Диференціація звуків [3] — [С]. 2 клас

О. М. Гошеньова


Мета: вчити розрізняти звуки [з] — [с] як в усній мові, так і на письмі. Закріпити правопис з-, с-, роз-, без- у словах. Розвивати фонематичний слух, навички звукового аналізу та синтезу. Виховувати любов до природи.

Обладнання: фішки, дзеркала, артикуляційна схема, букви, роздавальні картки, діапроектор, комп´ютер, таблиці: скоромовка, склади, «Сніжинка», «Карта», правила.

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організаційна і психологічна підготовкаучнів до логопедичного заняття

1) Слова вчителя.

Треба дружно привітатись.

Добрий день!

Друзям щиро проказати:

«Добрий день!»

І гостей привітати.

2) Вітання дітей.

Доброго дня вам, люди добрі,

Хай вам щастя буде Не на день і не на рік,

А на довгий-довгий вік.

3) Завдання вчителя.

А тепер сідають ті учні, у кого прізвище починається на звук [п], потім ті — у чиєму імені є звук [е].

4) Девіз заняття.

До заняття приготувались, тож тепер девіз згадаймо і заняття розпочинаймо, мову свою розвиваймо.

Красиво читаємо,

Чітко розповідаємо,

Мову свою розвиваємо.

5) Розв’язування ребуса «Зима».

Подивіться на дошку: перед вами закодоване

слово, давайте його відгадаємо.

6) Еврістична бесіда про зиму.

  • А яка у нас зараз пора року?
  • Назвіть зимові місяці?
  • Назвіть перший зимовий місяць?
  • А який це місяць року?

7) Узагальнююча бесіда про зиму, пригадування приказок та прислів’їв.

Про зиму складено дуже багато оповідань, віршів, загадок, приказок та прислів’їв.

Може, хто з вас пригадає якісь приказки та прислів’я?

  • Грудень рік кінчає, а зиму починає.
  • Зима зі снігом — літо з хлібом.
  • Сонце блищить — мороз тріщить.
  • Зимовий деньок, що комариний носок.
2. Підготовка до основної частини

1) Мандрівка за картою.

От і сьогодні ми з вами будемо подорожувати зимовими стежинами за картою. На шляху у нас завжди буде мороз, але ми йому не будемо піддаватися, а будемо весь час рухатися і рухатися далі. А щоб нам не замерзнути у дорозі, ми з вами зараз трішки розігріємося.

2) Мовна розминка.

  • Вітер виє — у-у-у.
  • Завірюха змією сичить — с-с-с.
  • Голими вітами дерев шелестить -— ш-ш-ш.
  • Сніг під ногами рипить — рип-скрип, рип-скрип.
  • А ми долоньки гріємо — ху-ху-ху.

3) Робота надскоромовкою «Зима».

Розігрілися і чимчикуємо далі, наразі у нас

зупинка «Швидкомов», тут усі дуже швидко говорять, давайте ж і ми прочитаємо скоромовку і повчимося швидко її вимовляти.

ЗИМА

Зима морозна надворі,

Замети білі на землі,

Санчата на ставок з розгону Скотились весело з гори.

  • Які приголосні звуки найчастіше зустрічаються у скоромовці? ([с] — [з]).
  • Назвіть слова, у яких [з] — на початку слова; у середині; назвіть слова, у яких [с] — на початку слова; у середині.
3. Повідомлення теми заняття. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми з вами будемо продовжувати працювати над розрізненням звуків [з] — [с] між

собою. Це буде вам потрібно для того, щоб не змішувати ці звуки при читанні та на письмі, особливо під час диктантів.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА


1. Первинне ознайомлення з темою

1) Артикуляція звуків [з] — [с] перед дзеркалом, їх порівняльна характеристика.

Стежинка нас привела до двох засніжених гір.

В одній горі заховався звук [с], у другій — [з]. Подолати ці гори ми зможемо, пригадуючи артикуляцію даних звуків та читаючи склади і словаз ними. (Вимова звуків перед дзеркалом, порівняння їх вимови.) Подібні: губи розтягуються в усмішку, зуби зближені, вони утворюють щілину, через яку виходить повітря. Кінчик язика — біля нижніх зубів. Відмінні: при вимові звука [с] — голос не утворюється, тобто він глухий, а при вимові звука [з] утворюється голос — він дзвінкий. Отже звуки [з] — [с] — приголосні, свистячі, передньоязикові, щілинні, тільки [с] — глухий, а [з] — дзвінкий.

2) Показати цифрою місце цих звуків у словах: розгону, весело, скотились.

3) Звуковий аналіз слів: зуби, сани.

2. Всебічний аналіз теми

1) Розвиток фонематичного сприймання.

A) Гра «Посперечаємось»

Гори перед нами розступилися і звідусіль летять сніжинки. Давайте і ми пограємо, кидаючи цю велику сніжку.

Я кажу слово зі звуком [с] або [з], а ви у відповідь — слово з протилежним звуком.

Слива — злива Коса — коза

Зуб — суп Каска — казка

Ліз — ліс

Б) Співставлення звука і букви.

Ось ми і дійшли вже до перехрестя, а щоб його нам перейти, потрібно відрегулювати рух звуків у потрібну сторону.

(Показ учнями відповідної букви «З» чи «С».)

Сорока, субота, зебра, казка, сніг, зірка, фазан, казан, вуса, ліс.

B) Читання складів, слів (см. завдання № 4).

2) Фізкультхвилинка.

Сіли — встали і сказали: «Са — за — са».

Сіли — встали і сказали: «Ось зима».

Сіли — встали і сказали: «Са — са — са. за—за—за». Сіли — встали і сказали: «Морозна зима».

3) Каліграфічна хвилинка.

Подорожуємо далі. Ось нам зустрілась зупинка «Каліграфія». (Через діапроектор.)

  • С, с: сад, ліс, Саша.
  • З, з: зима, зуб, Зоя.

4) Повторення правопису префіксів роз-, без-, з-, с-. А надалі, щоб продовжити подорож, нам треба пригадати будь-яке правило, А оскільки у нас тема «Диференціація звуків [з] — [с]», то ми пригадаємо правила про правопис префіксів роз-, без-, з-, с-.

(Діти розповідають правила.)

3. Виконання пробних вправ з метою уточнення і корекції одержаних знань

Робота за комп´ютером

Вставити букви «з», «с» у префікси роз-, без-, з-, с- (диференційовано):

„казати бе.лечно

ро..казати бе.лосередньо

..питати ..користатися

ро.. питати ..лякатися

..повістити ро.ловісти.

(Взаємоперевірка.)

5. Осмислення і узагальнення вивченого

Далі нам рухатися заважають замети помилок.

1) Виправлення помилок у реченнях за картками. Самостійна робота.

У Зіни красива довга коза.

Рогата коса гризе капусту.

У Сашка спіла злива.

Надворі сильна слива.

2) Виправлення помилок у реченнях на слух.

Я вночі забравсь на гірку

І побачив в небі дірку.

Я погострив козу нову і заходивсь косить траву.

3) Гра «Склади вірш».

На шляху у нас зачарована сніжинка, щоб її розчарувати, потрібно віршик прочитати, який на ній написано.

Дві принцеси, білі-білі,

На мою долоньку сіли,

З Новим Роком привітали,

Засміялись і розтали.

Назвіть слова, у яких є звуки [с] і [з], зробіть їх звуковий аналіз.

4) Еврістична бесіда за змістом вірша.

  • Як ви гадаєте: про що цей віршик? (Про сніжинку)
  • У слові сніжинка який є звук із тих, над якими ми працюємо, де він знаходиться у слові?
  • А якщо у нас літає дуже багато сніжинок, , то як ми скажемо — що надворі? (Надворі іде сніг)
  • Якщо іде сніг, то яка це пора року? (Зима)
  • Якщо ми говоримо «зима», то які ще слова спадають нам на думку?

5) Складання асоціативного куща.

к конспекту

6) Виділення зайвого.

Подивіться уважно на ці слова і знайдіть зайве, поясніть чому.

7) Утворення синонімічного ряду.

Поясніть, що таке «завірюха».

— Завірюха — це коли іде великий сніг і сильний вітер кружляє у повітрі з цим снігом.

— А яким іще іншим словом ми можемо замінити слово «завірюха».

Завірюха — хурделиця, віхола, метелиця, заметіль.

8) Словникова робота.

Подивіться, як правильно пишуться ці слова, прочитайте їх хором, запам’ятайте їх правопис. На наступному занятті ми запишемо їх у зошити.

9) Складання речень і робота над ними.

Зараз давайте складемо речення із будь-яким із цих слів. (Якщо буде час, то записати в зошити 1 речення.)

За вікном мете сильна хурделиця.

Віхола замела все навкруги.

Заметіль гуляє польовими просторами.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Підведення підсумків роботи учнів під час заняття.

От і дійшла кінця наша подорож. Всі ви молодці, добре впоралися із завданнями.

2. Оцінювання знань і вмінь учнів. Оцінка роботи за допомогою фішок. Похвала дітей.

3. Настанова на відпочинок. Вправа «Поплавок».

4. Організоване закінчення уроку.

Який у вас настрій після уроку? (Показати мімікою обличчя.)

 

Вгору