Характеристика поняття "фонологічна складова мовлення"
Н.С. Гаврилова
Проведений аналіз наукових джерел (Є.Н. Вінарської, Д.Б. Єль- коніна, Л.О. Калмикової, М.А. Савченко, Є.Ф. Соботович, С.Н. Цей- тлін та інших) дозволив нам визначити, що поняття «фонологічна складова мовлення» є багатокомпонентним. Це поняття, з нашої точки зору, включає у себе такі елементи, як точність і чіткість вимови кожної фонеми, точність вимови кожного слова, а також правильність інтонування, мелодійного оформлення усіх смислових одиниць мовлення, паузацію і акцентуацію.
- Точність і чіткість вимови кожної фонеми забезпечується, з одного боку, вмінням правильно артикулювати кожну з них, а з іншого боку — усвідомленим і правильним сприйманням акустичного образу звука мовлення і вмінням співвідносити його з відповідною артикулемою.
- Точність вимови кожної фонеми у слові забезпечується вмінням переключатися з однієї артикуляції на іншу в процесі вимови, вмінням сприймати фонеми в словах у чіткій послідовності Відомо також, що у словах фонеми набувають звучання алофона, тобто змінюють висоту, тривалість звучання. А саме, в процесі вимови слова в залежності від позиції (наголошеної чи ненаголошеної), в якій вона стоїть, від тих фонем, у сусідстві з якими вона знаходиться, від індивідуальних частотних характеристик голосу того, хто говорить, темпу мовлення може змінюватися амплітуда, висота звукової хвилі Проте, як показують дослідження, залишається незмінною її конфігурація, тобто форма звукової хвилі, утворена зміною частоти коливань повітря в процесі вимови однієї фонеми. Ця характеристика і є, очевидно, найвагомішою для сприймання її слуховим аналізатором і забезпечення розрізнення фонем між собою.
- Правильність інтонування, мелодійного оформлення усього мовлення залежить від емоційності самої людини, тобто від усвідомлепості нею емоцій (наприклад виявлено, чим гармонічнішою є емоційна сфера, тим плавнішим є перехід від однієї інтонації до іншої; імпульсивним людям характерні р'ізкі інтонаційні переходи, розмова на підвищених тонах). З іншого боку, правильність інтонування, мелодійного оформлення забезпечується активною, узгодженою з мовленнєвим видихом і рухами артикуляційного апарату діяльністю голосових зв ’язок.
- Паузація і акцентуація у вимовному боці мовлення розвивається у дітей паралельно з процесами і функціями пізнавальної діяльності 3 одного боку, формується вміння сприймати ритмічно організоване мовлення, виділяти спочатку акцентовані (ті, які найсильніше звучать) частинки мовлення і поєднувати їх зі смисловим навантаженням, яке вони несуть, а потім виділяти по-різному ритмічно оформлені та різнонаголошені пачки складів і надавати їм нові значення чи відтінки значень (у слові, у фразі, у реченні, у контексті). З іншого боку, формується вміння правильно розставляти паузи та наголоси в усному мовленні через розвиток ритмічного, плавного дихання і використання голосових модуляцій.
У нашому дослідженні ми зосередили увагу на дослідженні фонетичного боку мовлення, процесу його формування в нормі та при порушеннях.
загрузка...