Звуки Л, Л’


При вимові звука Л:

- Кінчик язика піднімається вгору і прижимається до основи верхніх зубів.

- Передня і середня частини спинки язика опускаються.

- Задня частина спинки язика припіднята і відтягується назад, краї язика опускаються і пропускають видихуючий струмінь повітря.

артикуляція звуку

Артикуляція звуку Л:
губи набувають положення наступного голосного звука;
зуби злегка розкриті;· звужений кінчик язика упирається у верхні різці або альвеоли;
корінь язика піднімається до м´якого піднебіння;
бічні краї язика не стискаються з верхніми кутніми зубами, а тому видихуваний струмінь повітря проходить крізь щілину, що утворюється між ними;
м´яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
голосові зв´язки вібрують.

Вправи для підготовки артикуляційного апарату до постановки звуків л, л´

“Неслухняний язичок”. Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою.
“Гойдалка”. Висунути вузький язик. Тягнутися язиком почергово спочатку до верхніх різців, потім до нижніх. Рот при цьому не закривати. Вправа проводиться під лічбу 10-15 разів.
“Індичата”. Відкрити рот , покласти широкий язик на верхню губу та виконувати погладжувальні рухи вперед-назад, слідкувати за тим, щоб широкий язик не відривався від губи. Рухи виконувати спочатку безшумно, а потім додати голос (виходить щось схоже на бл-бл-бл)
“Конячка”. Присмоктати язик до піднебіння, клацнути язиком. Клацати повільно, сильно. Розтягувати під’язикову зв’язку. Виконати 10-15 разів.
“Смачне варення”. Висунути широкий язик, облизати верхню губу та заховати язик за верхні зуби. Повторити 10-15 разів.

Методичні вказівки

1. Неслухняний язичок

Мета:

Виробити вміння широким, розслабивши м’язи язика, утримувати його розпластаним.

- Привідкрийте рот, спокійно покладіть язик на нижню губу і похлопувати його верхньою губою, вимовити звуки «пя-пя-пя».

  1. Нижню губу не слід підвертати і натягувати на нижні зуби.
  2. Язик повинен бути широким, його краї торкаються кутів рота.
  3. Поплескувати язик губами потрібно декілька раз на одному видосі. Слідкувати, щоб дитина не затримувала при цьому повітря.
  4. Проконтролювати виконання можна так: піднести ватку до рота дитини, якщо виконується вправа вірно, вона буде відхилятися.

2. Парохід гуде

Мета:

Відпрацьовувати підйом спинки язика вгору.

Привідкрити рот і довго вимовляти звук (и), як гуде парохід.

  1. Слідкувати, щоб кінчик язика був опущений і знаходився в глибині рота, а спинка піднята до піднебіння.

3. Усміхнись

Мета:

Відпрацьовувати вміння утримувати язик в певній позі.

- Показати зуби

- Привідкрий рот. Покласти широкий язик за нижні зуби (з внутр. сторони) і утримуй в тикому положенні (1-5)

- Підніми широкий язик за верхні зуби (теж з внутрішньої сторони) і утримувати на (1-5).

  1. Почергово мінять положення язика 4-6 раз.

4. Конячка

Мета:

Закріплювати м’язи язика, відпрацьовувати вміння утримувати його вгорі.

- Присмоктати язик до піднебіння.

- Клацнути язиком. Клацати повільно і сильно.

- Розтягувати під’язикову зв’язку

  1. Слідкувати, щоб працював кінчик язика

5. Індик

Мета:

Відпрацьовувати підйом язика вгору, рухливість його передньої частини.

- Привідкрити рот.

- Покласти язик на верхню губу і виконувати рухи широким переднім краєм язика по верхній губі вперед-назад, намагаючись не відривати язик від губи - якби поглажуючи її.

- Спочатку повільні рухи, потім швидше, щоб почулось «бл-бл» - (як індик белкоче).

  1. Слідкувати, щоб кінчик язика не відривався від верхньої губи.
  2. Язик повинен рухатися вперед-назад, а не вправо-вліво.

6. Гойдалка

Мета:

Відпрацьовувати вміння швидко змінювати положення язика, необхідне при сполученні (л + з гол. а, и, о, у)

- Висунути вузький язик. Тягнутися язиком почергово спочатку до верхніх різців, потім до нижніх.

  1. Слідкувати, щоб язик не затягувався в ротову порожнину

7. Смачне варення

Мета:

Виробити рухи широкої передньої частини язика вгору і положення язика близьке до форми чашечки, яке він приймає при вимові звука «ш»

- Привідкрити рот і широким краєм язика облизати верхню губу, роблячи рухи язиком згори донизу, але не із сторони у сторону.

  1. Працює тільки язик, нижня щелепа нерухома ( можна тримати її пальцем).
  2. Язик повинен бути широким, бокові краї його доторкаються кутів рота.
  3. Якщо вправа виконується важко, потрібно повернутися до вправи "Неслухняний язичок".
 

Вгору