Ігри для формування правильної звуковимови: автоматизації та диференціації різних звуків

С.П. Гандзюк

Весела логоритміка


Наша мама                                                                                                                                                                                                   

Мета: Автоматизація звуку ш у зв'язному тексті.

Опис гри

 Лічилкою обираються Маша та Сашко, Вони сидять на стільцях у колі та ритмічно, під вірші дітей, ніби підносять ложку до рота. Діти ходять, взявшись за руки, навколо Маші та Сашка і промовляють:

Наша Маша їла кашу,

Брат Сашко допомагав.                                                 

Після цих слів Сашко і Маша говорять:                                                         

Хто нам буде заважати,                                                 

Будемо наздоганяти.                                                                                                                                             

                                                                                                                                                                                                    

Кіт та миші

Мета Автоматизація звуку ш у зв'язному тексті.                                                                                                            

Опис гри

На стільці сидить із заплющеними очима дитина — це «кіт».Решта дітей—«миші». Під українську народну музику вони тихесенько навшпиньках ходять навколокота і промовляють:                                                                                 

                                        Шаруділи наші миші,

                                        Вмить почув їх чорний кіт.

Про кота не забувай,

Швидше, мишко, утікай.

На музичну частину Б «кіт» прокидається, говорить «мяу» та починає наздоганяти мишенят», які тікають у свою «нірку» (за рискою). «Мишенята», яких «кіт» спіймав, повинні промовити слово зі звуком ш. Гру можна проводити доти, доки всі «мишенята», окрім однієї, не будуть спіймані. Найспритніша «мишка» стає «котом».     

 

Бджоли

Мета: Автоматизація звуку ж.

Опис гри

У колі, відгородженому стільцями, присіли діти. Це «бджоли» у «вулику». «Ведмідь» ховається за стільцем у кутку кімнати. «Бджоли» хором говорять:

                                                                                Бджоли в вулику сиділи,

                                                                                Бо поляна вся в воді.

                                                                           Дощ скінчився, і за медом

Полетіли дружно всі.

Під веселу польку вони «літають» по кімнаті, «п'ють» сік з «квітів» та дзижчать: ж-ж-ж. Раптом звучить музика В. Ребікова «Ведмідь». Це «ведмідь» рветься до «вулика». «Бджоли» з дзижчанням летять до нього, беруться за руки та обступають. «Ведмідь» намагається вирватися. Якщо йому це не вдається, він промовляє будь-яке слово зі звуком ж. Тоді «бджоли» його відпускають та обирають іншого «ведмедя». Якщо «ведмідь» втік, він обирає собі помічника, і гра продовжується вже з двома «ведмедями»

 

Жуки

Мета: Автоматизація звука ж у зв'язному тексті.

Опис гри

Діти (жуки) сидять у своїх хатках (на стільцях) та говорять:

                                                                                           Я жук, я жук,

                                                                                           Я тут живу,                                         

                                                                                           Весь час дзижчу:

                                                                                           Жу-жу, жу-жу.

Звучить угорська народна мелодія «Жуки». Діти «літають» по «галявині» та дзижчать: ж-ж-ж. Характер музики змінюється — це почався дощ. Діти «летять» до своїх «хаток» (стільців} і там сидять. Знову звучить початок мелодії. Діти говорять:

Треба вже мені летіти,

 Мокрі крильця просушити.

 

Горобчики та автомобіль

Мета: Автоматизація звуку ч у звуконаслідуванні

Опис гри

Діти (горобчики) сидять на стільцях (у гніздечках) та сплять..

Вихователь промовляє:

В гнізді горобчики живуть

рано-вранці всі встають.

Діти продовжують:

Чик, чирик-чик-чик!

Вихователь закінчує:

Й зернятка весело клюють.

Під «Весняну пісеньку» Г.. Фріда діти, розбігаються по кімнаті, «клюють зернятка» «літають». Несподівано звучить музичний сигнал — це гудок автомобіля. Діти повертаються на свої  місця

 

Конячки та візник

Мета: Автоматизація звуку V-в тексті.

Опис гри

 Одна частина дітей зображує «конячок», Інші — «візників». «Візники» підходять до «конячок», які стоять рядком, та гладять їх по спині, промовляючи:                                                                                                   

Конячка наша чисто вмита,

І розчесана, й завита. 

Вівса поїла й знову—т за діло.       

«Візники» запрягають «конячок», говорять: «Но-но-но» та скачуть по кімнаті під музику М. Красєва «Конячки». «Конячки» «цокають» язиком. Потім діти міняються ролями

 

Сова

Мета: Автоматизація звуків с та с' у тексті.

Опис гри

 Обирається «сова». Усі інші діти — «пташки»." «Сова» сидить на «дереві» (стільці) Під веселу польку діти тихенько бігають навколо неї. По закінченні музики вони говорять, наближаючись до «сови»:

Сова, сова, великі оченята,

На суку сидить, дуже міцно спить.

 Вранці пташки заспівали — :

 І сову дуже злякали.

Подивилася і вмить як злетить...

«Сова» починає ловити «пташок». Та '«пташка», яку вона спіймала, стає «совою»і повинна вимовити слово зі звуком с.         .                                                                                                                                    ,

 

Два морози

Мета: Диференціація звуків с та з.                                                              

Опис гри                                                                                                                                                                                    _-

У протилежних кінцях кімнати стоять два стільці.,Це хатки Дідів Морозів. Одна частина дітей стоїть біля однієї хатки, друга — біля іншої. Дід Мороз Червоний Ніс і Дід Мороз Синій Ніс стоять посеред кімнати кожний лицем до своєї групи дітей і промовляють:

Дітлахи! Ідіть у ліс,                                                                                            -      .

Дарунки вам туди приніс:

І Мороз Червоний Ніс,                                                                    

І Мороз Синій Ніс.                                                                        

Хто сміливий, піде в ліс —

В рукавичку ховай ніс.

Діти хором відповідають:

За дарунками підем,

їх додому принесем.

Потім вони перебігають до хатинки, яка знаходиться на протилежному боці кімнати. Завданням Морозів є заморозити дітей, тобто доторкнутися рукою до тих дітей, які біжать їм назустріч. Заморожені зупиняються там; де їх захопив Мороз. Виграє три Мороз, який «заморозив» більше дітей. «Заморожені» повинні з мішків з іграшками, які стоять біля хатинок Дідів Морозів, вибрати іграшки, які починаються зі звуків с чи з і назвати їх.

 

Полювання на зайців

Мета: Диференціація звуків з, с, с' у тексті.

Опис гри

 Обираються три «мисливці». Решта дітей—«зайці». Вони стоять в окреслених крейдою кільцях — їхніх нірках, а мисливці — осторонь з м'ячами—«рушницями». «Зайці»

Немає зараз тут нікого,

Зайці, збирайтеся у коло!

Давайте всі перевертатись,

По снігу швидко з гір кататись.

Під українську народну музику вони розбігаються по всій кімнаті, стриба­ють. Музика змінюється. На частину Б вихователь б'є в барабан, вибігають «мисливці» і почина­ють полювати на «зайців». Вони повинні влучити в «зайця» м'ячем до того, як той добіжить до своєї нірки. Спіймані згадують слово зі звуком с чи з і сідають на стільці. Гра продовжується

 

Риби

Мета: Диференціація звуків с, с 'та з, закріплення знань з теми «Риби»

Опис гри

Діти (риби) стоять по один бік кімнати, дитина (рибак) — обличчям до них по середині кімнати. «Рибак» говорить:

В море я сітки закинув,

Щоб спіймати там рибчину,

 а спіймалась золота,                                                                       

Зветься рибка як ота?

Діти перебігають на другий бік кімнати, а «рибак» їх ловить. Спійманий називає рибу зі звуком с. Наприклад: «Мене звуть карась (або сом)». Виграє той, хто не був спійманий

 

Гуси – гуси

Мета: Диференціація звуків н та з у складах та реченнях.

Опис гри

Лічилкою обираються «пастух» та «вовк».  Решта дітей — «гуси

 «Пастух» говорить:

Гуси-гуси, звідки ви?

Ми із дому.

«Пастух»:

Акуди?:
«Гуси»:                                                                                                                                    

Га-га-га, на луги.                                                                                      

Там пощиплемо трави.

Під веселу польку «гуси» ходять і «скубуть траву». Раптом музика обривається, це з'явився «вовк».

«Пастух» говорить:                                                                              

Треба вам додому бігти,

Бо злий вовк вас хоче з'їсти.

«Гуси» гогочуть і біжать додому (до стільців). «Вовк» їх ловить. Ті, кого спіймано, виходять з гри, Вони повинні сказати слово зі звуками

З приблизними конспектами логоритмічних занять,

які пропонує автор, можна ознайомитись тут.

загрузка...
 

Вгору