Тема: Розвиток комунікативних навичок і умінь. Заняття 2

Олефір О.І., Патинка А.В., Федорович Л.О.


Мета: формувати вміння і навички безпомилкового вживання звуків [ш], [ж] у діалогічному мовленні; розвивати фонематичний слух, звуко-буквений аналіз; виховувати задоволення від правильної вимови.

Обладнання: набір предметних картинок, схеми, фішки, набір ігор, різноманітний мовленнєвий матеріал.

Хід заняття

І. Організаційний момент (1-2 хв.).

ІІ. Основна частина (15-20 хв.).

  1. Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда з дітьми (1-2 хв.).
  2. Логопедична зарядка.

2.1 . Складання речень із поданими словами. Логопед дає дітям картинки із зображенням тварин, квітів, дерев, у назвах яких є звуки [ш], [ж]. Кожній дитині потрібно скласти по п´ять речень, використовуючи подані малюнки.

2.2. Послухайте й перекажіть оповідання.

Пташки дякують. Був тихий сонячний день. Таня поклала їжу в годівничку. Потім тихенько відійшла, сховалася за велику березу й почала спостерігати. Гості одразу ж прилетіли, їх виявилося багато. Були тут і синички, і горобці, і ворони. Сніг на деревах для птахів - справжнє лихо: ні ягід, ні насіння на гілках не знайдеш. На годівницю сіла дуже гарна пташка. Вона спочатку боязко подивилася ліворуч, потім - праворуч. Напевно, боялася, щоб не з´явилась людина. Аж потім почала з іншими їсти.

Ввечері Таня спитала в дідуся: "Яка це пташка прилітала сьогодні до мене в червоній сорочечці?"

"Я її бачив, - відповів дідусь. - Це снігур. Мабуть, зовсім голодно в лісі, якщо він до людей прилетів".

За трохи часу дідусь сказав: "Це добре, що діти з вашого класу годівнички повісили. Дивився я сьогодні, як в тебе птахи обідали. Поласували вони, а потім сиділи на гілках і щебетали щось. Напевно, казали тобі "дякую".

(За Є. Башенко)

2.3. Дидактична гра "Підбери пару".

Мета: закріпити вміння вести діалог, знаходити першу" репліку, своєчасно відповідати. Розвивати пояснювальне мовлення, спонукати дітей до міркування. Узгоджувати слова в реченні, слідкувати за вимовою закінчень дієслів. Підбирати епітети. Виховувати ввічливість:´

Ігрове завдання: Знаходити пару і пояснювати чому.

Правила гри: Ставити в пару за тим, де можна знайти логічне пояснення "Чому?". Картинки дитина отримує тільки після того, як підбере епітет відповідно до зображення (запашну квітку тощо).

Матеріал: Різноманітні предметні картинки.

Хід гри

Логопед виставляє предметні картинки на фланелеграфі і пропонує дітям вибрати собі будь-яку, тільки потрібно підібрати відповідний епітет.

-Дайте мені, будь ласка, запашну квітку.

- Я хочу взяти метелика, дозвольте, будь ласка.

Потім логопед пропонує дітям уважно розглянути свої картинки й знайти собі пару серед друзів, пояснити чому (метелик та квітка - бо метелик схожий на квітку або любить сидіти на квітці).

Коли пари утворилися, можна поговорити між собою:

- Добрий день, Квіточко. Дозволь на тебе присісти.

- Сідай, будь ласка.

- А тобі не важко?

- Ні, ти такий легенький та ін.

З. Фізкультхвилинка.

Слова промовляє логопед

Рухи виконують діти

Стали всі в веселе коло,

Подивилися навколо,

Направо - друг, наліво - друг.

Гарно, радісно навкруг.

Повернися вправо, вліво,

Руки вгору, руки вниз,

Тупни правою ногою

І наліво повернись,

Покрутились, повертілись

і за парти опустились.

Ходьба на місці з високим підніманням колін.

Повороти вліво-вправо.

Ходьба на місці з високим підніманням колін.

Підняти руки, опустити, ходьба на місці.





Покрутитися на місці. (Повторити 2-3 рази).

4. Закріплення нового матеріалу .

4.1. Вивчити вірші.

Шишка впала - не розбилась.

Шишка в трави закотилась.

Наша Шура в ліс пішла,

але шишки не знайшла.

Принесла вона додому

лише радість, лише втому.

***

Вибіг Гриша на доріжку.

На доріжці сидить кішка,

Взяв з доріжки Гриша кішку,

хай піймає кішка мишку.

4.2. Складати розповіді за сюжетною картинкою.

Скласти розповідь

ІІІ. Підсумок заняття. Домашнє завдання (1-2 хв.).

Запитання до дитини: Що нового довідався? Чого навчився? Що; вважаєш, потрібно повторити вдома?

 

Вгору