Диференціація звуків [С] — [Ш]. 2 клас

В. О. Макушенко


Корекційно-розвивальна мета: навчити дітей розрізняти на слух звуки [с] і [ш] у складах, словах, реченнях, зв´язних текстах.

Пізнавальний розвиток: познайомити дітейз мешканцями лісу, з життям тварин узимку, учити дітей допомагати птахам узимку.

Мовленнєвий розвиток: удосконалювати навички звукового аналізу слів, аналізу складової структури слова, поповнити активний і пасивний словник учнів, розвивати навички зв´язного мовлення, розвивати фонематичний слух, продовжувати закріплювати граматичні категорії.

Фізичний розвиток: розвивати рухову активність дітей під час рухливих ігор.

Соціально-моральний розвиток: виховувати свідоме та дбайливе ставлення до живої природи, зокрема до тварин, птахів.

Емоційно-ціннісний розвиток: учити дітей свідомо оцінювати власну турботу про об´єкти живої природи як важливу позитивну людську рису, викликати в дітей задоволення від спілкування з живою природою.

Художньо-естетичний розвиток: розвивати цікавість до словотворчості, відгадування загадок та учити дітей аналізувати їх.

Креативний розвиток: заохочувати творчість дітей під час складання речень, оповідань, віршів.

Обладнання: малюнки птахів, звірів, сюжетні малюнки, пейзажі зимового лісу, схеми, таблиці, мікрофон, олівці, горіхи, квіти, профілі, букви розрізної азбуки, мультимедійна презентація, комп´ютер.

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Учитель-логонед. Діти, сьогодні до нас завітало багато гостей, привітаймо їх.

Діти

Доброго дня, сонце золоте!

Доброго дня, небо голубе!

Доброго дня, всі люди!

Доброго дня, мої друзі!

Учитель-логопед

На урок старання не забудьте взяти.

Сідайте рівненько, будемо працювати.

Діти, сьогодні ми підемо на прогулянку, а куди, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.

Узимку він чорний, навесні і влітку зелений, а восени жовтий. (Ліс)

Так, молодці! Отже, подорожуємо по зимовому лісі.

(Зміна слайда)

ЗИМА

Дорога біла стелеться

І краю вже нема.

Сніжок мете. Метелиця.

Прийшла до нас зима.

Льодком тоненьким скована,

Спинилася ріка.

Повита тихим сном вона

Весняних днів чека.

І ліс дріма. Безлистою

Верхівкою поник.

Над ним пісні виспівує

Лиш вітер-сніговик.

Валентин Бичко

Прийшла зима — чудова пора року. Вся природа поринула у глибокий сон. Єдине, що нам нагадує про те, що природа жива, — це птахи, які своїм жвавим голосом звеселяють холодний пейзаж за вікном. Зайці, ведмеді, борсуки впадають у зимову сплячку.

ЗИМА

Одяглися люди в шуби,

Натопили добре труби.

Білки гріються в дуплі,

Миші в норах у землі,

Сплять ведмеді в теплих лігвах.

Сосни в інею застигли.

І під кригою на дні

Сплять у річці окуні.

Наталя Забіла

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Учитель-логопед. Подорожуючи по зимовому лісі, ми потрапляємо на галявинку «Промовлянка». (Зміна слайда) Діти, уважно слухайте і скажіть, який звук у скоромовках зустрічається найчастіше.

Віяв, віяв дід Василь

ВуСа в борошні зусиль.

Віяв, віяв, аж упав,

Славну піСеньку Співав:

«Вію, вію і співаю,

Вілі, білі вуСа маю!»

(Зміна слайда)

Шило Шубку Шурі Шило,

Шовком, Шерстю Шви обШило

ВийШла Шубка прохороШа.

НаШій Шурі на пороШу.

В. Ладиженець

(Відповіді дітей)

Учитель-логопед. Діти, давайте пригадаємо звук [с]:

  • голосний чи приголосний?
  • дзвінкий чи глухий?
  • де знаходиться язик, коли ми промовляємо звук [с]?
  • що роблять губи?
  • яке повітря видихаємо: холодне чи тепле?

А тепер пригадаємо дружно вмить:

Як змія сичить? (с-с-с-с-с)

Як працює пилосос? (с-с-с-с-с)

Як накачує насос? (с-с-с-с-с)

Як під ноги стелеться заметіль-хурделиця? (с-с-с-с-с)

А звук [пі]:

  • голосний чи приголосний?
  • дзвінкий чи глухий?
  • де знаходиться язик, коли ми промовляємо звук [ш]?
  • яке повітря видихуємо: холодне чи тепле?

А тепер пригадаємо дружно вмить:

Як пшениченька шумить? (ш-ш-ш-ш-ш)

Як шумлять у птаха крила? (ш-ш-ш-ш-ш)

Вітер з гаєм розмовляє? (ш-ш-ш-ш-ш)

Поміж листячком гуляє? (ш-ш-ш-ш-ш)

Учитель-логопед. Ми продовжуємо подорож зимовим лісом. Подивіться, які високі дерева (Руки угору.), прислухаємось до звуків. Подув вітер (Імітуємо рухи гілок: ш-ш-ш-ш-ш.), сосни загойдалися (с-с-с-с-с).

Діти, відгадайте, про яку букву йде мова в загадці?

На хвості сорока звістку принесла:

«Невідома буква у Буквар прийшла!» Засміялось сонце з висоти небес:

«Дивна незнайомка — це буква «еС».

І. Макота

  • Відшукаємо цю букву серед інших букв.
  • Напишемо її у повітрі.
  • Напишемо її на долоні.
  • Напишемо на щоці у товариша.
  • Напишемо на спині у товариша.

Комиші шумлять: шу-шу —

Букву я нову пишу.

Три стовпці, внизу межа —

Ось і вийшла буква «Ша».

І. Макота

  • Відшукаємо цю букву серед інших букв.
  • Напишемо її у повітрі.
  • Напишемо її у долоні.
  • Напишемо на іцоці у товариша.
  • Напишемо на спині у товариша.

Учитель-логопед. Діти! А тепер пограємо в гру «Спіймай звук». Я буду називати слова, а ви будете мені показувати, в якому слові пролунали звуки [с] чи [ш]. На звук [ш] розіжміть долоньки, на звук [с] — стисніть руки в кулачки. Слухайте уважно, називаю слова: сорока, снігур, шишка, свистить, шумить, скаче,лисичка, сніг, шуба, сніговик, шапка.

(Діти виконують завдання.)

Учитель-логопед. Погляньте, ось дятел своїм довгим дзьобом вистукує по дереву. Він сказав, що в рядах слів не може визначити, який склад є спільним, і просить нашої допомоги. Допоможемо!

Сало, сани, сад, оса — у словах ми чуєм... (са).

Сонце, сом і колесо — у словах ми чуєм... (со).

Сумка, сукня, суп, несу —: у словах ми чуєм... (су).

Синку, сиру принеси — у словах ми чуєм... (си).

Шапка, шафа, шар, лоша — у словах ми чуєм... (ша).

Шуруп, шуба, шуп, ношу — у словах ми чуєм... (шу).

Шепіт, шелест і лише — у словах ми чуєм... (ше).

Шибка, шити, шик, пиши — у словах ми чуєм... (ши).

Ой, які ви молодці!

Куди ж це наш дятлик полетів? Та це ж будиночки,-де проживають тварини і птахи, ховаючись від зимових холодів. Хочете дізнатися, хто тут живе? Тоді доведеться прочитати слова. Але напередодні йшов сніг і сніжинками присипало окремі букви. Чи зможемо ми прочитати ці слова? Тільки тоді відкриються дверцята і ми познайомимося із лісовими мешканцями. Слова ...пак, ... иниця, ... ова,... ойка, ли... и ця,... нігур,... оболь, ми... ка, ...орока.

Дверці відкрилися. Ми в гостях. Як відомо, в гості ходять з подарунками. Чим же ми порадуємо птахів і звірів?

  • сороку — п’ятьма горішками;
  • сойку — трьома жменьками проса;
  • синицю —- шістьма шматками сала;
  • снігура — чотирма жменьками соняха.

Учитель-логопед. Діти! Ви гарно попрацювали! Тепер можна і пограти. Давайте пограємо у гру «Сніжинки».

Сніжинки над нами кружляють, (Руки підняти угору,помахати кистями рук.)

Сніжинки на землю лягають. (Присісти.)

Вони з височині злетіли, (Піднятися і потягнутися на носочках.)

Сніжинки кружляти хотіли. (Плавні рухи рукамиправоруч, ліворуч.)

Розкажіть, а що ви бачите в лісі? (Зміна слайда.)

1 учень

Сіє сріблом сніговиця.

Спить сорока, спить синиця.

Соколята спатимуть.

Снігурі співатимуть:

— Спіть, синочки, спочивайте,

Сни солодкії стрічайте.

(Зміна слайда)

2 учень

Сніг сріблястий сіється,

Снігом стежка вкриється,

Сойки, снігурі, синички

Поласують з годівнички

Просо, соняху зернята,

Що насипали малята.

(Зміна слайда)

3 учень

Шпак шляхетний походжає,

До ялинки шлях шукає.

Чув, що мешкають вгорі

Шанобливі шишкарі.

Покуштує шпак-пташина

Смачні шишок насінини.

(Зміна слайда)

4 учень

Стоять під снігом сосни сонно,

Сидять на соснах снігурі,

Санчата на ставок з розгону

Скотились весело з гори.

(Зміна слайда)

Учитель-логопед. Молодці, діти! А хто ж це нам назустріч біжить? Так це ж Зайчик-Загадайчик. (Зміна слайда) Він сказав: що якщо ми відгадаємо загадки і визначимо місце звуків [с] та [ш] у відгадках, то він проведе нас на чарівну галявину.

Уночі гуляє, а вдень спочиває,

Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)

(Клацнути мишею)

В хаті я мишей ганяю,

Вуса ще з дитинства маю,

Лапками чешусь щодня,

Я — пухнасте... (кошеня).

(Клацнути мишею)

У садочку понад тином,

Я зробив йому хатину,

Він навколо подивився —

Засміявся й оселився. (Шпак)

(Клацнути мишею)

Не боїться ця пташка зими,

Сало любить вона так, як ми,

Жовта грудка та сиві крильця,

Люди звуть її... (синиця).

(Клацнути мишею)

Учитель - логопед. Ой, як добре, що ви вмієте відгадувати загадки і визначати місце звуків у слові. Тепер зайчик проведе нас на чарівну галявину. Гляньте, тут навіть узимку розквітають квіти. Та перш ніж розквітне квітка, з’являється бутон. Давайте зіграємо в гру «Розквітаючий бутон». Вона складається з трьох кроків. За моєю командою ви будете їх виконувати.

Крок 1. Стати в коло, присісти. Учасники стають у коло, присідають у колі навпочіпки і беруться за руки.

Крок 2, Бутон росте! Учасники стараються одночасно встати, не відпускаючи рук. Можна попередньо обговорити, хто поруч з ким буде стояти, щоб краще виконати це завдання.

Крок 3. Бутон розквітає! Учасники утворюють розквітаючий бутон. Для цього вони повинні відхилятися назад, міцно тримаючи один одного за руки.

(Діти підводяться зі своїх місць, грають у гру «Розквітаючий бутон».)

Учитель-логопед. А тепер кожен візьміть по одній квітці та зірвіть пелюстки, у назві яких є звук [с] або [ш].

Робота в парах

Одна пара зриває пелюстки із звуком [с], друга — зі звуком [ш]. Назвати слова, розбити на склади, скласти із 1-м словом речення.

Пальчикова гімнастика

Гра у нас є ось така:

Дуже легка і проста.

Покачаємо горішки,

Відпочинуть ручки трішки.

Покачаєм олівець —

Ось який він молодець!

Учитель- логопед. Наша подорож по зимовому лісу продовжується. Аж ось назустріч нам іде Лісовичок. А чому ж це він засмучений? А тому, що народні приказки пригадати не може.

— Початок пам’ятаю, а закінчення — забув. Допоможіть мені, будь ласка.

Допоможемо?

Для виконання цього завдання діти об’єднуються в пари.

Хто спі...ить,

така й ю...ка.

Яка гру...ка,

мен...е слів.

Вовка боятися, —

а слово — ду...у.

Біль...е діла, —

то й пожне... .

...абля ранить тіло,

така й ...лава.

Що посіє...,

там нема кома...ок.

Який Сава,

до лі...у не ходити.

Де багато пта...ок,

той людей ...мішить

Учитель-логопед. Молодці, діти! Ви допомогли лісовикові, але трішки шумно себе вели і від цього прокинулося маленьке ведмежа, що спало у барлозі. Мама-ведмедиця не може його ніяк заспокоїти. Давайте допоможемо мамі-ведмедиці розважити ведмежатко. Розкажіть йому про звірів і птахів.

Учитель-логопед (звертається до учня). Розглянь таблицю. Дай відповіді на питання:

  • Як можна назвати всіх, хто намальований у першому ряду?
  • Скільки птахів на таблиці?
  • Кого більше: звірів чи птахів?
  • На скільки груп можна розділити всіх?
  • Подивись на малюнки у третьому стовпчику: що спільного у всіх, хто там намальований?
  • Порівняй тварин І і II стовпчика. Що ти помітив спільного?
  • Склади речення про снігура, лисицю.
  • Які ти знаєш загадки (приказки, скоромовки) про лисицю? Склади розповідь про лисицю.
  • А хто ще розповість про лисицю?

(Відповіді дітей.)

Учитель-логопед. Здається, що ведмежа заснуло. Та й нам час повертатися додому. Скажіть, будь ласка, що вам найбільше сподобалося у зимовому лісі? Яка галявинка?

(Відповіді дітей за методом «Мікрофон».)

Домашнє завдання

Вивчити вірш про зиму:

Білу скатертину кинула зима.

Казковою, чарівною стала вся земля.

Іній на деревах, скрізь пухнастий сніг.

На гілках ялини всілись снігурі.

 

Вгору