Методи та прийоми розвитку дрібної моторики рук у дошкільників

Тетяна Іваніцька


Методи та прийоми розвитку дрібної моторики рук у дошкільниківДослідженнями вченних різних країн встановлено, що рівень розумової діяльності, розвиток мови дітей знаходяться в прямій залежності від ступеня сформованості тонких рухів пальців рук. Заняття по розвитку дотику і дрібноїмоторики допомагають надавати позитивну дію на кору головного мозку.

Велику допомогу педагогові надають “Вправи з Монтессорі - матеріалом”, “ Пісочна терапія”, запропонована психотерапевтом, засновником аналітичної терапії Карлом Густавом Юнгом, ігрова методика англійського педіатра Маргарет Ловенфельд, роботи ігротерапевта Грабенко Т.М., Зенкевич-Евстигнеевой Т.Д. і ін.

Роботу по розвитку дрібної моторики слід проводити постійно, лише так досягається максимальний ефект від вправ.

Гімнастика для пальців поділяється на:

  • пасивні вправи для пальців;
  • активні вправи для пальців.

Пасивні пальчикові вправи рекомендується проводити як підготовчий етап розвитку дрібної моторики рук з дітьми, які мають низький рівень розвитку дрібної моторики. Далі слід переходити до вправ активної пальчикової гімнастики. Всі вправи слід проводити в ігровій формі. Складність їх повинна визначатися дорослим в залежності від рівня розвитку дрібної моторики рук дитини.

До пасивних пальчикових вправ відносяться:

  • Масаж кистей рук.
  • Вправи з пальчиками, які виконує дитині дорослий.

До активних пальчикових вправ відносяться:

  • Ігри з предметами оточення.
  • Ігри з дрібними іграшками.Ігри з дрібними іграшками
  • Шнурівки.
  • Пальчикові вправи без мовного супроводу.
  • Пальчикові вправи з мовними текстами.
  • Пальчикові ігри інсценівки.
  • Пальчиковий театр.
  • Тіньовий пальчиковий театр.

Пальчикову гімнастику слід розпочинати з найпростіших вправ та зі знайомства дітей із своїми пальчиками – з їхніми назвами, призначенням. Комплекси пальчикової гімнастики та окремі її елементи слід вводити до фізкультхвилинок та фізпауз, перед малюванням, ліпленням, аплікацією та конструюванням. Практикують пальчикові вправи і в індивідуальній роботі з дітьми, які того потребують.


Масаж кистей рук.

Масаж кистей рук – це пасивна гімнастика для пальчиків. Щоденний масаж кистей рук: м’які масажні рухи та розминання кожного пальчика, долоні, зовнішньої сторони кисті, а також предпліччя. Це дуже корисне і приємне заняття, яке активізує мовні центри мозку. Особливо важливо приділяти багато уваги масажу, якщо у дитини є відставання в мовному розвитку. Він дає чудові результати. Масаж не повинен викликати у дитини неприємних відчуттів. Можна сказати дитині, що зараз ми пограємося ручками.

Доцільно використовувати такі прийоми масажу:

  • погладжування;
  • легке розтирання;
  • вібрація.

Масажні рухи слід виконувати від кінчиків пальців до зап’ястка.

Погладжування:Погладжування

  • Кистю без напруження з випрямленими та зімкнутими пальцями, що знаходяться в одній площині, виконують рухи в різних напрямках (вздовж, поперечно, кругоподібно, спіралевидно).
  • З прогладжування розпочинають та прогладжуванням закінчують сеанс масажу.
  • Погладжування проводять повільно, плавно.

 

Розтирання:

  • Виконується кінцями флангів декількох пальців.Розтирання
  • Сила натискання більша ніж під час прогладжування.
  • Рука не ковзає по шкірі, а зрушує її.
  • Розтирання має бути легким.

 

Вібрація:Вібрація

  1. Нанесення один за другим ударів кінчиками напівзігнутих пальців.

 

Методика проведення:

  1. Проводити однією рукою, а іншою фіксувати кінцівку дитини.методика проведення
  2. Тривалість масажу 3-5 хвилин.
  3. Проводити масаж слід щоденно або через день 10-12 сеансів.
  4. Повторювати через 10-30 днів.
  5. Під час проведення масажу можна включати приємну, спокійну класичну музику.

Під час масажу можливе використання і різноманітних масажерів :

  • олівці,
  • шишки,
  • жолуді,
  • масажні кульки,
  • круп’яні басейни.

Спеціальні тренажери для кисті

Спеціальні тренажери для кисті


Вправи з пальчиками.

Методика проведення:

  1. Пасивні рухи виконуються дорослими з великою амплітудою рухів.
  2. Не допускаються неприємні відчуття у дитини.
  3. Проводяться в повільному темпі.
  4. Необхідно лагідно звертатися до дитини, не викликаючи негативних емоцій.

 

Вправа 1.Вправа 1

    • Рука дитини лежить на столі.
    • Дорослий фіксує її в зап’ясті однією рукою.
    • Іншою рукою дорослий піднімає вгору до максимального положення по черзі кожен палець.

Вправа 2.

  • Вправа 2Рука дитини лежить на столі долонею вгору.Вправа 2
  • Дорослий притримує її однією рукою.
  • Іншою рукою дорослий по черзі згинає пальці дитини.

 

 

Вправа 3.

  • Рука дитини зігнута в ліктевому суглобі, лікоть спирається на стіл.Вправа 3
  • Дорослий фіксує її в зап’ясті однією рукою.
  • Вільною рукою дорослий виконує почергові кругові рухи пальців руки дитини.
загрузка...
 

Вгору