Пальчикові вправи без мовного супроводу та з мовним супроводом

Тетяна Іваніцька


Пальчикові вправи без мовного супроводу

Методика проведення:

  1. Пропонується виконувати до пальчикових ігор, які поєднуються з мовленням.
  2. Однак це не означає, що вони проводяться в повному мовчанні.
  3. Всі положення пальців слід пояснити малюку.
  4. Після того як дитина навчиться виконувати всі рухи , можна придумувати невеличкі діалоги, зображуючи героїв за допомогою рук.

Зразки ігрових завдань:

 

Пальчики вітаються

“Пальчики вітаються”

а) однією рукою: кінчиком великого пальця правої руки почергово торкатися кожного пальця цієї ж руки (те ж саме – лівою рукою);
б) двома руками: тримаючи долоні вертикально одну навпроти одної, почергово (починаючи з мізинців і закінчуючи великими пальцями) з’єднувати й розводити пальці, промовляючи слова “Добрий день


 

Зайчик«Зайчик»

    • Вказівний і середній пальці випрямлені.
    • Інші пальці зігнуті в кулачок.

 

«Коза рогата»Коза рогата

  • Вказівний палець і мізинець випрямлені.
  • Великий палець – на зігнутих безіменному та середньому.

 

Людина«Людина»

  • Вказівний і середній палець «бігають» по столу.

 

 

«Слоненя»Слоненя

  • Середній палець виставлений вперед.
  • Вказівний та безіменний пальці «йдуть» по столу.
  • Великий палець лежить на мізинці.

 

Іжачок«Їжачок»

  • Руки з’єднані в замок.
  • Пальці однієї руки та великий палець іншої вирівняти.

 

“Стиснемо-розтиснемо”: ритмічно стискати пальці в кулак і розстискати.
“Молоточок”: вказівним пальцем однієї руки стукати по долоні другої.
Молоточки”: одним стиснутим кулачком стукати по другому кулачку.
“Бігунець”: “Бігти” по столу, пересуваючи вказівний та середній пальці.
“Млинок”: поставивши один кулачок над другим, роботи ними обома коло оберти.
“Потрусимо долонями”: потрусити обома долонями – спершу сильніше, потім слабше.
“Хвилі”: роботи хвилеподібні руки руками перед грудьми – з одного боку в інший.
“Січемо капусту”: ребром однієї долоні бити по розгорнутій другій долоні.
“Перемо білизну”: терти одним кулачком по другому (пальцями).
“Падає сніг”: робити плавні синхронні руки обома руками згори донизу.
“Кінь біжить”: почергового стукати по столу чотирма пальцями руки (крім великого).
“Гра на фортепіано”: довільно імітувати пальцями обох рук гру на цьому музичному інструменті.
“Слон іде”: виставивши вперед вказівний палець (хобот), переступати чотирма пальцями по столу.
“Дзеркало”: притиснувши пальці один до одного, вертикально тримати долоню (або обидві) внутрішнім боком перед очима.
“Барабанщик”: двома пальцями обох рук (вказівними або середніми) “Барабанити” в повітрі або по столу.
“Пташки дзьобають зернята”: зігнутим вказівним пальцем однієї руки стукати по столу (або по підлозі).

Коза і козенята

Висунути вказівий палець і мізинчик лівої руки; ті ж рухи виконуються пальцями правої руки; ті ж рухи виконуються пальцями обох рук.

Окуляри

Утворити два кільця великим і вказівним пальцем обох рука потім з´єднати їх.

Двоє розмовляють

Обидві руки зігнуті в кулачок, великі пальці піднімаються в гору, то наближаються/то віддаляються.

Стіл

Ліва рука зігнута в кулачок, а права лежить на ній горизонтально.

Пташка п´є водичку

Пальці лівої руки зігнуті в кулачок, вказівннй палець лівої руки опускається в отвір.

Дах

Кінчики пальців правої і лівої руки з´єднуються, долоні в нахиленому положенні.

Гніздечко

Долоні з´єднуються біля мізинчиків, пальці обох рук злегка зігнуті.

Квітка

Долоні знаходяться у вертикальному положенні, нижня частина долоней притискується одна до одної, пальці розкриті і злегка округлені.

Равлик

Права рука лежить на столі долонею донизу, вказівний і середній палень витягуються вперед, інші пальці згинаються.

Човник

Долоні притиснуті одна до одної, зверху злегка розкриваються.

Сонячне проміння

Руки схрещуються перед грудами, пальці розставлені.

 Ялинка

Долоні притискуються тильною стороною одна до одної, пальці схрещуються,

 Пальчикові вправи з мовним супроводом.

Методика проведення:

  1. Прочитати дитині віршик з виконанням рухів.
  2. Запитати про кого вірш, які рухи виконував дорослий пальчиками.
  3. Запропонувати дитині розказати віршик разом з дорослим, виконуючи рухи.
  4. Запропонувати дитині самостійно погритися з пальчиками.

Зразки ігрових завдань:

Українські народні забавлянки з вправами для ручок та пальчиків.

Печу, печу хлібчик

Перекладаємо ручки і кажемо:
Печу, печу хлібчик
Дітям на обідчик.

Перебираємо пальчики:
Цьому дам, цому дам, цьому дам і цьому дам...

Вказуэмо на великий пальчик:

А цьому не дам:
Він хліба не місить,
Він води не носить,
Він в печі не палить,
То я цьому й не дам...

Ладі-Ладусі

- Ладі-ладусі,
- А де були?
- В бабусі.
- А що їли?
- Кашку.
- А що пили?
- Бражку!
- А що на закуску?
- Хліб та капустку.
- Гай, гай на бабину хату
Калачі їсти!

- Ладоньки, ладусі,
Ой, ладусі, ладки,
А де були?
- У бабусі.
- А що їли?
- Оладки
З медом,
З молочком,
Із вареннячком.
- А на закуску?
- Хліб та капустку.
- Гей, гей на бабину хату
Калачі їсти!

Наш хлопчик

Оцей пальчик - наш дідусь,
Оцей пальчик - баба,
Оцей пальчик - наш татусь,
Оцей пальчик - мама,
Оцей пальчик - хлопчик наш,
А зовуть його....!

Пальчику

Пальчику, пальчику,
Де ти бував?
Пальчику, пальчику,
Що ти чував?
- З меньшеньким братом
Я кашу варив,
Із безіменним
Я кашу поїв,
Із середульшим
У лісі гуляв,
А із найбільшим
Пісню співав.

Сорока-Ворона

Сорока-Ворона
На припічку сиділа,
Діткам кашку варила.
Ополоничком мішала,
Своїх діток годувала:
- Цьому дам, цьому дам,
Цьому дам і цьому дам,
А цьому не дам,
Бо цей буцман
Дров не носив,
Діжі не місив,
Хати не топив,
Діток гулять не водив -
Справжній лежень.

 Вправи з віршованими текстами.

Родина

Перший пальчик - наш дiдycь,
Другий пальчик - то бабуся,
Третій пальчик - наш татусь,
А четвертий - то матуся,
А мізинчик - наш малюк,
Biн сховався тут.
(Показуємо на пальчик та кажемо: „перший пальчик...", i продовжуємо гру, загинаючи кожен пальчик).


Мізинчик
Задрімав мізинчик трішки,
Безіменний - стриб у ліжко,
А середній там лежить,
Вказівний давно вже спить.
Вранці вci вони схопились враз -
В дитсадочок бігти час.
(По черзі загинаємо пальчики до долоні. Потім великим пальцем торкаємося всіх інших - „будимо". Розкриваємо всі пальці „враз").

На роботу
Старший встав - не лінувався.
Вказівний за ним піднявся -
Розбудив сусід його.
Той - свого, а той свого.
Встали вчасно вci брати -
На роботу треба йти.
(Стиснути пальчики в кулачок. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А зі словами: „Встали вчасно вci..." широко розставати nальцi).

Доброго ранку
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку тобі i мeнi!
(Пальцями правої руки по черзі „вітатися" з пальцями лівої руки, торкаючись один до одного кінчиками).

Спечем хлібчик
Спечем, спечем хлібчик
Дітям на обiдчик.
Найбільшому - хліб місити,
А тобі - воду носити,
А тобі - в печі палити,
А тобі - дрова рубати,
А малому - замітати.
Тільки хліба напекли - танцювати почали.
Це робота не легка - витинати гопака.
(Розгинаємо пальчики, починаючи з великого. Імітуємо пальчиками танок).

Пташенята в гнiздi
Полетіла пташка-мати
Малюкам жуків шукати.
А малята не літають -
Із гніздечка виглядають.
(Bci пальці правої руки обхопити долонею. Утворити „гніздо". Коли ворушити пальцями правої руки, створюється враження, що у „гнiздi" живі пташенята).

Kвіткa
Сяє сонечко привітне -
Kвіткa з пуп‘янки розквітне.
(Пучки пальців обох рук зімкнути. Долоньки трішки круглясті, схожі на пуп‘янок. Нижні частини долонь притиснути одну до одної, а пальці широко розставити по колу i трохи вигнути. Утворюється велика квіткa, що розпустилася).

Хрущ
Я - малий веселий хрущ.
Мене знає кожен кущ.
Маю я красиві вуса
І нічого не боюся.
(Стиснути кулачок. Вказівний палець i мізинець розвести в рiзнi боки („вуса"). Ворушити вусами).

Квіточка
Під снігом квiточка росте,
Красу на землю принесе,
Промінчик доторкнеться
І квітка усміхнеться.
(Показати руками шар снігу. Пoтiм утворити руками квітку й торкнутися до її пелюсток, показуючи „промінчик". Далі квітка потроху розкриває пелюстки).

Віяло
В літню спеку віяло
Вітерцем повіяло.
3 нами вітерець погрався -
І у віяло сховався.
(Зображати руками віяло. Потім пальчики ховаються в кулачок).

 

Пальчикові ігри – інсценівки.

Коли діти засвоюють вільне виконання пальчикових фігурок, їхню діяльність слід ускладнити розігруванням коротеньких сценок, інсценівок, переказом невеличких оповідань. В ході цих ігор у дитини активізується дрібна моторика рук і психічні процеси. Відтак формуються спритність, уміння володіти своїми пальцями, зосереджувати увагу на одному виді діяльності.

Наприклад:
“Зайчик”
На землі сніжок лежить, (планові рухи руками, розвести їх над “землею”)
Зайчик по сніжку біжить.
(Пальчикова фігурка, “зайчик”)
Мерзнуть вушка,
(Згинати й розгинати пальці – “Вушка”)
Мерзнуть лапки,
(Ворушити всіма пальцями, згинаючи і розгинаючи їх).
Бо без валянців
(Утворити немовби дві “мисочки” долонями)
Та шапки. Ой!
(Двома долонями зобразити над головою шапку: однойменні пальці обох рук торкаються один одного; розводячи лікті, розвести притиснуті пальці, округлити фігуру й піднести над головою).

“Зайчика злякались”
Ми ходили по гриби,
(Переступати двома пальцями по столу; “Гриб” – накрити кулачок опуклою долонею).
Зайчика злякають (“Зайчик”)
“Поховались за дуби”
(“Дерево” – дві долоні, виставлені пальцями вгору, поставити навхрест).
Розгубили всі гриби
(“Гриб” і “Кошик” – з’єднати дві опуклі долоні).
Потім засміялись – (усміхнутися)
Зайчика злякались!
(“Зайчик”; показати на нього вказівним пальцем другої руки).


”Їжачок”
Їжачок – хитрячок.
(“Їжачок – з’єднати долоні разом з пальцями вгору);
Голочки гостренькі,
(великі пальці – на себе, решту перекреслити й поворушити ними).
Ось Грибки під дубком (“Дерево)
Він збира маленькі (“Гриби”)


“Коники”
По гладенькому столі
(“Коник” чотирма пальцями (крім великого) стукати по столу.
Пальчики стукочуть.
(Стукати голосніше)
То не пальчики, ні-ні –
Коники цокочуть
(Стукати ритмічно, цокаючи язиком).
Цок-цок-цок, цок-цок-цок,
За місток.
(“Місток” – поставити руки (паличкою” одна на одну)
За млинок
(“Млинок” – крутити кулачками один над одним)
Цок-цок-цок, цок-цок-цок, (“Коник”).
В чисте поле, за лісок (“Дерево”)
Цок-цок-цок, цок-цок-цок, (“Коник”)
Потім знову в дитсадок.
(“Дах” на головою).

“Квіточки”.
На галявині зростають
Квіточки маленьку
(“Квіточка” – долоні разом, пальці розставити, крім мізинців та великих, - вони торкаються одне одного)
Є рожеві, є червоні,
Жовті та біленькі.
Корінцями із землі (“Коріння – як “дерево”, але руки опустити донизу).
П’ють вони водичку,
А нап’ються – підростуть,
(Квітка”, при підростуть,
(“Квітка”, при цьому стати навшпиньки)
Стануть іще вищі.

“Котик”
Котик пухнастий,
(“Котик” – із кулачка відставити
великий палець та мізинчик).
Вушка маленькі
(Поворушити відставленими пальцями).
Лапки м’якенькі.
(Скласти пальці в кулачок).
Кігті гостренькі,
(Зігнути пальці і поворушити ними).
“Гуси-гусенята”
Гуси-гусенята на ніжки
(“Гуси” (обома руками): показати на ноги.
Одягли червоні панчішки.
І пішли рядком до корита
(“Йдуть” поряд)
Свіжої водиці попити.
(Нахиляються та підіймають “голівки”).

загрузка...
 

Вгору