Тема: Диференціація звуків П-Б
Мета: Вчити дітей розрізнювати звуки П-Б на слух, визначати, які звуки є у назвах малюнків, якими звуками відрізняються пари звуків.
Розвивати фонематичний слух та сприймання.
Аналіз та синтез односкладового слова «бик».
Збагачення словникового запасу за темами: овочі, птахи, звірі.
Закріпити уміння дітей продовжувати речення за предметними картинками.
Утворення прикметників від іменників.
Узгодження числівників з іменниками вроді, числі відмінку.
Використання в мовно-віршованому мовленні прийменників: у, в, за.
Виховання у дітей інтересу до занять.
Розвиток уміння виконувати словникові інструкції, діючи за зразком логопеда.
Розвиток мислення, уваги.
Обладнання: фланелеграф, овочі зі звуками П-Б, картина потяг «Дружба» в якому їдуть птахи та звірі, семафорники жовтого та червоного кольору, м´яка іграшка Помідор, книга «Мова наших дітей» Г.С. Барищук с. 51, магнітофон, магнітофонний запис голоси птахів, пісня «Голубой вагон».
Хід заняття:
І. Організація
ДІТИ: Всі за столи ми сідаємо,
До роботи приступаємо.
ЛОГОПЕД: Щоб помилок уникати,
Треба пильність розвивати.
Повідомлення мети.
ЛОГОПЕД: Сьогодні ми з вами будемо вчитися визначати звуки П-Б в словах, розрізнювати їх на слух, відгадаємо загадки, пограємо в ігри: «Навпаки», «Семафор», «Живі звуки», «Потяг», «Хто де живе?», і ще багато цікавого чекає нас попереду.
А щоб в ігри нам пограти, у мандрівку слід рушати. Сідаємо на потяг і потяг відправляється.
ДІТИ: Потяг їде і шумить
Він колесами стучить
Чух-чух-чух.
ІI.
ЛОГОПЕД: Стоп, зупинка «Всезнайка».
ЛОГОПЕД: Буква до букви
ДІТИ: І виникло слово
ЛОГОПЕД: Слово до слова
ДІТИ: Звучить рідна мова.
ЛОГОПЕД: 3 чого складається слово?
З чого складається речення?
Як можна ділити слова?
Які ви знаєте звуки?
Які бувають приголосні?
Яких звуків більше голосних чи приголосних?
Які бувають букви?
III.
ЛОГОПЕД: А зараз наш потяг відправляється далі.
Грамзапис (Спів птахів).
ЛОГОПЕД: Де ми з вами опинилися?
ДІТИ: В лісі.
ЛОГОПЕД: Чиї голоси ви чуєте?
ДІТИ: Спів птахів.
ЛОГОПЕД: Без сокири і без рук, а дім свій будує? Хто це?
ДІТИ: Пташка.
ЛОГОПЕД: Який перший звук в слові пташка? Повторіть всі разом звук П. Який це звук?
ДІТИ: Приголосний, твердий, глухий.
ЛОГОПЕД: Відгадайте ще загадку:
Невеличка сніжно-біла
Що її в небесну шир
Люди радісно пускають
Сповіщаючи про мир
Кожний з вас цю пташку знає
її назву відгадає.
(Голуб)
ЛОГОПЕД: Який останній звук в слові? Повторіть всі разом цей звук. Який це звук?
ДІТИ: Приголосний, твердий, дзвінкий.
ЛОГОПЕД: Як можна перевірити, що він дзвінкий?
Діти відповідають.
ЛОГОПЕД: Рушаймо далі.
ДІТИ: Ось потяг наш їде.
Колеса стучать,
А в потягу нашому діти сидять
Чух-чух-чух.
ЛОГОПЕД: Стоп. Семафор сигнал дає - і потяг наш стає. Що таке семафор? Наш потяг зупинився біля поля.
Відкриває фланелеграф на якому овочі зі звуками П-Б (помідор, перець, буряк, картопля,капуста, цибуля, баклажан, гарбуз).
ЛОГОПЕД: Назвіть, що росте на полі?
ДІТИ: Овочі.
ЛОГОПЕД: Де ще ростуть овочі?
ДІТИ: На городі.
ЛОГОПЕД: Ви – маленькі семафорники, будете визначати звуки П-Б у словах.
Якого кольору у вас семафори?
ДІТИ: Червоного та жовтого.
ЛОГОПЕД: Коли в назві овочу ви почуєте звук П - підніміть жовтий семафорчик. Коли почуєте звук Б - підніміть червоний семафор.
Який семафорчик ви піднімете на звук П?
Який семафорчик ви піднімете на звук Б?
ЛОГОПЕД: Один, два, три, семафорчик підніми!
Діти по черзі називають картинки, визначають звук в слові, показують відповідний семафорчик.
Логопед підводить підсумки.
ЛОГОПЕД: А зараз продовжить речення. Я починаю, а ви закінчуйте речення назвами малюнків.
Господарка поклала в борщ ... (буряк, картоплю, помідор)
Господарка поклала в борщ ... (перець, цибулю, капусту)
(Друга дитина доповнює)
Мати зробила ікру з ... баклажанів
Я люблю їсти смажену ... картоплю
Сік роблять з ... помідорів
Дуже корисна каша з ... гарбуза
ЛОГОПЕД: Як називається каша з гарбуза? Гарбуз, а каша яка?
ДІТИ: Гарбузова каша.
ЛОГОПЕД: Як називається сік з помідорів? Як називається ікра з баклажанів?
Діти відповідають.
ЛОГОПЕД: Треба трохи відпочити
ДІТИ: Щось не хочеться сидіти.
Фізкультхвилинка під магнітофонний запис.
IV.
ЛОГОПЕД: Поки ви відпочивали, до нас ще один гість прийшов. Діти хто це?
(М´яка іграшка)
ДІТИ: Помідор.
ЛОҐ´ОПЕД: Це Сеньйор Помідор.
А чи вмієте ви в гру «Навпаки» грати, та склади називати? Ось зараз він і перевірить.
ЛОГОПЕД: Я буду називати склади зі звуком П, а ви будете називати склади зі звуком Б.
Обернені
ПА-БА АП-АБ
ПО-БО ОП-ОБ
ПУ-БУ УП-УБ
ПИ-БИ ИП-ИБ
ПЕ-БЕ ЕП-ЕБ
Звучить музика «Голубий вагон».
V.
Логопед вішає картинку на дошку: потяг, в якому їдуть звірі та птахи.
ЛОГОПЕД: Назустріч нашому потягу поспішає потяг «ДРУЖБА» .
ЛОГОПЕД: Хто веде потяг?
ДІТИ: Потяг веде машиніст
ЛОГОПЕД: Хто машиніст цього потягу?
ДІТИ: Машиніст потягу Мавпа.
ЛОГОПЕД: Який звук є в слові мавпа?
ДІТИ: П
ЛОГОПЕД: Скільки вагонів тягне потяг?
ДІТИ: Потяг тягне три вагони.
ЛОГОПЕД: Назвіть пасажирів першого вагону.
ДІТИ: В першому вагоні їдуть: папуга, горобчик.
ЛОГОПЕД: Назвіть хто вони такі?
ДІТИ: Птахи.
ЛОГОПЕД: Назвіть птахів зі звуком П. Назвіть птахів зі звуком Б. Хто їде в другому вагоні?
ДІТИ: В другому вагоні їдуть: зебра, жаба.
ЛОГОПЕД: Хто вони такі?
ДІТИ: Звірі.
ЛОГОПЕД: Який однаковий звук в цих словах?
ДІТИ: Звук «Б».
ЛОГОПЕД: Хто їде в третьому вагоні?
ДІТИ: В третьому вагоні їдуть: верблюд, бегемот.
ЛОГОПЕД: Який однаковий звук в цих словах?
Де живуть ці звірі?
Хто не встиг на потяг?
ДІТИ: Пес.
ЛОГОПЕД: Який перший звук в слові пес?
Як про нього можна ще сказати? Він хто?
ДІТИ: Собака.
ЛОГОПЕД: Який звук в слові собака? П чи Б?
ЛОГОПЕД: Потяг «ДРУЖБА» поспішає далі. Заплющить очі, ми в’їжджаємо в тунель.
ДІТИ: Наші очі відпочили, і ми їх відкрили.
ЛОГОПЕД: Ми зустріли з вами птахів і звірів. А чи знаєте ви де вони живуть? Хто де живе?
Мовно-віршована гра «Хто де живе?» Книга «Мова наших дітей» Г.С. Барищук с.51
ЛОГОПЕД: Білка селиться ... в дуплі
Їжачок ... у кублі
Вепр ... у хащах верболозу
Ведмедище ... у барлозі і.т.д.
Логопед підводить підсумок
ЛОГОПЕД: Відгадайте загадку:
Голодна мукає,
Сита жує,
Молоко всім дітям дає.
Хто це?
ДІТИ: Корова.
ЛОГОПЕД: Корова – вона, а він хто?
ДІТИ: Бик.
Діти ділять слово БИК на склади. Логопед назначає звуки (І, II, III)
Д/гра «Живі звуки». Діти замість фішок беруть букви.
ЛОГОПЕД: Подорож наша закінчилася. Потяг повернувся в д/с № 9.
VІ. Підсумок заняття
Діти визначають, що їм сподобалось, хто як відповідав на занятті.