Звуки Р, Р´
Для вимови звука р потрібна складна робота всіх м’язів язика.
- Кінчик язика і передня частина піднята до альвеол, напружені.
- Кінчик язика вібрує в струмені повітря,
- Середня частина язика опущена, його бокові краї прижаті до верхніх кутніх зубів
- Видихуючий струмінь повітря повинен бути сильний, направлений.
Вправи для підготовки артикуляційного апарату до постановки звуків р, р´ • “Неслухняний язичок”. Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою. |
Методичні вказівки |
|
1. Неслухняний язичок |
|
Мета: Виробити вміння широким, розслабивши м’язи язика, утримувати його розпластаним. - Привідкрийте рот, спокійно покладіть язик на нижню губу і похлопувати його верхньою губою, вимовити звуки «пя-пя-пя». |
|
2. Чашечка |
|
Мета: Закріпляти м’язи язика і відпрацьовувати підйом його вгору - Рот широко відкрити. - Широкий язик підняти вгору. Протягнути до верхніх зубів, але не торкатися їх. |
|
3. Смачне варення |
|
Мета: Виробити рухи широкої передньої частини язика вгору і положення язика близьке до форми чашечки, яке він приймає при вимові звука «ш» - Привідкрити рот і широким краєм язика облизати верхню губу, роблячи рухи язиком згори донизу, але не із сторони у сторону. |
|
4. Конячка |
|
Мета: Закріплювати м’язи язика, відпрацьовувати вміння утримувати його вгорі. - Присмоктати язик до піднебіння. - Клацнути язиком. Клацати повільно і сильно. - Розтягувати під’язикову зв’язку |
|
5. Грибочок |
|
Мета: Відпрацьовувати підйом язика вгору, розтягувати під’язичну зв’язку (вуздечка). - Усміхнутись, показати зуби, привідкрити рот. - Прижати широкий язик всією площиною до піднебіння. - Широко відкрити рот. (Язик буде нагадувати тонку шляпку грибка, а розтягнута уздечка – ніжку) |
|
6. Гойдалка |
|
Мета: Відпрацьовувати вміння швидко змінювати положення язика, необхідне при сполученні (л + з гол. а, и, о, у) - Висунути вузький язик. Тягнутися язиком почергово спочатку до верхніх різців, потім до нижніх. |
|
7. Маляр |
|
Мета: Відпрацьовувати рухи язика вгору і його рухомість - Усміхніться - Відкрийте рот - Погладьте кінчиком язика тверде піднебіння, роблячи рухи язиком вперед – назад |
|
8. Барабанщик |
|
Мета: Закріплювати м’язи кінчика язик, відпрацьовувати підйом язика вгору і уміння робити кінчик язика напруженим. - Усміхнутись - Відкрити рот і постукати кінчиком язика за верхніми зубами. - Багаторазово і від чутливо вимовляти «д-д-д» |
|
9. Літак |
|
Мета: Вправляння в піднятті язика вгору, вміння придавати язику форму ковшика і направляти повітряний струмінь посередині язика. - На кінчик носа покласти шматочок паперу або вати. - Привідкрити рот. - Покласти широкий край язика на верхню губу так, щоб бокові краї його були прижаті, а посередині язика була ложбинка, і здути ватку , покладену на кінчик носа. Повітря при цьому повинно йти посередині язика, тоді ватка полетить угору. |
|