Заняття 84. Диференціація звуків [с] - Із], [с`] - [з]. Лексична тема "Пори року і явища природи". Однорідні члени речення

Т. Ярош


Мета: вчити дітей розрізняти звуки [с] — [з]; актуалізувати знання учнів про явища природи; вчити виділяти однорідні члени речення; розвивати фонематичне сприймання, напам’ять, увагу, мислення.

Обладнання: цифровий ряд, предметні та сюжетні малюнки, таблиці із завданнями, загадки.

Хід заняття

І. Організація дітей до заняття

ІІ. Розвиток фонематичних процесів

1.     Слухання вірша.

  • ·Послухайте вірш, виділіть слова зі звуками[с] і [з]:

Семен сіно віз, не довіз.

Кинув сапи, узяв віз.

2.     Порівняльна характеристика звуків [с] і [з]: [с] - приголосний, глухий; [з] - приголосний, дзвінкий.

3.     Робота зі словами-паронімами.

  • ·Записати ці слова у зошити.

Злива - слива, Зоя - соя, зірка - сірка, коза - коса, казка - каска, ліз - ліс.

4.     Визначення за цифровим рядом місця звука [с] у словах.

Запас, замислений, заріс, засвоїти, сказати, совість, сосна, список, забаритися, загострений, самозванець, селезень, скасувати, система.

III.  Робота за темою"ПОРИ РОКУ"

1.     Розкриття змісту приказки.

  • ·Осінь збирає, а весна з’їдає.
  • ·Що таке осінь і весна? (Пори року)
  • ·Які ще пори року ви знаєте?

2.     Відгадування загадок.

Невидимка ходить в гаї, всі дерева роздягає. (Осінь)

Що за диво? Все село білим пухом занесло.

Дива зовсім тут нема - це в село прийшла ... (зима).

Тане сніжок, квітне лужок,

День прибуває, коли це буває? (Навесні)

Сонце пече, липа цвіте.

Вишня поспіває, коли це буває? (Влітку)

Явища природи взимку

Без рук, без олівця малює без кінця. (Мороз)

Скатертина біла увесь світ накрила. (Сніг)

Біла м’яка подушка, та не візьмеш за вушка. (Замет)

Явища природи влітку

Зашуміла, загриміла, все полила і пішла.

Всі садочки і городи дуже добре полила. (Гроза)

Червоне коромисло через річку повисло. (Веселка)

Вона траву умила і землю напоїла. (Роса)

Явища природи навесні

Старий дід мости намостив.

Прийшла молода - мости рознесла. (Мороз і весна)

Явища природи впродовж року

Зоря, завірюха, блискавка, злива, паморозь, спека, листопад.

Листопад, листопад, опада наш рідний сад.

  • ·Записати назви явищ природи у дві колонки (с - з).

IV.   Закріплення вивченого матеріалу

1.     Диференціація префіксів с-, з-.

  • ·Згадати правило, що префікс с пишеться перед буквами к, п, т, ф, х. Вставити потрібний префікс.

..будувати, ..шити, ..лити, ..готувати, ..бирати, ..питати, ..кидати, ..клювати, ..нищити, ..писати, ..ходити.

2.     Однорідні члени речення.

а)     Прочитати з таблиці віршик, усно вставляючи букви с - з.

..ранку злива ..ливувала -        Із ..ухої дере..и.

Всю пилюку по..мивала:          Після ..ливи і гро..и

З ли..тя, з прутиків ло..и.         ..віт - чистіший від ..льози.

Г. Чубач

б)    Записати вірш у зошити, вставляючи пропущені букви с, з.

в)     Назвати однорідні члени речення, визначити, до яких слів вони підносяться і на які питання відповідають.

3.     Диктант.

Завірюха - заметіль! Сірі зайці звідусіль назбігались, налетіли - й стали білі в заметілі.

Є. Гуцало

Сіюсь, сіюсь ніби з сита І земля вже гарно вдіта. (Сніг)

V.    Підбиття підсумків заняття

Згадати пори року, в назвах яких є звук [с], і пори року, в назвах яких є звук [з]. 

загрузка...
 

Вгору