 |
Артикуляція звуку Л: • губи набувають положення наступного голосного звука; • зуби злегка розкриті;· звужений кінчик язика упирається у верхні різці або альвеоли; • корінь язика піднімається до м´якого піднебіння; • бічні краї язика не стискаються з верхніми кутніми зубами, а тому видихуваний струмінь повітря проходить крізь щілину, що утворюється між ними; • м´яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину; • голосові зв´язки вібрують.
|
Вправи для підготовки артикуляційного апарату до постановки звуків л, л´
• “Неслухняний язичок”. Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою. • “Гойдалка”. Висунути вузький язик. Тягнутися язиком почергово спочатку до верхніх різців, потім до нижніх. Рот при цьому не закривати. Вправа проводиться під лічбу 10-15 разів. • “Індичата”. Відкрити рот , покласти широкий язик на верхню губу та виконувати погладжувальні рухи вперед-назад, слідкувати за тим, щоб широкий язик не відривався від губи. Рухи виконувати спочатку безшумно, а потім додати голос (виходить щось схоже на бл-бл-бл) • “Конячка”. Присмоктати язик до піднебіння, клацнути язиком. Клацати повільно, сильно. Розтягувати під’язикову зв’язку. Виконати 10-15 разів. • “Смачне варення”. Висунути широкий язик, облизати верхню губу та заховати язик за верхні зуби. Повторити 10-15 разів.
|
Методичні вказівки
|
1. Неслухняний язичок
|
Мета:
Виробити вміння широким, розслабивши м’язи язика, утримувати його розпластаним.
- Привідкрийте рот, спокійно покладіть язик на нижню губу і похлопувати його верхньою губою, вимовити звуки «пя-пя-пя».
|
- Нижню губу не слід підвертати і натягувати на нижні зуби.
- Язик повинен бути широким, його краї торкаються кутів рота.
- Поплескувати язик губами потрібно декілька раз на одному видосі. Слідкувати, щоб дитина не затримувала при цьому повітря.
- Проконтролювати виконання можна так: піднести ватку до рота дитини, якщо виконується вправа вірно, вона буде відхилятися.
|
2. Парохід гуде
|
Мета:
Відпрацьовувати підйом спинки язика вгору.
Привідкрити рот і довго вимовляти звук (и), як гуде парохід.
|
- Слідкувати, щоб кінчик язика був опущений і знаходився в глибині рота, а спинка піднята до піднебіння.
|
3. Усміхнись
|
Мета:
Відпрацьовувати вміння утримувати язик в певній позі.
- Показати зуби
- Привідкрий рот. Покласти широкий язик за нижні зуби (з внутр. сторони) і утримуй в тикому положенні (1-5)
- Підніми широкий язик за верхні зуби (теж з внутрішньої сторони) і утримувати на (1-5).
|
- Почергово мінять положення язика 4-6 раз.
|
4. Конячка
|
Мета:
Закріплювати м’язи язика, відпрацьовувати вміння утримувати його вгорі.
- Присмоктати язик до піднебіння.
- Клацнути язиком. Клацати повільно і сильно.
- Розтягувати під’язикову зв’язку
|
- Слідкувати, щоб працював кінчик язика
|
5. Індик
|
Мета:
Відпрацьовувати підйом язика вгору, рухливість його передньої частини.
- Привідкрити рот.
- Покласти язик на верхню губу і виконувати рухи широким переднім краєм язика по верхній губі вперед-назад, намагаючись не відривати язик від губи - якби поглажуючи її.
- Спочатку повільні рухи, потім швидше, щоб почулось «бл-бл» - (як індик белкоче).
|
- Слідкувати, щоб кінчик язика не відривався від верхньої губи.
- Язик повинен рухатися вперед-назад, а не вправо-вліво.
|
6. Гойдалка
|
Мета:
Відпрацьовувати вміння швидко змінювати положення язика, необхідне при сполученні (л + з гол. а, и, о, у)
- Висунути вузький язик. Тягнутися язиком почергово спочатку до верхніх різців, потім до нижніх.
|
- Слідкувати, щоб язик не затягувався в ротову порожнину
|
7. Смачне варення
|
Мета:
Виробити рухи широкої передньої частини язика вгору і положення язика близьке до форми чашечки, яке він приймає при вимові звука «ш»
- Привідкрити рот і широким краєм язика облизати верхню губу, роблячи рухи язиком згори донизу, але не із сторони у сторону.
|
- Працює тільки язик, нижня щелепа нерухома ( можна тримати її пальцем).
- Язик повинен бути широким, бокові краї його доторкаються кутів рота.
- Якщо вправа виконується важко, потрібно повернутися до вправи "Неслухняний язичок".
|
|