Пригоди веселого язичка (комплекси вправ)

Н. А. Міронова


Сприятливий емоційний фон створюють вправи типу «Пригоди веселого Язичка». Процес розвитку артикуляційної моторики протікає активніше, швидше, подолання труднощів відбувається легше. Розроблений матеріал з тренування і розвитку рухів мовного апарату, відчуття від рухів органів артикуляції подається дітям у вигляді казок, веселих пригод, що робить заняття цікавими, захоплюючими, емоційними. Пропонуємо до вашої уваги казки про пригоди веселого Язичка, які розробила вчитель-логопед ЗНВК № 77 м. Запоріжжя Міронова Наталія Анатоліївна. У майбутньому аналогічні казки можна буде складати разом з вашими дітьми. Фантазуйте!

Мета:

  • допомогти підготувати дитину до вимови певних звуків; викликати зацікавленість до вправ артикуляційної та дихальної гімнастик;
  • розвивати артикуляційну моторику шляхом виконання комплексів вправ на певні звуки.

Обладнання: сюжетні картини з вправами на вимову різних звуків [с]-[з]-[ц], [ш]-[ж], [р]-[л]; рамки з дерева під склом розміром 60x80.

КАЗКИ ДЛЯ КОЖНОГО КОМПЛЕКСУ

КОМПЛЕКС ВПРАВ ДЛЯ ВИМОВИ ЗВУКІВ [Ш], [Ж], [Ч], [Ш]

Пісенька про дружбу

Рано-вранці на лугу

Пастушок: «Ту-ру-ру-ру!»

Ніжна пісенька лунає,

З добрим ранком всіх вітає.

Так співає Петрик щодня та всіх з добрим ранком вітає.

Виконання вправи «Дудочка»

Губи свої — трубочку —

Перетворю на дудочку.

Уздовж вулиці іду

Й дму у дудку: «Ду-ду-ду!»

Витягнути незімкнені губи вперед трубочкою й утримувати їх у такому положенні. Подути: Эу-Эу-Эу.

Прокинувся Ведмедик та теж дудить у дудку. Добрий ранок, квіточки, грибочки, жучки та павучки, вставайте та робіть зарядку!

«З фізкультурою ми дружим,

Різні вправи любим дуже!»

Ось так робимо зарядку. (Зарядка.)

Виконання вправи «Грибочок»

Ось грибочок-сироїжка.

Вгорі — «шляпка», знизу — «ніжка».

Відкрити рота. Присмоктати до піднебіння широкий язик. Краї язика мають примикати до верхніх зубів. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

Виконання вправи «Жук»

У Жені в жмені жук дзижчить:

« Ж-ж-ж-ж-ж-ж!»

Не хоче жук у жмені жить: «Ж-ж-ж-ж-ж-ж!»

Женю, швиденько жука відпускай:

« Ж-ж-ж-ж-ж-ж!»

Вдячно тобі він промовить:

«Бувай! Ж-ж-ж-ж-ж-ж!»

Посміхнутися. Відкрити рот, не округлюючи губ, подовжено вимовляти звук [ж], поступово переміщуючи кінчик язика від верхніх горбочків до верхніх зубів.

Змійка з пастушком теж поспішають робити вправи.

Виконання вправи «Змійка»

Наші поперечні м’язи Звузять язичок одразу.

Легко м’язи ти напруж —

Став язик, неначе вуж.

Відкрити рот. Висунути язик якомога далі вперед, напружити м’язи, зробивши його вузьким, УтркмуВй´ ти: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

А жабки всіх кличуть умиватися.

Виконання вправи «Жабки»

Наберуть у криниці Свіжої водиці.

Будуть умивати,

Будуть промовляти: «Водичко, водичко,

Умий усім личко».

Жабки вмились та усміхаються ось так:

А у жабок-скрекотушок

Посмішки до самих вушок.

Посміхнутися, старанно розтягуючи губи. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

Посміхнутися, старанно розтягуючи губи, а потім розслабити їх. Рахунок: 1-2.

Пісня-гра «Калач» П. Демченко

Мишенята готують сніданок та пісеньку співають:

Я печу, печу, печу

Дітям всім по калачу,

Зверху маком потрушу,

В піч гарячу посаджу.

Випікайтесь, калачі,

У натопленій печі!

Буду Васю, буду Нату

Калачами частувати!

А приготували вони чай з солодким смачним варенням.

Чай Люблять всі пити,

Але його треба остудити.

Виконання вправи «Гарячий чай»

Ти чай духмяний Полюбляєш пити?

Спочатку його треба остудити.

Легенько подути кілька разів, зробити ковток — легенько втягнути ротом повітря; знову подути на чай і «відпити».

Усі приходять на сніданок, беруть чашку, п’ють чай та спілкуються. Давайте і ми зробимо чашки для чаю. Ось так:

Виконання вправи «Чашка»

Загорнули краї язика —

Вийшла чашка. Чудова яка!

Відкрити рота. Покласти широкий язик на розслаблену нижню губу. Згорнути бокові краї язика у формі чашки. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

Виконання вправи «Смачне варення»

Та покуштуємо смачного варення.

Ми варення скуштували,

Потім губи облизали.

Повільно облизати язиком верхню губу, роблячи рухи вліво-вправо. Рахунок: 1-2.

Слонику дуже сподобався чай. Він сьорбав його ось так.

Виконання вправи «Хоботок»

Неначе хоботок у слоненяти,

Я буду губи у напруженні тримати.

Випнути трубочкою напружені й зімкнені губи. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10. Випнути губи трубочкою, а потім розслабити їх у легкій посмішці. Рахунок: 1-2.

Дуже смачний чай!

А зайчата всім настрій піднімали. Роздавали всім повітряні кульки. Ось такі.

Виконання вправи «Повітряна кулька»

Щоки, мов кульки, старанно надули.

Здулися кульки — щоки втягнули.

«Надути» повітрям щоки, а потім втягнути їх між щелепами. Рахунок: 1-2.

А у котика був такий гарний настрій, що він вирішив всім пісеньку заспівати та на гармошці зіграти. Ось так.

Виконання вправи «Гармошка»

На гармошці я заграю:

Рот відкрию — закриваю.

Свій язик «грибком» тримаю —

і його не відриваю.

Відкрити рота. Присмоктати до піднебіння широкий язик. Відкривати-закривати рот, не відриваючи язик від піднебіння. Рахунок: 1-2.

Всім стало радісно, і вони заспівали «Пісеньку про дружбу» Гриненка:

Як в садочку нашому добре жити,

Між собою вміємо ми дружити.

В Нашім садочку,

В ріднім куточку,

Між собою вміємо ми дружити.

КОМПЛЕКС ВПРАВ ДЛЯ ВИМОВИ ЗВУКІВ [л] [л´] [р], [р´]

Язичок на прогулянці

Пішов Язичок на прогулянку і зустрів подружку Наталочку. Вона сиділа на гойдалці і співала пісеньку «Ля-ля-ля!»

— Яка гарна пісенька! Я теж хочу поспівати та погойдатися.

— Сідай! — сказала Наталочка.

І Язичок став кататися на гойдалці. Ось так.

Виконання вправи «Гойдалка»

Ми на гойдалці гойдались.

Піднімались, опускались.

Як летіли вгору, — ух!

Перехоплювало дух.

Відкрити рота. Почергово штовхати кінчиком язика то верхні, то нижні зуби. Нижня щелепа не рухається. Рахунок: 1-2.Пісеньку почули крокодил Гена та Чебурашка.

Яка чудова пісенька! А ми теж знаємо пісеньку та ще й граємо на гармошці.

Виконання вправи «Гармошка»

Ось послухайте: «Та-та-та!»

На гармошці я заграю:

Рот відкрию-закриваю.

Свій язик «грибком» тримаю —

І його не відриваю.

Відкрити рота. Присмоктати до піднебіння широкий язик. Відкривати-закривати рот, не відриваючи язик від піднебіння. Рахунок:1-2.

Та так голосно заграли та заспівали, що почула конячка і давай пританцьовувати.

Я теж вмію співати та ще й танцювати. Ось послухайте!

Виконання вправи «Конячка»

Я конячка, сірий бок!

Цок-цок-цок-цок!

Я копитами стучу.

Цок-цок-цок-цок!

Якщо хочеш — підвезу.

Цок-цок-цок!

Відкрити рота. Повільно прицмокувати язиком, напружуючи м’язи кореня язика.

Язичок із задоволенням заспівав разом з конячкою.

Почула пісеньку пташка.

Моя пісенька теж чудова. Тьох-тьох-тьохі Заспівайте разом зі мною.

Виконання вправи «Голосні звуки» (повторити

протяжно на видиху а-а-а, е-е-е, о-о-о)

А ворона стала пташці допомагати. Утворився пташиний хор.

Виконання вправи «Хор голосних звуків» (повторити протяжно на видиху а-е-о, а-е-о, а-е-о)

Котик почув пісні та став сердитися. Він цілий день нявчить свою пісеньку, а її ніхто, крім нього, не співає. Вирішив покарати свого язичка. Мабуть, він тихо співає.

Виконання вправи «Неслухняний язик»

Лінькуватий мій язик.

Працювати він не звик.

Неслухняний язичок —

Покараю: шльоп, шльоп, шльоп.

Широкий, розслаблений язик покласти на нижню губу й «пошльопати* по ньому верхньою губою, промовляючи: пе-пе-ге.

А потім як занявчав, так голосно, що почу.-щ в небі літаки і ще голосніше загули мотори: тр- тр-тр. В морі пароплав затягнув свою пісеньку: /-/-/. А Язичок став підспівувати:

Виконання вправи «Пароплав»

Капітан капітану сигнал подає:

— Корабель мій назустріч твоєму іде.

Широко відкрити рота. Глибоко заховати язик, як при вимові звука [а]. Підняти язик до верхніх зубів і, промовляючи ла-ла-ла, робити кінчиком ритмічні удари по них.

Почули пісеньку пароплава та літака два друга Петрик та Іванко, радісно заспівали та ще й в барабан заграли.

Виконання вправи «Барабан»

Вчися бити в барабани: д-д-д, д-д-д —

Твій язик слухняним стане: д-д-д, д-д-д.

Злегка прикусити вказівний палець. Постукати кінчиком язика за верхніми зубами, чітко вимовляючи твердий звук [д]. Удари слід робити не дуже швидко, ритмічно, слідкуючи, щоб не рухалася щелепа.

Петрик так бив у барабан, а Іванко так співав, що Язичку стало дуже радісно. Він теж їм підспівував. Іванко зрадів і вирішив намалювати картину до чарівної пісеньки.

Виконання вправи «Муляр»

Наче мулярем працюю —

Піднебіння побілю я.

Я мулярем працюю —

Вам картину намалюю.

Відкрити рота. «Побілити» язиком піднебіння, роблячи повільні рухи від верхніх зубів у глиб рота й назад. Рахунок: 1-2.

Язичку так сподобалося всі пісеньки виконувати, що він обов’язково ще прийде сюди на прогулянку.

КОМПЛЕКС ВПРАВ ДЛЯ ВИМОВИ ЗВУКІВ [c], [с´], [з], [з´], [ц], [ц´]

Казочка про сумного віслюка

Якось маленький віслючок засумував, що може тільки свою одну пісеньку співати: і-а-і-а. А йому так хотілось ще щось заспівати та добре навчитися розмовляти. Ось він і засумував.

Побачили віслюка жабки та давай гукати його до себе.

«Іди до нас та посміхнись разом з нами», — сказали жабки.

Віслюк посміхнувся. Ось так.

Виконання вправи «Жабки»

А у жабок-скрекотушок Посмішки до самих вушок.

Посміхнутися, старанно розтягуючи губи. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10. Посміхнутися, старанно розтягуючи губи, а потім розслабити їх. Рахунок:1-2.

Але не розвеселився. Бджілки прилетіли пісеньку віслюку продзвеніли з-з-з.

Віслючок, заспівай разом з нами!

Виконання вправи «Бджілка»

З квітки на квітку Бджілка літає:

Нектар і пилок У кошик збирає.

Ні хвилини не сидить —

І дзижчить, дзижчить, дзижчить.

Злегка відкрити рота. Тримати широкий кінчик язика біля верхніх горбочків. Вимовляти: дззз-дззз-дззз, сильно видихаючи повітря на кінчик язика.

Пішли разом з нами медок збирати. Ось так.

Виконання вправи «Хоботок»

Витягни губки,

Зроби хоботок —

Будеш, як бджілка,

Шукати медок.

Випнути трубочкою напружені й зімкнені губи. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10. Випнути губи трубочкою, а потім розслабити їх у легкій посмішці. Рахунок: 1-2.

Тут почув віслючок, як його Петрик гукає: «Гей, віслючок, іди до мене, у мене є лопата. Будемо копати, разом працювати: раз-два!».

А віслючок ще більше засумував тому, що його язичок не хотів розмовляти.

Подивись, Петрику, мій язик лежить, як твоя лопата, і не хоче нічого казати і співати.

Виконання вправи «Лопата»

Мій язик широкий, як лопата,

Може на губі розслабленим лежати.

Широкий розслаблений язик злегка висунути з рота й покласти на нижню губу.

Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

— Віслючку, віслючку, іди до мене, обізвалася Марійка, на гойдалці покатаємося, і, може, язичок зрадіє і підхопить мою пісеньку «Ля-ля-ля».

Виконання вправи «Гойдалка»

Ми на гойдалці гойдались.

Піднімались, опускались.

Як летіли в гору, — ух!

Перехоплювало дух.

Язик торкнувся до зубів:

До верхніх і до нижніх.

Немов гойдалкою злетів

До хмарок білосніжних.

Раз, два, три — (ім’я дитини), повтори.

Відкрити рота. Почергово штовхати кінчиком язика то верхні, то нижні зуби.

Нижня щелепа не рухається. Рахунок: 1-2.

Сонечко посміхнулося і заспівало свою пісеньку: а-а-а. Посміхнися зі мною, віслючок, і зразу зрадієш. Ось так.

Виконання вправи «Усмішка»

Рожеві губки усміхаються,

Біленькі зубки заховаються.

— Віслючок, зроби, як я, — застрибав парканчик.

Виконання вправи «Парканчик»

Я веселий, всім скажу —

Зубів парканчик покажу — ось так.

Зімкнути верхні й нижні зуби, посміхнутися. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

Трілі-трілі-трілі-там — почулося десь близенько.

— Сідай до нас покататися на паровозику. Та щоб було веселіше, співай нашу пісеньку.

Виконання вправи «Паровозик»

Паровозик швидко мчить,

Що є сили він свистить.

Новою залізницею Хлоп’ята дружно граються.

Вперед-назад по колії В них паровоз катається.

Відкрити рот. Вигнути язик гіркою. Бокові краї спинки язика притиснути до верхніх корінних зубів. Рухати язиком вперед-назад, «катаючи» краї по зубах, неначе колеса по колії. Рахунок: 1-2.

Покатався віслючок, але таким сумним і залишився.

— Віслючок, іди до нас, — погукали ведмежата.— Допоможи нам дерево зрубати.

Виконання вправи «Рубання дров»

Раз-два-три,

Язичок, допоможи.

Замахнулися щосили —

Тільки тріски полетіли.

Пальцями зробити «замок». Завести руки за голову й зробити сильний видих.

Одночасно з рухом рук вимовити на видиху: «Ух!»

Став віслючок допомагати та пісеньку співати,

і не помітив, як язичок став силачем. Ось таким.

Виконання вправи «Язик-силач»

Язичок у нас — силач!

Як справжнісінький циркач,

В нижні зуби упирається,

Наче гірка, вигинається.

Відкрити рота. У пертися язиком у нижні зуби. Вигнути його гіркою й напружити. Розелабити. Рахунок: 1-2.

Ура! Тепер він може вже співати! Бачили? Віслючок потренував свій язичок так, що одразу почав

і розмовляти, і співати. І у нього піднявся настрій.´

Тепер я буду всі вправи виконувати, щоб краще розмовляти та пісеньки співати. А зараз я можу на гірці погойдатися та відпочити. Ось так.

Виконання вправи «Гірка»

Буде спинка язика,

Наче гірочка, крута.

Кінчик в зуби упираю,

Із напруженням тримаю.

Відкрити широко рот. Опустити нижню щелепу якомога нижче. Широким язиком упертися в нижні передні зуби. Щільно притиснути бокові краї спинки до корінних зубів. Розслабити. Рахунок: 1-2.

Тепер я буду обов’язково сюди приходити та тренуватися. Як тут чудово!

Виконання вправи «Квіти»

Як духмяно пахнуть квіти!

Задоволені всі діти.

Кожен з них відчути рад Цей чудовий аромат.

Глибоко вдихнути через ніс, видихнути, промовляючи слова: «Чудово!», «Який аромат!» тощо.

Література

  1. Репина 3. А., Буйко В. И. Уроки логопедии. — Екатеринбург, 2005.
  2. Різник Г. Е. Зошит для логопедичних занять. — Харків : Ранок, 2006.
  3. Гінжелюк О., Дідусенко О., Федорович Л. Конспекти логопедичних занять із навчання правильної вимови звуків [р], [р’] у дітей дошкільного віку. — Запоріжжя, 2008.
загрузка...
 

Вгору