Звуки Р, Р´


Для вимови звука р потрібна складна робота всіх м’язів язика.

- Кінчик язика і передня частина піднята до альвеол, напружені.

- Кінчик язика вібрує в струмені повітря,

- Середня частина язика опущена, його бокові краї прижаті до верхніх кутніх зубів

- Видихуючий струмінь повітря повинен бути сильний, направлений.

артикуляція звуку

Артикуляція звуку
губи набувають положення наступного голосного звука;
зуби злегка розкриті;
широкий кінчик язика піднятий до верхніх альвеол та вібрує в інтенсивному струмені повітря;
бічні краї язика стискаються з верхніми кутніми зубами;
м´яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
голосові зв´язки вібрують.

Вправи для підготовки артикуляційного апарату до постановки звуків р, р´

“Неслухняний язичок”. Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою.
„Чашечка”. Рот широко відкрити. Широкий язик підняти угору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати в такому положенні 10-15 с.
“Смачне варення”. Висунути широкий язик, облизати верхню губу та заховати язик у глиб рота. Повторити 15 разів.
“Конячка”. Присмоктати язик до піднебіння, клацнути язиком. Клацати повільно, сильно. Розтягувати під’язикову зв’язку. Виконати 10 разів.
“Грибочок”. Відкрити рот. Присмоктати язик до піднебіння. Не відриваючи язик від піднебіння сильно відтягнути вниз нижню щелепу. Зробити 10 разів. На відміну від вправи „Конячка” язик не повинен відриватися від піднебіння.
“Гойдалка”. Висунути вузький язик. Тягнутися язиком почергово спочатку до носа, потім до підборіддя. Рот при цьому не закривати. Вправа проводиться під лічбу 10 разів.
“Маляр”. Висунути язик, рот трохи відкрити. Облизувати спочатку верхню, а потім нижню губу по колу. Виконати 10 разів, змінюючи напрям.
“Барабанщики”. Відкрити рот, підняти широкий язик вгору та постукати кінчиком язика по верхнім альвеолам чітко вимовляючи звук д. Поступово збільшувати темп, вимовляючи д-д-д.
“Літак”. На кінчик носа покласти шматочок паперу або вати. Відкрити рот, широкий язик покласти на верхню губу, бокові краї язика притиснуті. Повітряний струмінь виходить посередині язика. Дитина повинна сильно подути, так, щоб “літак” полетів вгору.

Методичні вказівки

1. Неслухняний язичок

Мета:

Виробити вміння широким, розслабивши м’язи язика, утримувати його розпластаним.

- Привідкрийте рот, спокійно покладіть язик на нижню губу і похлопувати його верхньою губою, вимовити звуки «пя-пя-пя».

  1. Нижню губу не слід підвертати і натягувати на нижні зуби.
  2. Язик повинен бути широким, його краї торкаються кутів рота.
  3. Поплескувати язик губами потрібно декілька раз на одному видосі. Слідкувати, щоб дитина не затримувала при цьому повітря.
  4. Проконтролювати виконання можна так: піднести ватку до рота дитини, якщо виконується вправа вірно, вона буде відхилятися.

2. Чашечка

Мета:

Закріпляти м’язи язика і відпрацьовувати підйом його вгору

- Рот широко відкрити.

- Широкий язик підняти вгору. Протягнути до верхніх зубів, але не торкатися їх.

  1. Поклади широкий кінчик язика на нижню губу.
  2. Бокові краї язика, кінчик підняти вгору, утворити чашечку.
  3. Слідкувати, щоб язик не згортався в трубочку, а утворював чашечку.

3. Смачне варення

Мета:

Виробити рухи широкої передньої частини язика вгору і положення язика близьке до форми чашечки, яке він приймає при вимові звука «ш»

- Привідкрити рот і широким краєм язика облизати верхню губу, роблячи рухи язиком згори донизу, але не із сторони у сторону.

  1. Працює тільки язик, нижня щелепа нерухома ( можна тримати її пальцем).
  2. Язик повинен бути широким, бокові краї його доторкаються кутів рота.
  3. Якщо вправа виконується важко, потрібно повернутися до вправи "Неслухняний язичок".

4. Конячка

Мета:

Закріплювати м’язи язика, відпрацьовувати вміння утримувати його вгорі.

- Присмоктати язик до піднебіння.

- Клацнути язиком. Клацати повільно і сильно.

- Розтягувати під’язикову зв’язку

  1. Слідкувати, щоб працював кінчик язика

5. Грибочок

Мета:

Відпрацьовувати підйом язика вгору, розтягувати під’язичну зв’язку (вуздечка).

- Усміхнутись, показати зуби, привідкрити рот.

- Прижати широкий язик всією площиною до піднебіння.

- Широко відкрити рот. (Язик буде нагадувати тонку шляпку грибка, а розтягнута уздечка – ніжку)

  1. Слідкувати, щоб не провисала одна із сторін язика.
  2. Язик не повинен відриватись від піднебіння.

6. Гойдалка

Мета:

Відпрацьовувати вміння швидко змінювати положення язика, необхідне при сполученні (л + з гол. а, и, о, у)

- Висунути вузький язик. Тягнутися язиком почергово спочатку до верхніх різців, потім до нижніх.

  1. Слідкувати, щоб язик не затягувався в ротову порожнину.

7. Маляр

Мета:

Відпрацьовувати рухи язика вгору і його рухомість

- Усміхніться

- Відкрийте рот

- Погладьте кінчиком язика тверде піднебіння, роблячи рухи язиком вперед – назад

  1. Губи і нижня щелепа повинні бути нерухомі.
  2. Слідкувати, щоб кінчик язика доходив до внутрішньої поверхні верхніх зубів , коли він рухається вперед, а не висувається із рота.

8. Барабанщик

Мета:

Закріплювати м’язи кінчика язик, відпрацьовувати підйом язика вгору і уміння робити кінчик язика напруженим.

- Усміхнутись

- Відкрити рот і постукати кінчиком язика за верхніми зубами.

- Багаторазово і від чутливо вимовляти «д-д-д»

  1. Слідкувати, щоб язик не закидався далеко в ротову порожнину, а торкався альвеол.

9. Літак

Мета:

Вправляння в піднятті язика вгору, вміння придавати язику форму ковшика і направляти повітряний струмінь посередині язика.

- На кінчик носа покласти шматочок паперу або вати.

- Привідкрити рот.

- Покласти широкий край язика на верхню губу так, щоб бокові краї його були прижаті, а посередині язика була ложбинка, і здути ватку , покладену на кінчик носа. Повітря при цьому повинно йти посередині язика, тоді ватка полетить угору.

  1. Нижня щелепа нерухома.
  2. Бокові краї язика повинні бути прижаті до верхньої губи.
  3. Нижня губа не повинна підвертатися і натягуватись на нижні зуби.
 

Вгору