Свистячі звуки(С, З, Ц)
Для вимови свистячих звуків потрібні складні і точні рухи язика, в яких беруть участь
- кінчик язика /він знаходиться за нижніми зубами/.
- бокові краї язика (вони щільно прилягають до верхніх корінних зубів)
- спинка язика (передня частина її припіднята до альвеол і утворює з ними щілину, а при звукові «ц» спочатку змичку, потім щілину)
- губи в усмішці нижня щелепа опущена
- повітряний струмінь холодний, досить сильний і направлений посередині язика.
Щоб оволодіти необхідними рухами язика і повітряного струменю потрібно виконувати наступні вправи.
 |
Артикуляція звуку З: • губи зуби розкриті на декілька міліметрів, трохи оголені; • широкий кінчик язика за нижніми зубами; • спинка язика розтягнуті в посмішку; • піднімається до твердого піднебіння, чим утворює щілину; • струмінь повітря проходить посередині спинки язика, по утвореному жолобку; • м´яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину; • голосові зв´язки вібрують.
|
 |
Артикуляція звуку Ц: • губи розтягнуті в посмішку або набувають положення наступного голосного; • зуби розкриті на декілька міліметрів, трохи оголені; • кінчик язика за нижніми зубами; • передня частина спинки язика утворює зімкнення з альвеолами, яке поступово переходить в щілину; • м´яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину; • голосові зв´язки не вібрують.
|
Вправи для підготовки артикуляційного апарату до постановки свистячих звуків
• “Лопатка” . Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не тремтів. Утримувати 10-15 с. • “Неслухняний язичок”. Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою. • “Чисті зуби”. Посміхнутися, трохи відкрити рот. Кінчик язика за нижніми зубами виконує рухи праворуч-ліворуч, наче чистить зубки. Повторити 10-15 раз. • “Гірка”. Рот відкрити. Бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Кінчиком язика доторкнутися до нижніх передніх зубів. Утримувати в такому положенні 15 с. • “Трубочка”. Висунути широкий язик. Бокові краї язика завернути угору. Подмухати в отриману трубочку. Виконувати в повільному темпі 10 разів. • “Язичок-футболіст”. Запропонуйте дитині подути на ватний чи паролоновий мячик, так, щоб він покотився у ворота (їх можна зробити з дроту, або намалювати Дитина повинна посміхнутися та покласти широкий язик на нижню губу, і, неначе вимовляючи звук [ф] дути на кінчик язика.
|
|
Метод вказівки
|
1. Лопатка
|
Мета:
Виробити вміння розслабляти м’язи язика
- Усміхнутись, привідкрити рот, покласти широкий передній край язика на нижню губу.
- Утримувати його в такому положенні від 1-10.
|
- Губи не розтягувати в сильну усмішку.
- Слідкувати, щоб була не підвернута нижня губа.
- Не висувати язик далеко: він повинен тільки накривати нижню губу.
- Бокові краї доторкуються кутів рота.
|
2. Неслухняний язичок
|
Мета:
Виробити вміння широким, розслабивши м’язи язика, утримувати його розпластаним.
- Привідкрийте рот, спокійно покладіть язик на нижню губу і похлопувати його верхньою губою, вимовити звуки «пя-пя-пя».
|
- Нижню губу не слід підвертати і натягувати на нижні зуби.
- Язик повинен бути широким, його краї торкаються кутів рота.
- Поплескувати язик губами потрібно декілька раз на одному видосі. Слідкувати, щоб дитина не затримувала при цьому повітря.
- Проконтролювати виконання можна так: піднести ватку до рота дитини, якщо виконується вправа вірно, вона буде відхилятися.
|
3. Чисті зуби
|
Мета:
Навчити дитину утримувати кінчик язика за нижніми зубами.
- Усміхніться, привідкрийте рот і кінчиком язика за нижніми зубами виконуйте рухи язиком із сторони в сторону, наче чистите зуби
|
- Губи рухливі, в усмішці.
- Кінчик язика рухається біля десен із сторони в сторону, а не по верхньому краю зубів.
|
4. Гірка
|
Мета :
Навчити утримувати кінчик язика за нижніми зубами
- Рот відкрити, бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Кінчиком язика доторкнутись до нижніх передніх зубів.
|
- Губи не повинні натягуватись на зуби.
- Кінчик язика знаходиться біля нижніх передніх зубів.
- Бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів, а не випадають за їх межі.
|
5. Трубочка
|
Мета :
Відпрацювати довготривалий, направлений струмінь повітря.
- Витягнути губи вперед трубочкою і довго дути на ватний шарик (лежить на столі перед дитиною).
- Заганяючи його між двома кубиками
|
- Слідкувати, щоб не надувались щоки, для цього їх можна притримувати пальцями.
- Заганяти шарик на одному видосі, не допускаючи, щоб повітряний струмінь був безперервний.
|
6. Язичок-футболіст
|
Мета:
Виробити плавний безперервний струмінь, який йде посередині язика.
- Усміхнутись, покласти широкий передній край язика на нижню губу, вимовляючи довго «ф» здути ватку на протилежний край стола.
|
- Нижня губа не повинна натягуватися на нижні зуби.
- Неможна надувати нижні щоки.
- Слідкувати, щоб дитина вимовляла звук «ф», а не «х», тобто, щоб повітряний струмінь був вузький, не розсіяний.
|