою розвитку координованої роботи між рукою, артикуляцією, зором та слухом. Логопед вимовляє мовленнєві звуки тихо - голосно, високо - низько, далеко - близько. Як тільки діти почують позначений звук - набувають "образ" звука. При цьому важливо навчити дітей виділяти заданий звук із потоку голосних, приголосних звуків, складів, простих та складних слів, де заданий звук спочатку обов´язково знаходиться під наголосом, а потім у слабкій позиції.

Гра "М´ячики"

Виділення заданого звука зі слова. Дітям пропонується називати малюнки, виділяючи голосом заданий звук, і в цей момент натискати на м´яч. Спочатку дається ряд слів із заданим звуком на початку слова з метою відчути межі слова. Важливо на початку давати слова зі схожою складовою структурою чи слова, які між собою римуються. Вправу можна виконувати обома руками та почергово.

Ж-ук по-Же-жа ні-Ж

Аналогічна робота проводиться з виділення заданого звука із серії складів за допомогою звичайного круглого м´яча, шляхом відстукування його об підлогу, із силою вдаряючи та виділяючи позицію звука в заданому складовому ланцюзі. М´яч можливо замінити іграшкою, рухами ноги, руки.

ЖИ-жи-жи жи-ЖИ-жи жи-жи-ЖИ

ІІІ. Підсумок заняття.

 

Вгору