Розвивальні дидактичні ігри

О. В. Бєлєткова


ДИДАКТИЧНА ГРА «ХТО ДЕ ЖИВЕ?»

Мета:

  • поглибити і розширити знання дітей про тварин, їхні домівки;
  • уточнити поняття «свійські» та «дикі» тварини;
  • розвивати пізнавальний інтерес, виховувати дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: зображення лисиці, вовка, ведмедя, зайця, білки, собаки; домівок — нори, лігва, будки, дупла, барлоги, коріння дерев.

Варіант 1. У кожної дитини на парті лист паперу, на якому треба розмістити тварин. Логопед читає загадки, а діти розгадують і добирають малюнок-відгадку (вільне розташування на листку).

Загадки

Гавкає, кусає,

А в дім не пускає. (Собака)

Зачаївся він, примовк.

Грізний звір цей, звісно, ... (Вовк)

Хто влітку гуляє,

А зимою спочиває. (Ведмідь)

Звірок маленький,

Взимку біленький,

Влітку сіренький. (Заєць)

Я руда, низького зросту,

Хитра я і довгохвоста. (Лисиця)

Діти розміщують на листку зображення домівок. Олівцями різного кольору провести «доріжки» від звіра до його домівки (розповісти, доріжкою якого кольору можна дійти до домівки тварини).

Варіант 2. На демонстраційному панно на дошці діти закріплюють малюнки тварин поряд з їхніми домівками, дають відповіді на запитання відповідно до теми «Хто де живе?» (правильне узгодження слів у реченні). Розповісти, яких тварин вважають дикими, а які тварини є свійськими.

ДИДАКТИЧНА ГРА «ДЕНЬ НАРОДЖЕННЯ» (ДЛЯ РОЗВИТКУ ГРАМАТИЧНОЇ БУДОВИ МОВЛЕННЯ)

Мета:

  • навчити дітей використовувати в мовленні прості поширені речення з додатком у давальному або родовому відмінку. Вчити правильно будувати речення;
  • розвивати вміння логічно мислити, висловлювати зв´язно свої думки, спостерігати, розвивати дрібну моторику рук дітей.

Обладнання: фланелеграф, малюнки із зображенням тварин (їжак, лось, білка, заєць, ведмідь, лисиця) та ласощів (гриби, яблуко, сіно, мед, капуста, морква, горіхи, риба).

Логопед. Сьогодні у їжака день народження. Він запросив до себе в гості лісових звірів та хоче пригостити їх (на фланелеграфі прикріплені малюнки). Здогадайтеся, кому він приготував сіно, капусту, моркву, гриби, яблуко (їжак і себе не забув!). Для кого їжак приготував мед, горіхи, рибу?

ДИДАКТИЧНА ГРА «З ЯКОГО ДЕРЕВА ПЛОДИ?»

Мета:

  • навчити розрізнювати поняття «дикорослі» та «садові» дерева;
  • розширити знання учнів про природу, виховувати бережливе ставлення до неї;
  • розвивати пізнавальний інтерес, дрібну моторику рук дітей.

Обладнання: лото із зображенням дикорослих та садових дерев, листочків, плодів.

Загадка

Хто на зиму роздягається,

А на літо одягається? (Дерево)

Ось і ліс, дуби великі,

І берізки білоликі,

Горобина, ясен, клен.

Зустрічайте, люди, нас,

Ми приїхали до вас!

Діти збирають картки із зображенням дерев, що назвав логопед, розповідають, де ростуть ці дерева.

Загадка

Моє листя хитромудре

І не схоже на кружальця.

Моє листя, мов долоні,

Розчепірило п’ять пальців. (Листя каштану)

Діти розглядають зображення листя інших дерев. Логопед звертає увагу учнів на «листочки» ялинки.

Загадки про дерева та плоди

Загадки

Розповім про себе трішки.

Знаю, люблять всі... (горішки)

На «я» починається,

На «я» кінчається,

У садочку росте,

На ній плоди є. (Яблуня)

Маю плаття зелененьке,

Гнучкі, ніжні віти,

Білу кору, стан тоненький...

Як я звуся, діти? (Береза)

Живе собі один батько І тисячі синів має,

Всім шапки справляє. (Дуб і жолуді)

Діти працюють на картках (зображене дерево, паперова кишеня): учням видають маленькі картки із зображенням плодів різних дерев; треба зібрати відповідні. Далі кожен учень виходить до дошки, розміщує свою картинку і розповідає про своє дерево.

ДИДАКТИЧНА ГРА «ДИВИСЬ — НЕ ПОМИЛИСЬ!» (КОНЦЕПЦІЯ ГРИ)

Мета:

  • збагатити словниковий запас, стимулювати мовленнєву впевненість, активність;
  • розвивати вміння спостерігати, логічно мислити, аналізувати ситуацію, розвивати зорову пам´ять та увагу, дрібну моторику рук дітей.

Обладнання: малюнки.

  1. Ситуаційні малюнки, де відсутній предмет. (Хлопчик рубає дрова, а сокири немає. Дівчинка малює в альбомі, а олівця немає. Діти зліпили сніговита, а ніса-морквини немає.)Предметні малюнки: сокира, олівець, морква.
  2. Знайти помилки, які зробив художник. (Курка гуляє з каченятами. На дереві ростуть кавуни. Стоїть автомобіль, а замість шин — кольорові кульки. Діти грають у футбол — м´яча немає.)
загрузка...
 

Вгору