Січень. Постановка і автоматизація звуків [ш], [л]

Ліліана Стечишина, Аліса Стечишина


Заняття 50

1. Звук [ш] — розглядання положення артикуляційних органів, губи ледь витягнуті і округлені, зуби «парканчик зі щілиною», язик піднятий догори, повітря тепле, струмінь спрямований догори.

2. Склади і слова:

ша-ша-шашапка ши-ши-шиишна

шо-шо-шо — шов шу-шу-шушуба

ше-ше-шешепіт шу-шу-шушум

З. Складові ряди:

ша-шо-шу-ши шу-ши-ша-шо

шо-шу-ши-ша ши-ша-шо-шу

4. Слова і речення.

а) Каша, наша, ваша, миша, шафа, шарф.

б) На шафі шапка, у шафі шарф.

Довга доріжка навколо шиї лягає

Діток зігріває (шарф).

5. Буква ш.

6. Робота з розрізною азбукою — аналіз, читання і друкування складів і слів:

шакаша, наша, шапка; шишина, машина, шипшина.

7. Пригадування слів зі звуком [ш] — гра в м’яч.

8. «Запам’ятай, повтори».

Шапкашубашипшинашепіт.

9. Заучування скоромовки.

Шило

Шило шубку Шурі шило,

Шовком гарно шви обшило.

Вийшла шубка прехороша

Нашій Шурі на порошу. (В. Ладижець)

Заняття 51

1. Звук [ш] (тривала і багаторазова вимова).

2. Склади і слова:

аш-аш-ашваш уш-уш-ушмушка

аш-аш-ашнаш уш-уш-ушподушка

аш-аш-ашбашта иш-иш-ишмишка

ош-ош-ошкошик иш-иш-ишмишка

3. Складові ряди:

аш-ош-уш-иш уш-иш-аш-ош

ош-уш-иш-аш иш-аш-ош-уш

4. Вправи з розрізною азбукою — перетворення слів:

мушка—мишка кашкамашка

кашкакішка тушдуш

5. «Запам’ятай, повтори» — вправи з словами (завд. 4).

6. Заучування скоромовок.

Кішка у вікні сидить,

Мишка стежкою біжить

7. Переказати.

Кішка Машка

У Мишка є кішка Машка. Мишко любить кішку Машку. Він годує її кашею та молоком. Кішка Машка полює на мишей і пташок.

8. Аплікація з осінніх листків «Кішка і мишка».

Заняття 52

1. Звук [ш] (тривала і багаторазова вимова).

2. Складові ряди:

шка-шко-шку-шки ашк-ошк-ушк-ишк

шко-шку-шки-шка ошк-ушк-ишк-ашк

шку-шки-шка-шко ушк-ишк-ашк-ошк

кша-кшо-кшу-кши акш-окш-укш-икш

кшо-кшу-кши-кша окш-укш-акш-окш

кшу-кши-кша-кшо укш-икш-акш-окш

кши-кша-кшо-кшу икш-акш-окш-укш

3. Повторення скоромовки про кішку і мишку.

4. Заучування нових скоромовок про мишку.

Тихо, мишку, не шуми,

Кішку Машку не буди.

Шепоче мишеняті мишка:

— Ти все шумиш, шумиш, шумиш.

А мишенятко каже миші:

— Гаразд, шумітиму тихіше.

5. Виділення з цих скоромовок слів з [ш].

6. Споріднені слова.

Мишамишка, мишеня, мишачий, мишоловка.

7. Звуко-складовий аналіз, складання з розрізної азбуки, друкування слів миші, мишка, мишки.

8. Гра «1-2-5-9» (миша, мишка, мишеня).

9. Аплікація «Миша з мишенятами».

Заняття 53

1. Звук [ш] (тривала і багаторазова вимова).

2. Складові ряди:

шта-што-шту-шти ашт-ошт-ушт-ишт

што-шту-шти-шта ошт-ушт-ишт-ашт

шту-шти-шта-што ушт-ишт-ашт-ошт

шти-шта-што-шту ишт-ашк-ошк-ушк

тша-тшо-тшу-тши атш-отш-утш-итш

тшо-тшу-тши-тша отш-утш-итш-атш

тшу-тши-тша-тшо утш-итш-атш-отш

тши-тша-тшо-тшу итш-атш-отш-утш

3. Заучування скоромовки.

Матінка мишка на вушко шепоче,

Швидко приспать мишеня вона хоче.

4. Виділення з цих скоромовок слів зі звуком ш.

5. Гра «1-2-5-9» (пухнаста кішка, плюшеве кошеня).

6. Звуко-складовий аналіз, схеми слів, друкування по слідах аналізу Мишко, кішка, миша.

7. Складання оповідання за опорними словами з використанням сюжетного малюнка «Кішка»: Мишко, кішка, кошенята, шість, прийшли, шерсть.

Заняття 54

1. Звук [ш] (тривала і багаторазова вимова).

2. Складові ряди (див. заняття 50, п. 2).

3. Ігри «У кого хто?», «Хто з ким?» (мишка, кішка, шпак) — підбір дитинчат (кішка з кошенятком...).

4. Споріднені склади:

мишкамишеня, мишенята кішкашпак

5. Заучування чистомовки.

Шматок сальця шукає мишка,

У нашій шафі шарудить.

Як шмигоне на мишку кішка!

А мишка шусть у шпарку вмить! (Н. Забіла)

6. Назвати малюнки, уточнити їхнє значення. Визначити, де стоїть звук [ш] у назвах малюнків (шапка, афіша, шило, шина, каша, груша, кошеня, мішок).

7. Повторення чистомовок, потішок на звук [ш] (див. заняття 48,49, 50, 51).

8. Підготовка до постановки звука [р]. Вправи «Чашечка», «Коник», «Грибок», «Барабан».

Заняття 55

1. Звуки [с]-[ш] (поперемінна вимова).

2. Повторення звука [с], складових рядів, слів, чистомовок.

3. Повторення звука [иі], складових рядів, слів, чистомовок.

4. Складові ряди:

са-ша ша-са са-са-ша ша-ша-са

со-шо шо-со са-ша-ша ша-са-са

су-иіу шу-су са-ша-са ша-са-ша

си-ши іии-си

5. Гра «Подаруємо малюнки Соні і Мишкові» (шуба, шапка, шарф, фартушок, шкарпетки, шило, груша, вишня, машинка, кошт).

6. Ігри на розвиток уваги і пам’яті з цими малюнками «Що змінилось?», «Відгадай вказаний малюнок».

7. Вправи в узгодженні — гра «1-2-5-6-7-8-9-10» з цими малюнками.

8. Заучування скоромовки.

Шашки на столі, шишки на сосні.

9. Звуковий аналіз, вправи з розрізною азбукою, друкування і складання схем слів шишка, шишки, сосна.

10. Малювання «Соснові шишки».

11. Підготовка до постановки звука [р]. Вправи «Чашечка», «Коник», «Грибок», «Барабан».

Заняття 56

1. Звуки [с]-[ш] (позмінна вимова).

2. Гра «Навпаки»:

са-са-саша-ша-ша аш-аш-ашас-ас-ас

со-со-соош-ош-ош

су-су-сууш-уш-уш

си-си-сииш-иш-иш

кашкакаска шапка —ваш

мишкакішка

мишкашум

3. Заучування чистомовки.

Заєць спати захотів, сам постелю постелив, сам собі приніс подушку, підмостив її під вушко, та у зайця довге вушко — все звисає із подушки

4. Підбір ознак і дій на звуки [с], [ш] до предмета «кішка»:

смугаста смішна пухнаста плюшева

5. Вправи з розрізною азбукою, читання, друкування, схема речення.

Кішка спішить.

6. Гра «Відгадай слово» (пропущені [с] чи [ш])\

.апка .умка .афа

.ани .ова .пак

.у6а .іль .ар

.ом .ум .орти

7. Підготовка до постановки звука [л]. Вправи «Усмішка», «Покараємо неслухняний язик».

Заняття 57

1. Звуки [с]—[ш] (позмінна вимова).

2. Складові ряди:

сна-сно-сну-сни асн-осн-усн-исн сно-сну-сни-сна осн-усн-исн-асн сну-сни-сна-сноусн-исн-асн-осн сни-сна-сно-сну исн-асн-осн-усн шна-шно-шну-шни аиін-ошн-ушн-ишн

шно-шну-шни-шна ошн-ушн-ишн-ашн

шну-шни-шна-шно ушн-ишн-ашн-ошн

шни-шна-шно-шну ишн-ашн-ошн-ушн

сна-шна-шна шна-шна-сна

сна-сна-шна шна-сна-сна

сна-шна-сна шна-сна-шна

3. Проговорювання чисто- і скоромовок на [с], [ш] (див. заняття 53, 54).

4. Оповідання «Сосна» (заучування чи переказування).

Сашко і Мишко пішли в ліс за сосновими шишками. Ось і галявина. Тут стоїть висока сосна. На самій вершинівеликі шишки. Шишки з шумом падають вниз, на землю. Під сосною багато шишок. Сашко і Мишко збирають шишки в сумку. Вони поспішають додому, а позаду чути шум соснового лісу.

5. Виділення з оповідання слів:

а) зі звуком [с], [ш] в одному слові;

б) зі звуком [с];

в) зі звуком [иі].

6. Гра «1-2-5-6-7-8-9» зі словосполученнями:

• соснова шишка

• Сашкова сумка

7. Малювання «Сосна з шишками».

8. Підготовка до постановки звука [л]. Вправи «Усмішка», «Лопатка», «Покараємо неслухняний язик».

Заняття 58

1. Звуки [с]-[ш] (позмінна вимова).

2. Складові ряди:

сма-смо-сму-сми асм-осм-усмн-исм

смо-сму-сми-сма осм-усм-исм-асм

сму-сми-сма-смо усм-исм-асмн-осм

сми-сма-смо-сму исм-асм-осм-усм

иша-иімо-ишу-иши аиш-ошм-уиім-ишм

шмо-ишу-иши-иша оиш-ушм-ииім-ашм

шму-шми-шма-иімо уиш-ишм-аиш-оиш

иіми-иша-шмо-шму ишм-ашм-оиім-ушм

сма-сма-шма асм-асм-аиш

сма-иіма-иіма асм-аиш-ашм

сма-іима-сма асм-аиш-асм

иіма-иша-сма аим-ашм-асм

иша-сма-сма аиім-асм-асм

іима-сма-иша аиім-асм-аиш

3. Проговорювання слів за малюнками: слива, груша, вишня, абрикос, персик, волошка, пролісок, шипшина, айстра, соняшник, гладіолус.

4. Ігри на розвиток уваги і пам’яті з цими малюнками «Що змінилось?», «Запам’ятай, повтори, покажи», «Відгадай вказаний малюнок».

5. Проговорювання речень.

В шкільному саду ростуть сливи і груші. Доспіли абрикоси і вишні. Шипшинакорисна рослина. Соняшник повертається за сонцем. Цвітуть сині волошки.

6. Гра «1-2-5-6-7-8-9-10» зі словами вишня, груша, слива, соняшник, пролісок.

7. Відгадування загадок.

• Я перша квіточка весни. (Пролісок)

• Повернулося до сонця золоте денце. (Соняшник)

8. Малювання фарбами фруктів та квітів.

9. Постановка звука [л].

Заняття 59

1. Звуки [с]-[ш] (поперемінна вимова).

2. Пригадування слів (малюнків):

а) на звук [с];

б) на звук [ш].

3. Поділ цих слів на склади — гра «Телеграф».

4. Повторення чистомовок і скоромовок на [с] і [ш] (див. заняття 53, 54).

5. Додати до слова назву малюнка:

гостре... сірий... довга...

тепла... хижий... маленьке...

Малюнки: шило, шуба, шифер, шуліка, шеренга, лоша.

6. Скласти речення з поданими словами.

Машина, порошок, кошик, мурашка, пташка, школа.

7. Постановка звука [л].

Заняття 60

1. Звук [л-л-л] (багаторазова вимова) —артикуляційна поза: кінчик язика притиснутий до альвеол, з обох сторін язика утворюється щілина, в яку проходить повітря, губи відкриті, зуби розімкнуті.

2. Склади і слова (проговорювання по 3-5 разів):

ал-ал-ал бал-вал-зал-мал-пал

ол-ол-ол бол-вол-зол-мол-пол

ул-ул-ул бул-вул-зул-мул-пул

ил-ил-ил бил-вил-зил-мил-пт

іл-іл-іл біл-віл-зіл-міл-піл

ел-ел-ел бел-вел-зел-мел-пел

ял-ял-ял бял-вял-зял-мял-пял

3. Відпрацювання вимови слів (перед дзеркалом): пенал, школа, акула, пил, сопілка, село, шило.

4. Скоромовка.

Ола-ола-олавелика школа.

Ал-ал-алновий пенал.

Яла-яла-ялапенал узяла.

Ула-ула-ула — пенал забула.

5. Гра «1-2-5-6-7-8-9-10» зі словами пенал, школа, акула.

Заняття 61-62

1. Звук [л-л-л].

2. Складові ряди:

ал-ол-ул-ил

ол-ул-ил-ал

ул-ил-ал-ол

ил-ал-ол-ул

3. Слова:

палпалка дятел вулик

галгалка футбол сівалка

білбілка пенал сопілка

булбулка вокзал фіалка

4. Ігри «Луна» (називний відмінок множини), «1-2-5-6-7-8-9-10», «Що змінилось?», «Чого не стало?», «Запам’ятай, назви», «Телеграф» (використовуються відповідні слова — див. п. 3).

5. Скоромовки.

• Стоїть палка, на палці галка.

• Пішли копати — забули лопати

• Узяли лопати — почали копати.

6. Виділення з скоромовки слів зі звуком [л].

7. Буква [л].

8. Звуко-складовий аналіз, вправи з розрізною азбукою, читання, друкування, складання схем:

балбалка галгалка

білбиіка палпалка

булбулка полполе

9. Скоромовка.

Любить дуже Галка Веселу скакалку.

Скік та скік, скік та скік!

Не жаліє Галка ніг.

А буває жалко Веселу скакалку.

— Відпочинь, скакалко, —

Ледь шепоче Галка.

10. Аплікація «Білка».

Заняття 63

1. Звук [л-л-л] (багаторазова вимова).

2. Склади і слова:

ла-ла-лалапи ли-ли-ливоли

ла-ла-лалампа ли-ли-листоли

ла-ла-лаакула ло-ло-лолом

ла-ла-лашкола ло-ло-лолото

ла-ла-лавила лу-лу-лулуна

ла-ла-лаластівка лу-лу-лу голуб

3. Гра «Телеграф» — поділ слів на склади (див. п. 2).

4. Гра «Запам’ятай, назви» (див. п. 2).

5. Скоромовка.

Мила в мами взяла мило,

Мила милом Маню мила. (В. Ладижець)

6. Повторення скоромовок на звук [л] (див. заняття 58, 59, 60).

Заняття 64

1. Звук [л-л-л] (багаторазова вимова).

2. Складові ряди:

ал-ол-ул-ил ла-ло-лу-ли ол-ул-ил-ал ло-лу-ли-ла ул-ил-ал-ол лу-ли-ла-ло ил-ал-ол-ул ли-ла-ло-лу

3. Гра «Раз два-три» — пригадування малюнків, слів на [л]:

а) в кінці слова;

б) в середині слова;

в) на початку слова.

4. Повторення віршів і скоромовок на [л] (див. заняття 58, 59, 60, 61).

5. Відгадування і заучування загадок.

Ми хоча і не крилаті —

Летимо в міста і села І несем для вас, малята,

Звістки щирі і веселі. (Листи)

Хоч мала сама на зріст, та великий маю хвіст.

Як намисто, оченята...

Хто це? Спробуй відгадати. (Білка)

6. Слова на [л] із загадок, поділ їх на склади. Гра «Телеграф».

7. Друкування по слідах аналізу 2-3 слів із загадок.

Заняття 65

1. Звук [л-л-л] (багаторазова вимова).

2. Складові ряди:

кла-кло-клу-кли акл-окл-укл-икл кло-клу-кли-кла окл-укл-икл-акл клу-кли-кла-кло укл-икл-акл-окл кли-кла-кло-клу икл-акл-окл-укл лка-лко-лку-лки алк-олк-улк-илк лко-лку-лки-лка олк-улк-илк-алк лку-лки-лка-лко улк-илк-алк-олк лки-лка-лко-лку илк-алк-олк-улк

3. Слова:

Клава клумба клоун

клас клубок клей

класти клуня клен

4. Ігри з цими словами «Телеграф» (поділ на склади), «Запам’ятай, повтори» (на увагу і пам’ять), «1-2-5-6-7-8-9-10».

5. Складання і проговорювання словосполучень зі словами з п. З з присвійними прикметниками.

Це Клавин клас. Це Клавина клумба.

6. Заучування скоромовки.

Клаво, виглянь у вікно,

Скільки снігу намело.

Сніг на соснах, на ялині,

Сніг на горах і в долині.

7. Малювання «Дерева в снігу».

Заняття 66

1. Звук [л-л-л] (багаторазова вимова).

2. Складові ряди:

сла-сло-слу-сли асл-осл-усл-исл сло-слу-сли-сла осл-усл-исл-асл слу-сли-сла-сло усл-исл-асл-осл сли-сла-сло-слу исл-асл-осл-усл лса-лсо-лсу-лси алс-олс-улс-илс лсо-лсу-лси-лса олс-улс-илс-алс лсу-лси-лса-лсо улс-илс-алс-олс лси-лса-лсо-лсу илс-алс-олс-улс Те ж саме зі звуком з: зла-зло-злу-зли азл-озл-узл-изл лза-лзо-лзу-лзи алза-олза-улза-илза і т. д.

3. Слова:

слон слово вузли

слоненя словник злий

слоник слух зло

слоновий слабкий злива

слониха слава зле

4. Виділення і проговорювання споріднених слів (див. п. 3).

5. Гра «1-2-5-6-7-8-9-10» зі словами слон, слоник, слониха.

6. Вправи з розрізною азбукою, друкування слів, складання схеми звуко- скпадового аналізу: слон, слони, слоник. Наголос. Правопис ненаголошено- го голосного.

7. Заучування віршів.

Слони розумні і красиві,

Спокійні, сильні, терпеливі.

Слон слониху зустрічає, їй поклони посилає.

Спить в кутку моя слониха,

Слоненята з нею сплять.

Ситий слон спокійно спить,

Сонний на ногах стоїть.

8. Аплікація «Слон».

Заняття 67

1. Звук [л-л-л] (багаторазова вимова).

2. Складові ряди:

гла-гло-глу-гли абл-обл-убл-ибл гло-глу-гли-гла обл-убл-ибл-абл глу-гли-гла-гло убл-ибл-абл-обл гли-гла-гло-глу ибл-абл-обл-убл лпа-лпо-лпу-лпи алф-олф-улф-илф лпо-лпу-лпи-лпа олф-улф-илф-алф лпу-лпи-лпа-лпоулф-илф-алф-олф лпи-лпа-лпо-лпу илф-алф-олф-улф

3. Слова:

плаття пломба клоун

плакат пломбір клен

платан блокнот клавіші

пластилін флот клей

пластмаса флокси клас

плавник гладіолус глобус

4. Підбір предметів до ознак:

білий зелений

голубий глибокий

пластмасовий спілий Проговорювання одержаних словосполучень.

5. Розучування вірша.

Літак

Збудували літака ми,

Полетіли над лісами,

Полетіли над лісами Й повернулися до мами! (А. Варто)

Заняття 68

1. Звуки [л], [ш] (вимова звуків).

2. Складові ряди:

шла-шло-гилу-іили ашл-ошл-ушл-ишл

иіло-шлу-іили-шла ошл-уиїл-ишл-ашл

шлу-шли-иїла-іило ушл-ишл-аіил-ошл

шли-шла-шло-шлу ииїл-ашл-ошл-уіил

лша-лшо-лшу-лши алш-олш-улш-шш

лшо-лшу-лши-лша олш-улш-илш-алш

л шу-л ш и -л ш а-л ш (± улш-илш-алш-олш

лши-лша-лшо-лшу шш-алш-олш-улш

3. Слова:

йшла шлак

вийшла шланг

зайшла відійшла

підійшла обійшла

4. Переказування оповідання, виділення слів зі звуком [л].

Лелеки

Лелеки злетіли, швидко піднялися до пташиного кола і відпливли за село. Минуло кілька днів, а лелеки не з ’являлися. Самотнє лелеченя сиділо в гнізді. Воно було голодне і засмучене, та ось на гніздо впала стомлена лелека.

Цілий день вона носила в гніздо лелеченяті їжу і ночувати з ним залишилася. На світанку з жалібним клекотом вона знялася з гнізда і полетіла на південь. Лелеченя залишилось одне. Чекало маму. Але вона більше не з'явилась.

І тоді я поліз на дуба, дістав з гнізда лелеченя. Воно було калікою, тому і не могло літати. Я відніс його до школи, де його помістили в живий куток. Там його годують і доглядають.

5. Ілюстрація до оповідання «Лелеки».

6. Постановка звука [ж] (виклик за наслідуванням з тактильно-вібраційним контролем).

загрузка...
 

Вгору