Тема: Розпізнавання й розрізнення правильної і викривленої вимови звука [р]

Гінжелюк О.В., Дідусенко О.В., Федорович Л.О.


Мета: сформувати чіткий слуховий і артикуляційний образ звука [р], розвивати увагу, пам´ять, слуховий і зоровий самоконтроль; створювати задоволення від позитивного результату.

Обладнання: набір наочності для дихальних вправ.

Хід заняття:

І.Організаційний момент.

ІІ.Основна частина.

1.Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда.

2.Логопедична зарядка.

Дихальні вправи

Вправа "Здування легких предметів"

Мета: укріплювати м´язи дихального апарату й виробляти нижньодіафрагмальний видих - дути на підвішені предмети (листочки, квіти), приводити в рух паперові ліхтарики, кульки.

Вправа "Хто вище “

Мета: виробляти плавний, тривалий, неперервний повітряний струмінь, що йде посередині язика. Витягнути губи вперед трубочкою і плавно дути на ватку на витягнутій уперед долоні, видихом підняти її у повітря нависоту 1 м.

Вправа "Фокус"

Мета: виробляти плавний, тривалий, неперервний повітряний струмінь, що йде посередині язика. Посміхнутися, відкривши рот, покласти широкий передній край язика на верхню губу так, щоб бокові краї його були притиснуті до верхньої губи, а посередині язика була щілина-жолобок, і здути ватку покладену на кінчик носа. Повітря при цьому має йти посередині язика, тоді ватка полетить вгору. Потрібно слідкувати, щоб нижня щелепа була нерухомою.

Вправа "Хто більше скаже без зупинки"

Мета: виробляти вміння користуватися плавним, тривалим, неперервним повітряним струменем. Назвати якомога більше слів протягом одного видиху.

Артикуляційна гімнастика

Статичні підготовчі вправи

Вправа "Пташенятко"

Широко відкривати рот, якомога далі відводити куточки губ. Язик спокійний і нерухомий.

Вправа "Лопаточка"

Відкрити рот і покласти широкий розслаблений язик на нижню губу. Занести "лопатку" в рот і опустити на нижні зуби, намагаючись не напружузати язик.

Вправа "Грибок"

Посміхнутися, показуючи зуби, трохи відкрити рот і, притиснувши широкий язик усією поверхнею до піднебіння, широко його відкрити. (Язик - це тонка "шляпка грибка", розтягнута під´язикова вуздечка - його ніжка)

Вправа "Чашечка"

Широко відкрити рот і покласти широкий розслаблений язик на нижню губу. Припідняти краї язика, не торкаючись верхніх зубів.

Динамічні підготовчі вправи

Вправа "Оближемо губки"

Трохи відкрити рот і повільно, не відриваючи язик, облизати спочатку верхню, а потім нижню губу, по колу.

Вправа "Гойдалка"

Відкрити рот, як під час вимови звука [а]. Язиком тягнутися до носа ("раз!") і до підборіддя ("два!").

Вправа "Маляр"

Відкрити рот. Широким кінчиком язика, як пензликом, водити по піднебінню вперед-назад, не відриваючи. Нижня щелепа нерухома.

Вправа "Гармошка"

Посміхнутися й відкрити рот, язик притиснути до піднебіння (як під час клацання, але з великою затримкою). Не відриваючи язик від піднебіння, відкривати й закривати рот, розтягуючи під´язикову вуздечку, причому треба старатися відкривати рот ширше і все довше утримувати язик у верхньому положенні. Слідкувати, щоб під час відкривання рота губи були нерухомі.

Голосові вправи

Вправа "Відгук"

Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконати інструкцію: відгукнутися на звернення логопеда коротким звуком [м-м-м].

Вправа "Микання"

Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконати інструкцію: від^кнутися на звернення логопеда протяжним звуком (подібним [м-м-м-м]....).

Вправа "Мугикання"

Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконати інструкцію: відгукнутися на звернення логопеда протяжним звуком [мг-мг-мг-мг].

Вправа “Голосні звуки"

Мета: укріплювати голосові зв´язки. Повторити протяжно на видиху за логопедом: а-а-а; е-е-е; о-о-о.

Вправа "Хор голосних звуків"

Мета: укріплювати голосові зв´язки. Повторити на видиху за логопедом з гучністю, що зростає і затихає: а-е-о; а-е-о; а-е-о.

3. Вивчення нового матеріалу.

Підготовка до усунення фонематичних порушень: параротаиизму. 3.1.1. Формування мовленнєвого слуху.

Упізнання й розрізнення звуків мовлення в складах

Вправа 1

Розпізнавання й розрізнення складів типу "приголосний - голосний" (ПГ).

по

мо

да

са

ме

ба

ми

во

си

ге

фу

ка

пе

та

за

де

ке

ха

Вправа 2

Розпізнавання й розрізнення складів типу "голосний - триголосний" (ГП).

ан

ух

ад

ас

ем

аб

ал

ут

ис

ог

уф

ак

ит

ом

аз

ид

ек

ох

Вправа 3

Розпізнавання й розрізнення складів типу . ПГП, ППГ, ПГПП, ППГП, ГПП.

дап

смо

чокс

здач

аск

цой

мик

ква

хост

стик

ифк

гек

сах

тма

танк

смак

атр

кус

Формування сприймання звука в процесі розрізнення правильної і викривленої вимови

Вправа 1

Виділення базового звука [д] (який вимовляється правильно і часто чується) на фоні речення з тривалим чітким промовлянням. Порівняти звук із іншим немовленнєвим.

Діти на прогулянці пили воду з відра.

Дідусь збирав жолуді під дубом.

Мама до свята пошила.

Даші нову спідницю.

У цирку Дмитрик бачив великого ведмедя.

Оленка допомагає дідусеві складати дрова.

Вправа 2

Розрізнення правильної і викривленої вимови логопедом базового звука [д] у словах:

вода - вота, Дмитрик - смитрик,

відро - вімро, дрова - прова,

дідусь - тітусь, дідусеві - кікусеві,

дуб-туп, далеко – талеко,

Даша – таша.

Вправа 3

Розрізнення правильної і викривленої вимови логопедом складів

ад-ат

да-та

де-те

ди - ти

ад - аш

ед - єн

од-от

^до-то

ДУ-ту

де - те

ид - иф

уд-ут

Підготовка до усунення фонетичних порушень: ротацизму.

Розвиток ручної моторики і моторики артикуляційного апарату:

Розвиток ручної моторики: пальчикова гімнастика.

Вправа "Вказівний"

Вказівний - герой завзятий,

Хоче всіх перемагати.

Та щоб виграти змагання.

Необхідні тренування.

Виконання: Діти беруть указівний палець лівої руки правою рукою і обертають його в один та інший бік. Потім міняють руки і те ж саме роблять із вказівним пальцем правої руки.

Вправа "Пальчики"

Наші пальці постулялись.

От цікаво, що це сталось?

Замерзли? То погріємо їх,

Вкриємо ковдрою малих.

Виконання: Діти стуляють ліву руку в кулачок, а правою обхоплюють його і міцно стискають. Потім міняють руки і легенько струшують їх.

Вправу повторюють кілька разів.

Вправа "Аладін"

Жив у казці Аладін,

Був у нього в лампі джин.

лампу потремо - і враз

Джин з´являється до нас.

Виконання: Діти розкривають великий палець лівої руки вказівним і середнім пальцями правої. Потім те ж срмє роблять із великим пальцем правої руки.

Розвиток моторики артикуляційного апарату

Вправа "Клацання кінчиком язика"

Мета: укріплювати м´язи язика і виробляти підйом язика вгору.

Вправа "Смачне варення"

Мета: виробляти рух широкого переднього краю язика вгору

Вправа "Індик"

Мета: виробляти підйом язика вгору й рухливість його передньої частини.

Вправа "Маляр"

Мета: учити дитину піднімати язик угору

Вправа "Чиї зуби чистіші?"

Мета: виробляти підйом язика вгору й уміння володіти ним.

Вправа "Барабанщики"

Мета: укріплювати м´язи кінчика язика, виробляти підйом язика вгору й уміння володіти ним. Постукати кінчиком язика за верхніми зубами: д-д-д. Спочатку звук [д] вимовляти повільно. Поступово прискорювати темп.

4.Фізкультхвилинка

Слова промовляє логопед

Рухи виконують діти

І не важко ані трохи,

Ані скільки, ані краплі

на одній нозі стояти

довгоногій чаплі.

І не чажко ані скільки,

Ані трохи, ані крихти

на маленьких ноженятах

їжакові бігти.

Ходьба на місці з високим підні

манням колін.

Стати на одну ногу.

Ходьба на місці з високим підні

манням колін.

Присісти, ходьба на місці.

(Повторити 2-3 рази).

5.Закріплення нового матеріалу.

Гра "Піймай звук".

Логопед називає слова, склади. Якщо дитина чує заданий звук, піднімає руку. Упізнавати звуки на слух із закритими очима.

Гра "Виділення позиції звука в слові"

Для виділення позицій звука в слові, тобто визначення його місцезнаходження: на початку, усередині чи в кінці слова, ми пропонуємо дітям торкнутися до звуків руками" з метою розвитку координованої роботи між рукою, артикуляцією, зором та слухом. Логопед вимовляє мовленнєві звуки тихо - голосно, високо - низько, далеко - близько. Як тільки діти почують позначений звук - набувають "образу" звука. При цьому важливо навчити дітей виділяти заданий звук із потоку голосних, приголосних звуків, складів, простих та складних слів, де заданий звук спочатку обов´язково знаходиться під наголосом, а потім у слабкій позиції

Гра "М´ячики"

Виділення даного звука із слова. Спочатку дається ряд слів із даним звуком на початку слова, і в цей момент дитині пропонується тиснути на м´яч. Важливо на початку давати слова зі схожою складовою структурою чи слова, які між собою римуються. Вправу можна виконувати обома руками та почергово.

Рак ма-Р-ка миР

Аналогічна робота проводиться з виділення заданого звука із серії складів за допомогою звичайного круглого м´яча, шляхом відстукування його об підлогу, із силою вдаряючи та виділяючи позицію звука в поданому складовому ланцюзі. М´яч можливо замінити іграшкою, рухами руки.

Ра-ра-ра ра-Ра-ра ра-ра-Ра

ІІІ.Підсумок заняття.

 

Вгору