Органіізація режиму обмеження мовлення в логопедичній групідля дітей із заїканням
Заїкання — найпоширеніша вада мовлення, що виявляється в розладі координації мовно-рухових актів. Прагнення дітей із заїканням висловити власну думку звичайно вступає в конфлікт з мовними можливостями. Як правило, під час спілкування в цих дітей природне мовлення супроводжується багаторазовими судомами мовного й дихального апаратів, виникає сильне нервове й м'язове напруження, яке самостійно діти не можуть подолати. Учні, які заїкаються, замикаються в собі, у них з'являється логофобія.
Практика усунення заїкання підтвердила, що починати виправлення мовлення найкраще з організації щадливого мовленнєвого режиму.
Щадлпвпй мовленнєвий режим включає обмеження мовного спілкування: режим відносного мовчання та шепітне мовлення.
Режим відносного мовчання дає можливість зняти надмірну збудливість, напруження м’язів мовного апарату, створити умови для усунення неправильного, прискореного мовлення, а також підґрунтя для підготовки нервової системи дитини до набуття правильної мовленнєвої навички, навички формування плавного промовляння.
Режим мовчання рекомендують проводити протягом 10-14 днів.
Логопед доступно пояснює дітям необхідність мовчання, знаходить умовні сигнали, за якими учні виконують вимоги дорослих, забезпечує достатню кількість різноманітних безмовних ігор, продумує проведення прогулянок вихователя з дітьми в період мовчання.
У період відносного мовчання логопед-вихователь організовує такі щ д р Мережко ігри, щоб діти якомога менше говорили, а більше слухали правильне мовлення дорослих. Під час гри слід зацікавити дитину необхідністю помовчати. Перед початком гри потрібно розповісти про її зміст і цілі, пояснити, що головна умова — мовчання. Мовчки можна малювати, вирізати, вишивати, робити аплікації.
ІГРОВІ СИТУАЦІЇ ДЛЯ ПЕРІОДУ ВІДНОСНОГО МОВЧАННЯ
«Чарівна паличка»
Умову гри подають як казку.
В одному чарівному місті жила Фея. Чарівною паличкою вона робила справжні дива. Фея дуже любила тишу, тому в її місті ніхто не розмовляв, автомобілі рухалися без сигналів. Ось і ми будемо грати мовчки.
Дітям пропонують оформити стенд «Стрічка мого життя, або Мій родовід», зробити альбоми за інтересами, у які діти збирають і наклеюють обгортки від цукерок, малюнки зі зображенням квітів, автомобілів, іграшок, тварин, а також альбом «Що таке добре, а що таке погано». Щоб заохотити, дитині можна присвоїти звання «Помічник Феї» або нагородити «Чарівною паличкою», а ввечері дозволити дітям якесь «мале диво» (наприклад, пускання мильних бульбашок з соломинки тощо).
«У кіно»
Дорослий пропонує дитині інші умови гри- мовчанки.
— Тепер ми підемо в кіно. Воно буде незвичайним. Багато років тому в кінотеатрах показували кіно без звуку (німе кіно).
Педагог пропонує дітям бути артистами й показати німе кіно.
«На лісовій галявині»
До терему прибувають різні звірі: ведмеді перевалюються, лисиця крадеться, зайчик стрибає і т. ін.
«Вирвемо ріпку»
За допомогою міміки й жестів слід поставити казку «Ріпка» (без слів), тільки звучить музика.
«Три ведмеді»
Показати, як Михайло Іванович, Анастасія Петрівна та Ведмедик збирають ягоди. Три ведмеді повертаються додому. Що вони роблять, побачивши з’їдену кашу та зім’яту постіль? У глядацько- му залі слід сидіти спокійно, не розмовляти, щоб не заважати іншим. У кінці гри присвоюють звання «Найкращий глядач», «Найкращий актор».
«Виставка картин»
Логопед розповідає про виставку й повідомляє умови гри.
У картинній галереї всі люди мовчки розглядають картини. Розмовляти не можна, щоб не заважати іншим.
Дитині можна порадити влаштувати виставку своїх картин. Під час гри можна запропонувати намалювати те, про що думає або мріє дитина, намалювати те, що їй подобається найбільше і т. ін.
Загадкові, казкові, поролонові, точкові малюнки допомагають заїкуватій дитині донести свої думки до оточуючих. Плямами дитина може намалювати персонажів казок. Невимушено, використовуючи уяву, дитина домальовує їх, і виходить цілий сюжет. Малювання пальцями — один із способів зобразити навколишній світ. Дитина повністю звільняється від підвищеної збудливості, дратівливості, агресивності. З’являється почуття задоволеності, спокою, впевненості в собі. За малюнками можна ставити питання, що вимагають однослівних відповідей, пошепки. У кінці гри дитина отримує звання «Відмінний художник».
«Дайвінг»
Цю гру-мовчанку, як і попередні, починають з розповіді дорослого.
— У морях, на різній глибині — дуже цікаво: там плавають дивовижні риби, на скелях ростуть красиві водорості, корали, а під камінням ховаються величезні краби... Сміливі аквалангісти в масках опускаються на дно моря, мовчки вивчають його мешканців. Під водою не слід розмовляти — інакше можна захлинутися.
Можна зліпити з дитиною водорості, риб, підводних мешканців, або запропонувати малюкові все це намалювати й вирізати. А можна запропонувати дитині кинути в посудину дрібні предмети, витягувати їх трьома пальцями то правої, то лівої руки. Після того, як акваріум заповнений, рибок можна половити. Дитині слід дати можливість торкнутися всіх предметів сачком, причому витягувати потрібно однією рукою. У кінці гри дитина отримує звання «Найкращий аквалангіст».
«Послухаємо разом»
Мандрівники йдуть гірськими стежками. Навкруги вершини гір. Це дуже красиві, але небезпечні місця. У поході можна відшукати багато незвичайних, цікавих знахідок. Розмовляти не можна: від звуку можуть зірватися брили каміння, почнеться обвал. У горах, на нелегких переходах, завжди дотримують повної тиші.
На привалі можна вчити дітей зосереджуватися та слухати шум дощу, скрип дверей, тишу, розглядати незвичайні цікаві знахідки, які зберігаються в «Музеї знахідок». Після гри в альбомі діти можуть зобразити гірську квітку незвичайної краси, яка запам’яталася; корч, що нагадав Змія Горинича, чарівний камінь, схожий на пухнасту хмару, і т. ін.
Практичний аспект занять полягає у виявленні та усуненні мовленнєвих порушень. Заняття носять навчальний характер. Логопед розглядає з дітьми картини, розповідає казки, прослуховує дитячі музичні твори, використовує вправи, спрямовані на розширення й уточнення словника, формування вміння підбирати потрібні граматичні форми слів, навчає дітей слухати або виконувати вказівки вчителя мовчки. Логопед і вихователі під час режиму мовчання розмовляють пошепки.
ЛЕКСИКО-ГРАМАТИЧНІ ІГРИ, ВПРАВИ ДЛЯ ПІДТРИМАННЯ ВІДНОСНОГО МОВЧАННЯ
«У кого схожий малюнок?»
Обладнання: сюжетні малюнки із зображенням предметів в однині та множині.
— На моєму малюнку хлопчик миє вікно. У кого є такий самий?
— На моєму малюнку хлопчики миють вікна. У кого є такий самий?
Діти мовчки підбирають і показують малюнки. Таким чином обігрують усі малюнки.
«Ерудит»
Перебіг гри
Логопед ставить питання, а діти повинні підібрати малюнок. За правильно підібраний малюнок дитина отримує фішку. Виграє той, у кого фішок виявиться найбільше.
Зразок
— У кого довгий хобот? У кого пухнастий хвіст? У кого ніс п’ятачком? У кого довгі вуха? У кого є копита?
Малюємо казку «Колобок»
Обладнання: папір, олівці.
Перебіг гри
Логопед розповідає казку «Колобок», діти підбирають і розкладають відповідні малюнки. Після цього, діти повинні намалювати одного з персонажів
Гра «Показ»
казки (за бажанням). Коли робота завершена, малюнки виставляють на мольберт. Кожна дитина повинна відповісти на питання, підібравши й показавши малюнок: від кого втік колобок?
Гра «Яка смужка потрібна»
Обладнання: довгі й короткі кольорові смужки.
Перший варіант
— Якщо я назву слово, ви повинні показати коротку смужку, а якщо речення — довгу.
Приклади
Ручка. Ручка лежить на столі.
Хлопчик. Хлопчик взяв барабан.
Другий варіант
— Покладіть спочатку довгу смужку, якщо почуєте речення, а під довгою смужкою покладіть стільки коротких, скільки слів у реченні.
«Збираємося на прогулянку»
Обладнання: сюжетні, предметні малюнки, одяг, взуття, малюнки пір року, малюнки, на яких зображені сани, лижі, лопатка.
Перший варіант
— Лялька йде на прогулянку. Одягніть її відповідно до пори року.
Діти мовчки визначають, яка пора року, і відповідно добирають одяг для ляльки.
Другий варіант
— На вулиці випав сніг. Іра пішла на прогулянку. Що вона взяла із собою?
Діти мовчки підбирають малюнки.
Гра «Вгадай та знайди»
Складніше дотримуватися режиму мовчання в групі. Щоб продовжити лінію корекційно- го впливу у вільний від занять час, вихователь часто вдається до ігрових прийомів, враховуючи мовний режим цього періоду. Вихователь у групі створе умови, за яких діти користуються мовою в обмеженому обсязі, стежать за дотриманням режиму мовчання. Діти вчаться спілкуватися жестами, мімікою, прослуховують зразкове мовлення педагога.
У цей період бажано використовувати такі ігри:
«Дружні звірі»
Необхідно зобразити прояви однакових почуттів у різних звірів:
- сумного зайця прийшли втішити ведмідь,
вовк, їжак, жаба, півень та інші;
- радіють звірі: жабка, мишка, півень, заєць,
їжак та інші;
- показати звірів, які заблукали в лісі.
«На лузі»
На лузі квітка. Хто прилетів до квітки? (Біля квітки збираються муха, бджола, метелик, жук.)
«Професії»
Вихователь пропонує показати рухи людей різних професій: лікаря, машиніста, продавця, швачки та інших.
«Покажи, що відчуваєш»
Через жести й міміку необхідно показати емоції, які дитина відчуває, коли побачить, що:
- щеня пошкодило собі лапку;
- сильний б’є слабкого;
- назустріч біжить великий пес;
- у спекотний день можна скупатися в річці.
«Хто я?»
Показати, як мама заколисує малюка, дії кухаря, швачки та інших.
Широко використовують дидактичні ігри. Вони несуть не лише освітні цілі, але мають виховне значення. Дидактичні ігри розвивають такі якості: зосередженість, увагу, кмітливість. Коли самостійне мовлення дітей обмежене, вихователь використовує такі ігри: «Підбери за кольором», «Вгадай, що це», «Відгадай, що змінилося», «Доміно», «Підбери пару», «Склади малюнок», «Принеси іграшку, яку я попросила», ігри з пальцями, ігри з природним матеріалом (камінчиками, жолудями, шишками, кісточками), ігри з піском.
Важливо організувати індивідуальні ігри у період обмеження мовлення в групі, що передбачає:
- розосередження заїкуватих дітей по всій кімнаті;
- забезпечення достатньою кількістю настільних ігор та іграшок;
- формування в дітей уміння грати наодинці, мовчки.
У зв’язку з тим, що режим обмеження мовлення супроводжується деяким зниженням рухової активності, вихователь компенсує природну потребу дітей у русі за рахунок самостійної рухової активності малюнків і рухливих ігор, організованих під час прогулянки, зазвичай на початку. Перед закінченням прогулянки необхідно заспокоїти дітей, тому вихователь зосереджує активність дітей на спокійній ігровій діяльності.
ІГРОВІ СИТУАЦІЇ ДЛЯ ДОТРИМАННЯ МОВЧАННЯ ПІД ЧАС ПРОГУЛЯНКИ
Гра «У кого такий самий лист?» або «Стань біля дерева»
Вихователь просить дітей зібрати різні листки.
— Сашку, ти збери листя клена.
— Катрусю, ти візьми листя берези.
А в мене будуть листочки всіх дерев. Я буду показувати лист, а ви повинні швидко зрозуміти, у кого такі самі листки. І визначити, біля якого дерева потрібно стати.
Діти грають, а вихователь стежить за дотриманням режиму обмеження мовлення та за правильним виконанням завдання. При цьому педагог дає зразок, як правильно промовляти.
Гра «Пошук»
Діти отримують завдання відшукати лікарські трави, плоди, листя дерев, квіти.
Гра «Похід»
Діти отримують завдання на увагу, координацію рухів, дисципліну.
Гра «Фантазія»
Діти отримують можливість зробити замальовку, виготовити виріб із природного матеріалу, сплести вінок, скласти букет із листя, квітів, гілок.
Гра «Показ»
Перед вихователем стоять найрізноманітніші завдання: ознайомити дітей з місцевими пам’ятками, різними предметами й об’єктами, рідкісними квітами, деревами, кущами, різноманітними властивостями, ознаками предмета.
Гра «Практикум»
Передбачає закріплення знань і вмінь дітей з правил дорожнього руху, техніки безпеки, набуття трудових навичок, навчання культури поведінки.
Гра «Пантоміма»
Показати, що ти відчуваєш, коли на вулиці дуже холодно; йде теплий дощ, і під ним можна гуляти; світить сонце, і дуже жарко тощо. Показати ходьбу людини, яка чогось радіє, про щось міркує, яка переходить вузький міст, а навкруги вода.
Гра «Пошук»
За провідної ролі логопеда в корекційній роботі з подолання заїкання в дітей навчальні завдання, що стоять перед вихователем логопедичної групи, тісно пов’язані із завданнями логопеда.
Вихователь бере активну участь у корекційній діяльності, сприяючи усуненню мовного дефекту й нормалізації психіки проблемної дитини.
Ігри-мовчанки допомагають створити охоронний режим і зробити його необтяжливим для дітей.
Література
- Алябьева Е.А. Коррекционно-развивающие занятия для детей старшего дошкольного возраста. — М., 2003.
- Волкова Г. А. Игровая деятельность в устранении заикания у дошкольников. — М. : Просвещение, 1983.
- Выгодская И. Г., Пелпингер Е. А., Успенская Л. П. Гра «Малюємо казку на піску» Устранение заикания у дошкольников в игре. — М. : Просвещение, 1984.
- Жукова Н. С., Мастюкова Е. М., Филичева Т. Б. Логопедия. — Екатеринбург : АРД ЛТД, 1999.
- Поворова И. А. Практикум для заикающихся. — СПб. : Союз, 1999.
- Поворова И. А. Коррекция заикания в играх и тренингах. — СПб. : Питер, 2004.
- Селиверстов В. И. Игры в логопедической работе с детьми. — М. : Просвещение, 1979.
- Фесюкова Л. Б. От трёх до семи. — X. : Фолио, 1997.
- Чистякова М. И. Психогимнастика / под ред. М. И. Буянова. — М. : Просвещение, 1990.