Артикуляційна гімнастика. Методичні рекомендаціі


Основні правила проведення артикуляційної гімнастики

  1.      Артикуляційні вправи повинні проводитися щоденно, протягом 5 хв. 
  2.     Кожну вправу дитина повинна повторювати 5-10 разів.
  3.      Наприкінці кожної вправи органи мовленнєвого апарату повинні повернутися у вихідне положення.
  4.      Під час роботи перед дзеркалом потрібно стежити за тим, щоб у дитини працювали лише ті м'язи, що тренуються у даній вправі. Шия і плечі повинні бути ненапруженим.
  5.      Під час виконання вправи доцільно використовувати свою долоню та долоню дитини для імітації рухів язика.
  6.      Кожну вправу дитина повинна виконувати повільно, ритмічно й чітко, рахуючи  подумки або під лічбу дорослого.
  7.      Гімнастика не повинна набридати дитині та спричиняти її перевтомлення.

«Лопаточка»

Артикуляційна вправа Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Стежити, щоб язик не тремтів. Тримати на рахунок до 5-10 або 10-15 сек.

Мета: Виробити вміння утримувати язик у вільному, розслабленому положенні, лежачим на нижній губі.

Методичні рекомендації:

—   Рот напіввідкритий.

—   Не висовувати язик далеко,

—   Не завертати нижню губу всередину.

—                                     Бокові краї повинні торкатися кутиків рота.

—              Якщо вправа не виходить, то спочатку зробити вправи: «покусати» язик зубами, поплескати губами по язику, поплескати губами по язику, вимовляючи «пя-пя-пя»

—              Повторити вправу спочатку

«Чашечка»

Артикуляційна вправа Широко розкрити рот. Широкий язик із положення „Лопаточка" підняти догори, загинаючи краї язика. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик в такому положенні на рахунок до 5-10 або 10-15 сек.

Мета: Навчити утримувати язик у формі чашки   і   вгорі, біля верхніх зубів. Укріплювати м'язи язика.

Методичні рекомендації:

—   Рот широко відкритий.

—   Язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу.

—   Завернути бокові краї і кінчик язика всередину — надати язику форми чашки.

—   Краї язика повинні бути біля верхніх зубів.

—   Якщо вправа не виходить, то спочатку поплескати губами язик, легенько надавити (пальцем, зондом, шпателем) на середину язика і язик набуде потрібної форми, або завернути язик на губу, притримуючи його.





«Голочка»

Артикуляційна вправа Рот відкрити. Язик висунути далеко вперед, напружити його, зробити вузьким, гострим.

Мета: Навчити робити язик вузьким і утримувати його в такому положенні. Укріплювати м'язи язика.

Методичні рекомендації:

—   Рот відкрити, язик висунути як можна далі.

—   Висунутий язик напружити і зробити вузьким.

—   Язик не лежить на губі, а висунутий уперед.

—   Утримувати в такому положенні на рахунок до 5-10  або 10-15 сек.

«Гірка»

Артикуляційна вправа Рот розкрити. Бічні краї язика притиснути до верхніх корінних зубів. Кінчик язика уперти в нижні передні зуби.

Мета: Навчити утримувати язик у положенні, потрібному для вимови свистячих звуків. Розвивати м'язи язика, укріплювати кінчик язика.

Методичні рекомендації:  

—   Рот напіввідкритий, посміхнутися.  

—   Кінчик   язика   за   нижніми   зубами.

—   Утримувати в такому положенні на рахунок до 5-10 або 10-15 сек.

—   Якщо вправа не виходить, то проспівати  звук „і-і-і".

"Трубочка"

Артикуляційна вправа Витягнути губи вперед. Подути в трубочку, що вийшла. Виконувати в повільному темпі 10-15 разів.

Мета: Виробити рухи губ уперед.

Методичні вказівки:

—   Витягнути   зімкнуті   губи   вперед  трубочкою. 

—   Утримувати в такому положенні під рахунок від 1 до  5.

—   Стежити, щоб при витягуванні губ уперед не відкривався рот; зуби повинні бути зімкнені.

—   Якщо дитина не вміє витягнути губи вперед, запропонувати дотягнутися губами до цукерочки, що знаходиться на відстані 1,5-2 смвід губів.

—   Проспівати разом із дитиною „у-у-у" і губи набудуть потрібного положення.

Годинник"

Артикуляційна вправа Висунути   вузький   язик. Тягнутися язиком поперемінно то до правого вуха, то до лівого. Рухати язиком з куга рота в повільному темпі під рахунок логопеда до 5-10 або 10-15 сек. Виконати 15-20 разів.                                        

Мета: Розвивати рухливість язика. Укріплювати м'язи язика.

Методичні рекомендації:

—   Посміхнутися, і напіввідкрити рот, язик висунути як можна далі.

—   Робити плавні рухи висунутим язиком від одного кутика рота до другого.

—   Нижня щелепа не рухома,

—   рухається тільки язик. 4. Язик не облизує нижню губу, а пересувається, не торкаючись її.

«Смачне варення»

Артикуляційна вправа Посміхнутися, відкрити рот. Висунути широкий язик, з положення «Лопаточка» облизати верхню губу і прибрати язик в глибину рота. Повторити 15 разів.

Мета: Виробляти рухи широкою передньою частиною язика вгору у формі чашечки.

Методичні вказівки:

—   Слідкувати, щоб працював тільки язик.

—   Язик широкий у формі чашки.

—   Щелепи нерухомі.

—   Робити рухи широким язиком зверху-униз.

—   Якщо вправа не виходить, то спочатку поплескати губами язик і завернути язик на верхню губу, притримуючи його пальцями.

«Конячка»

Артикуляційна вправа Присмоктати язик до твердого піднебіння, клацати язиком. Клацати повільно, сильно, розтягуючи під'язикову зв'язку.

Мета: Виробляти рухи язика вгору й готувати його до вібрації. Розтягувати під'язикову вуздечку й розвивати м'язи язика.

Методичні вказівки:

—   Посміхнутися, відкрити рот і поклацати язиком.

—   Вправа виконується спочатку у повільному темпі, потім темп прискорюється.

—   Щелепи нерухомі, працює тільки язик.

—   Виконати 10-15 разів.

«Грибок»

Артикуляційна вправа Розкрити рот. Присмоктати язик до піднебіння. Не відриваючи язик від піднебіння, опускати вниз нижню щелепу. На відміну від вправи „Конячка", язик не повинен відриватися від піднебіння.

Мета: Виробляти вміння утримувати язик угорі, в положенні, необхідному для вимовляння звука [р].  Розтягувати під'язикову вуздечку. Розвивати м'язи  язика, розтягувати під'язикову вуздечку.

Методичні вказівки:

—   Посміхнутися, відкрити рот і присмоктати язик до піднебіння.

—   Під'язикова вуздечка повинна бути натягнута.

—   Якщо вправа не виходить, то повернутися до вправи «Конячка».

—   Вправа виконується спочатку у повільному темпі, потім темп прискорюється.

—   Виконати 10-15 разів.

«Гармошка»

Посміхнутися, відкрити рот, приклеїти язик до піднебіння і, не опускаючи язика, закривати і відкривати рот (як розтягуються міхи гармошки, так розтягується під'язикова вуздечка). При повторенні рот розкривати все ширше і все довше утримувати язик у верхньому положенні.

Мета вправи. Укріплювати м'язи язика, розтягувати під'язикову зв'язку і вуздечку).

Методичні вказівки.

—   Слідкувати, щоб губи були нерухомі, коли відкривається рот.

—   Відкривати і закривати рот, утримуючи його в такому положенні під рахунок віл одного до п'яти.

—   Слідкувати, щоб при відкриванні рота сторони язика не провисали.

«Гойдалка»

Артикуляційна вправа

Висунути язик. Тягнутися язиком поперемінно то до носа, то до  підборіддя. Рот при цьому не закривати. Вправа проводиться під рахунок логопеда
до 5-10 або 10-15 сек.

Мета: Виробляти уміння швидко змінювати положення язика. Розвивати рухливість язика.

 Методичні вказівки:

—   Посміхнутися, показати зуби, напіввідкрити рот і покласти широкий язик за нижні зуби (з внутрішньої сторони).

—   Підняти широкий язик за верхні зуби (з внутрішньої сторони).

—   По черзі міняти положення язика.

—   Міняти положення язика 5-6 разів.

—   Рухається тільки язик, а нижня щелепа і губи не рухомі.

 

«Маляр»

Посміхнутися, відкрити рот і погладити кінчиком язика тверде піднебіння, роблячи рухи язиком уперед-назад.

Мета вправи. Вчити дитину піднімати язик вгору.

Методичні вказівки.

—   Губи і нижня щелепа повинні бути нерухомі.                            

—   Стежити, щоб кінчик язика доходив до внутрішньої поверхні верхніх зубів, коли просувається вперед, і не висовувався з рота.

«Барабанщики»

Артикуляційна вправа

Посміхнутися, відкрити рот і постукати кінчиком язика за верхніми зубами: [д-д-д]. Спочатку звук [д] вимовляти повільно. Поступово прискорювати темп.

Мета вправи. Укріплювати м'язи кінчика язика, виробляти підйом язика вгору й уміння володіти ним.

Методичні вказівки.

—   Рот повинен бути весь час розкритий, губи в усмішці, нижня щелепа нерухома; працює тільки язик.

—   Стежити, щоб звук д носив характер чіткого удару, а не хлюпав.

—   Кінчик язика не повинен підвертатися.

—   Звук д потрібно вимовляти так, щоб відчувався повітряний струмінь, що видихається. Для цього треба піднести до рота смужку паперу. При правильному виконанні вправи вона відхилятиметься.

загрузка...
 

Вгору