Особливості розвитоку дрібної моторики рук у дітей раннього та дошкільного віку

Тетяна Іваніцька


Раніше з немовлям багато розмовляли, тепер мама, заклопотана хатніми або іншими справами, не приділяє цьому великої уваги. І в результаті діти пізніше починають говорити, у них складнощі з вимовлянням, а в подальшому і з читанням, і навчанням в школі. Як пише швейцарський лікар-практик К.В. Симоніс в своїй книзі "Ребенок до семи лет", здатність розмовляти у дитини розвивається тільки у тому випадку, якщо з нею розмовляють, тобто якщо вона чує живу людську (не механічну - радіо чи телебачення) мову. Цей факт буде безперечним, якщо ми згадаємо, що весь розвиток дитини в перші роки життя відбувається тільки за рахунок наслідування. Якщо спостерігати за дитиною, то в перший рік дитина вся віддається слуханню, слухає інтенсивно і з усією глибиною. Потім, через якийсь час, вона починає повторювати нові, сприйняті нею звуки, слова, словосполучення, змінюючи і скорочуючи їх у відповідності із своїми можливостями. Як відзначає Райнер Пацлаф у книзі «Застывший вид», мова живе спільнотою, до якої входить не тільки слово як таке, а й все, що можна назвати музикою мови: мелодика фрази та наголос, тембр та інтонація, ритмічні структури, особливості голосу, темп - все це впливає на малюків набагато сильніше, ніж зміст сказаного. Щоб міцніло тіло, в певному ритмі мають відбуватися прийоми їжі, гра, сон, так само і "мовне тіло" дитини живе в стихії ритмічного повторення.

Розвиток руки дитини від 2 місяців до одного рокуРозвиток руки дитини від 2 місяців до одного року.

 

Розпочинати роботу по развитку моторки рекомендується з 2 місяців. В цьому віці віці слід використовувати слідуючі вправи:

  • відтягувати пальчики малюка, ніби хочите їх витягнути; рухи мають бути дуже легкими та ніжними;
  • здійснювати кругові рухи кожним пальчиком, спочатку в одну, а потом в іншу сторону.
    Також дуже добре використовувати «міні-тренажери»:

брязкальцеü кульки;

ü брязкальця;

ü резинові іграшки.

 

В 5-6 місяців для зміцнення м’язів долоней добре використовувати вправу «Розчісування»: руки малюка по черзі піднімати вверх і повільно ними рухати вздовж голови вперед і назад.
горіх грецький В 6-7 місяців слід додати прокочування грецького горіха по долоні дитини (кругові рухи) протягом 3-4 хвилин.

 

В 8-10 місяців слід починати проводити активні вправи для пальців рук. Добре тренують рухи пальців рук всім відомі вправи, створені талантом нашої народної педагогіки: "Ладки", "Сорока - білобока", "Коза рогата".
В цьому віці рекомендується використовувати під час проведення вправ ірашики-пищики.

Вправа «Качення»
Дитині дати іграшку-пищка. Під час промовляння дорослим тексту дитина зжимає та розжимє зажату в руці іграшку каченя.

Ти, каченятко, не пищи,

Краше маму ти знайди.
Для цієї вправи можна використовувати і інші іграшки (кошеня, курча), змінюючи текст вірша.

Вправа «Кошеня»
Дитина спочатку однією рукю, а потім іншою робить расслабляючі рухи, імітуючи поглажувальні рухи.

Киця, кицінька, кицюня! -

Покликала котика ... (ім.’я дитини)

Не поспішай, постій зі мною! -

Погладжу я тебе рукою.

В 10-12 місяців слід пропонувати дитині збирати башточку за розміром кілець.башта

 

 

 

 

Розвиток дрібної моторики у дітей від 1 року до 3 роківРозвиток дрібної моторики у дітей від 1 року до 3 років.

Малюку виповнився один рік. Він уже непогано володіє руками. Може взяти будь-яку іграшку (предмет) рукою, пальцями або всією долонею.
Для того, щоб рухи ручки дитини стали ще більш досконалими, надайте можливість йому маніпулюватиь з якомога більшою кількістю предметів.

В 1,5 – 2,5 роки дітям слід давати більш складні завдания: шнуровка
– застібання гудзиків;
– зав’язування та разв’язування вузлів (добре використовувати різноманіткі шнурівки);
– переливання води із ємкості з вузьким горлом в ємкість з широким горлом.
- доставання іграшок із басейну з крупою.
Також з дітьми до 3 років слід проводити ігри з пальчиками. Українська народна культура накопичила величезну кількість забавлянок для дітей молодшого віку. Тут і утішки, і пальчикові ігри, і забавлянки з елементами масажику, лоскотання.

печу печу хлібчикНаприклад: Печу, печу хлібчик

Перекладаємо ручки і кажемо:
Печу, печу хлібчик
Дітям на обідчик.

Перебираємо пальчики:
Цьому дам, цому дам, цьому дам і цьому дам...

Вказуэмо на великий пальчик:

А цьому не дам:
Він хліба не місить,
Він води не носить,
Він в печі не палить,
То я цьому й не дам...

Коли маллюку виповниться 2,5-3 роки, можна виконувати вправи без мовного супроводу: дитині пояснюють виконання того чи іншого завдання, показують дії. В цьому віці слід використовувати зображання тварин, птахів, озвучуючи їх невеличкими віршованим супроводом..

Наприклад:

(пальчики зжаті в кулачок, вказівний палець та мізинець розведені в сторони, дотина ворушить ними) жук

Жук летит, жук жужжить

І вусами ворушить.

 

 

Виконуючи пальчиками різноманітні вправи, дитина досягає хорошого розвитку дрібної моторики рук до кінця 3-го року життя, що має значний вллив на развиток мови та готує дітей до малювання та письма.

Основні етапи розвитку моторних навичок руки у дітей раннього віку.

 

  • 8-12 місяців дитина бере дрібний предмет 2 пальцями (кінчик великого і вказівного пальців) .башта (піраміда)
  • 8-13 місяців: дитина роз’єднує прадмети під контролем зору.
  • 10-12 місяців: дитина однією рукою утримує іграшку, а іншою грається з нею.
  • 10-13 місяців: дитина повторює за дорослими дії з предметами (штовхає іграшкову машинку, підносить телефонну трубку до вуха).
  • 11-14 місяців: дитина намагається малювати «каракулі».
  • 12-18 місяців: дитина перегортає всі зразу сторінки книги; добре тримає олівець, розгортає замотаний в папір предмет.
  • 13-18 месяцев: дитина ставить кубик на кубик.кубики
  • 14-16 місяців: дитина вміє з’єднувати предмети, відкручувати кришки під контролем зору.
  • 15-18 місяців: дитина збирає башточку без урахування величини кілець.піраміда
  • 17-20 місяців: дитина ставить 3 кубика один на інший. Перегортає сторінки книги по одній.
  • 17-24 місяця: дитина захвачує предмет, що рухається.
  • 18-24 месяца: дитина опускає дрібний предмет в маленький отвір, розриває папір.
  • 20-24 місяця: дитина намагається зупинити м’яч, що котиться; нанизує на мотузку великі намистини.
  • 21-22 місяця: дитина переливає рідину з однієї посудини в іншу.
  • 22-24 місяця: дитина ставить 4-6 кубиків один на інший.

 

 

 

 Розвиток дрібної моторики у дітей від 3 до 5 роківРозвиток дрібної моторики у дітей від 3 до 5 років.

В цьому віці слід продовжувати виконувати з дітьми гімнастику для пальчиків . Заняття розпочинати з масажу, який діти роблять самостійно . Для самомасажу рекомендується використовувати вправи з текстами.

Наприклад:

Пальчики

Діти піднімають ліву руку долонею до себе. Правою рукою загинають пальці

Цей пальчик хоче спати. (Загинають мізинчик).

А цей лежить у ліжку. (Загинають безіменний пальчик).

А цей вже трішечки поспав. (Загинають середній пальчик).

А цей вже заснув. (Загинають вказівний пальчик).

А цей вже міцно-міцно спить. (Загинають великий пальчик).

Велике значення в цих іграх-вправах має текст. Він має бути веселим, доступним для дітей даного віку. Необхідно пояснювати значення тих чи інших рухів чи положень пальців, зацікавлювати дітей у виконанні цих рухів, створювати сприятливий емоційний настрій.

Велике значення в розвитку дрібної моторики в цьому віці має різноманітна предметна діяльність. Щоб отримати найкращий эфект, необхідно під час занять поєднувати пальчикову гімнастику із такими видами діяльності:

конструктор– застібання і розстібання ґудзиків;

– різноманітні шнурівки;

– нанизування кілець ;

– ігри з мозаікою;

– сортування різних предметів за певними параметрами;

– ігри з конструктором.

загрузка...
 

Вгору