Тема: Підготовка мовного апарату до правильної вимови звука [л]

Дорошенко C.O., Кацька І.В., Федорович Л.О.


Мета: ознайомити перед дзеркалом із будовою артикуляційного апарату та його функціями; навчати виконувати інструкції логопеда; розвивати рухливість органів арт-апарату, мовленнєве дихання й голос; виховувати вміння вслухатися у звернене мовлення, розуміти почуте.

Обладнання: набір наочності для дихальних вправ, набір гучних іграшок, музичних дитячих інструментів.

Методична порада: Для гальмування навичок неправильної вимови[л] дитині не називають звук, який формують, а називають тільки звуконаслідування, створюючи, таким чином, артикуляційну базу.

Хід заняття

І. Організаційний момент (1-2 хв.).

ІІ. Основна частина (15-20 хв.).

1. Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда з дітьми (1-2 хв.).
2. Логопедична зарядка.

Дихальні вправи

Методична порада: Обов´язково перевіряти тип дихання в дитини і за необхідності здійснити постановку дитині нижньодіафрагмального дихання з першого заняття. Кожну дихальну вправу логопед показує. Виконувати вправи повільно 3-5 разів, з перервами, щоб запобігти виникненню запаморочення.

Вправа "Здування легких предметів"

Мета: укріплювати м´язи дихального апарату й виробляти правильний видих, здуваючи сніжинки, папірці, ватку, пушинки з долоньки.

Артикуляційна гімнастика

Методична порада: Вправи на розвиток рухів і положень органів артикуляційного апарату виконуються перед дзеркалом, за інструкцією логопеда: "Роби, як я", повільно, із паузами.

Статичні підготовчі вправи

Вправа "Пташенятко" Широко відкривати рот, якомога далі відводити куточки губ. Язик спокійний і нерухомий.

Вправа "Лопаточка" Відкрити рот і покласти широкий розслаблений язик на нижню губу. Занести "лопатку" в рот і опустити на нижні зуби.

Вправа "Чашечка" Широко відкрити рот і покласти широкий розслаблений язик на нижню губу. Підняти краї язика, не торкаючись верхніх зубів.

Динамічні підготовчі вправи

Вправа "Оближемо губки" Відкрити рот і повільно, не відриваючи язика, облизати спочатку верхню, а потім нижню губу по колу.

Вправа "Гойдалка" Відкрити рот, як під час вимови звука [а]. Язиком тягнутися до носа ("раз!") і до підборіддя ("два!").

Вправа "Маляр" Відкрити рот. Широким кінчиком язика, як пензликом, водити по піднебінню вперед-назад, не відриваючи. Щелепи нерухомі.

Голосові вправи

Вправа "Відгук" Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконання: відгукнутися на звернення логопеда звуком, подібним до [м-м-м...].

Вправа "Микання" Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконання: відгукнутися на звернення логопеда протяжним звуком, подібним до [м-м-м-м...].

Вправа "Мугикання" Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконання: відгукнутися на звернення логопеда протяжним звуком [мг-мг].

Методична порада: Робота над формуванням сприймання звуків мовлення будується з урахуванням характеру дефекту. В одних випадках це робота над формуванням фонематичного сприймання й розвиток слухового контролю. В інших - розвиток фонематичного сприймання та операцій звукового аналізу. В третіх - формування слухового контролю.

3. Вивчення нового матеріалу.

3.1. Підготовка до усунення фонематичних порушень: парасигматизму.

3.1.1. Формування мовленнєвого слуху.

Методична порада: Розвиток сприймання звуків довкілля і мовлення, які дитина вимовляє правильно.

Сприймання мовних і немовних звуків

Вправа 1 Мета: відгадати звуки під час маніпуляції з гучними іграшками.

Вправа 2 Мета: відгадати звуки під час маніпуляції з музичними інструментами.

Вправа З Мета: відгадати, хто з дітей відтворює сміх, плач, крик тощо.

Виділення звука на фоні слова

Вправа 1 Кит, син, дим, лин, тин, шина, зима, чекати, садити, писати, лист, читати, малювати, ожина, осика, опеньки, жити, мило, жито, печиво.

Вправа 2 Нива, ножик, син, кіно, план, банан, сон, іменини, кабіна, кисень, тин, хвилина, ялинка, слон, сонце, небо, годинник, онука, намет, ожина, закон.

Вправа З Тато, чобіток, степ, діти, телефон, таксі, літак, капуста, світанок, світло, абетка, парта, намисто, молоток, дятел, туман, учитель, бібліотека.

3.2. Підготовка до усунення фонетичних порушень: ламбдаиизму.

3.2.1 .Розвиток ручної моторики і моторики артикуляційного апарату.

Розвиток ручної моторики: пальчикова гімнастика

Вправа "Слоненя"

Дуже товсті ноги маю,

ледве їх переставляю,

сам високий я на зріст,

замість рота в мене хвіст.

Виконання: поставити вертикально пальчики на площину, виставити середній палець вперед (обома руками).

Вправа "Стільчик"

"Стільчик" ти із рук склади і малятам покажи.

Виконання: ліву руку підняти вертикально вгору. Прям пальчики щільно притиснути один до одного. Праву руку в положенні кулачка притиснути до лівої долоні великим пальцем до себе.

Вправа "Шпаківня"

Шпак несе до нас весну із країв далеких.

Прилітають із шпаком ластівки й лелеки.

 

Вже шпаківню у садку змайстрували діти,

Прилетять до них шпаки у шпаківню жити.

Виконання: діти роблять за допомогою пальців шпаківню: долоні вертикально поставлені одна до одної, мізинці притиснуті (як у човнику), а великі пальці зігну всередину.

Методична порада: Розвиток рухів органів арт-апарату здійснюється вправами для тренування рухливості й переключання органів, відпрацювання певного положення губ, язика, необхідних як для правильної вимови всіх звуків, так і для кожного звука тієї чи іншої групи.

 

3.2.2. Розвиток моторики артикуляційного апарату: (вправи для правильної вимови звуків [л], [л´]).

Вправа "Покарати неслухняний язичок" Мета: виробляти вміння розслабляти м´язи язика.

Вправа "Зробити широкий язик" Мета: виробляти вміння утримувати язик у спокійному, розслабленому положенні.

Вправа "Смачне варення" Мета: виробляти рух широкого переднього краю язика вгору.

Вправа "Пароплав гуде" Мета: виробляти підйом спинки язика вгору. Виконання: розкрити рот і тривало вимовляти звук [и] (як гуде пароплав).

Вправа "Індик" Мета: виробляти підйом язика вгору і рухливість кінчика язика.

Виконання: розкрити рот, робити рухи вперед-назад кінчиком язика до зімкнення з верхньою губою. Спочатку повільно, потім прискорювати темп і давати голос, поки не почуються звуки [бл-бл] (як індик белькоче).

Вправа "Гойдалка" Мета: виробляти вміння швидко міняти положення язика, необхідне при поєднанні звука [л] з голосними [а], [и], [о], [у].

Вправа "Клацання кінчиком язика" Мета: укріплювати м´язи язика і виробляти підйом язика вгору.

Вправа "Беззвучне клацання кінчиком язика" Мета: виробляти рух язика вгору і допомогти визначити місце його під час вимови звука [л].

 

Методична порада: Залежно від виду порушення вимови вибираються тільки ті вправи, які необхідні для постановки звука [л].

4. Фізкультхвилинка.

 

Слова промовляє логопед

Рухи виконують діти

 

Трава низенька-низенька,

Дерева високі-високі,

Вітер дерева колише, гойдає,

То вліво, то вправо нахиляє,

То вгору, то назад,

То вниз нагинає.

Птахи летять-відлітають,

А діти тихенько за парти сідають.

 

Діти встали, відійшли від столу.Роблять присідання.

Піднімають руки вгору.

Обертаються.

Нахили вправо, вліво.

Потягуються вгору, назад.

Нахиляються вперед.

Махають руками.

Сідають за парти.

5. Закріплення нового матеріалу.

Гра "Тиша" Діти із заплющеними очима слухають тишу, пізнають та називають побутові шуми (скриплять двері, накрапає кран).

Гра "Чудо-звуки" Прослухати з дітьми аудіозаписи звуків живої природи (шум дощу, шелест листя, голоси тварин, птахів, комах тощо). Проаналізувати почуті звуки: їхню схожість, різницю, обговорити коли їх можна почути і кому вони належать, який звук був першим, другим, на початку, в кінці, всередині, до, після, між тощо. Спочатку бажано давати контрастні звуки і лише поступово переходити до диференціації схожих за звучанням звуків.

Гра "Постукали" Логопед демонстративно стукає паличкою по предметах, що знаходяться поряд, та просить дитину запам´ятати ці звуки на слух. Наступним моментом є пізнання цих звуків на слух без опори на зір.

IІІ. Підсумок заняття. Домашнє завдання (1 -2 хв.).

Запитання до дитини: Що нового довідався? Чого навчився? Що, вважаєш, потрібно повторити вдома?

Методична порада: У "Нотатки логопеда" до кожного конспекту можна внести свої доповнення, зауваження, тексти, загадки, вірші, лічилки та ін.

 

Вгору