Етапи мовленнєвого розвитку дитини
Вік |
Характеристика
|
Можливі порушення мовленнєвого розвитку та їхні наслідки |
|
Перші тижні життя |
Крик, що сигналізує про голод, біль тощо. У перервах між годуваннями дитина спить. Дитина нормально ссе груди (соску), Фізичний розвиток проходить нормально |
Постійний нав´язливий крик із захлинанням, що супроводжується порушенням режиму сну, може бути ознакою органічного ураження центральної нервової системи. Такі порушення у годуванні дитини, як: не бере груди, не може смоктати, захлинається, молоко виливається через ніс — можуть свідчити про органічне ураження нервовоі системи (слід негайно звернутися до педіатра та невропатолога) |
|
Кінець 1- початок 2 місяця |
Зосередження на мовленні дорослого (дитина затихає, уважно слухає, часто усміхається) |
||
2-3 місяці |
Пошук обличчя того, хто розмовляє |
||
3 місяці |
Аґукання |
||
5-6 місяців |
Лепет |
Відсутність або швидке затухання лепету, відсутність мовлення в цілому свідчать про порушення слуху, інтелекту чи про органічне ураження головного мозку |
|
≈ 1 рік |
Дитина вимовляє до 10 слів |
||
1 рік 8 місяців - 2 роки |
У мовленні дитини до 40 слів, з´являються перші речення з двох слів |
||
2 роки |
Дитина розуміє значення однини та множини іменників, значення слів зі значенням зменшеності — пестливості |
||
3 роки |
Дитина утворює нові слова за допомогою словотвору, з´являються багатослівні речення (3 і більше слів) |
||
4 роки |
Засвоєно всі відмінкові та родові закінчення іменників і прикметників (крім найбільш складних нетипових випадків), дитина може контролювати граматичні помилки в мовленні інших людей. Дитина знає і називає основні кольори та основні збірні поняття |
||
5 років |
У дитини повністю сформована звуковимова (правильно вимовляє всі звуки, називає та повторює слова різної складової структури) |
Порушення звуковимови після досягнення дитиною 5 років є патологічними (слід якомога швидше звернутися до логопеда) |