Виховання звука [Ш]

В. М. Русковолошин


Мета: формувати правильну вимову звука [ш] у середині слова, розвивати фонематичні процеси, навички звукового аналізу і синтезу, зв´язне мовлення, увагу, пам´ять; розширити знання дітей про українську казку, продовжувати розвивати вміння орієнтуватися в просторі, удосконалювати дрібну моторику руки.

Обладнання: дзеркала, ігри для формування мовленнєвого видиху, малюнки — назви предметів, рукавиці, сюжетні малюнки казки «Рукавичка», кубики «Склади казку».

Хід заняття

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПРИВІТАННЯ

Діти утворюють коло. Логопед промовляє привітання. Діти, наслідуючи його, за допомогою пальчиків рук утворюють фігури.

— Добрий день, сонечко!

— Добрий день, квіточко!

— Добрий день, пташечко!

— Добрий день, метелику!

— Добрий день, змійко!

Добрий день, зайчику!

— Добрий день, корівко!

(Пальці рук широко розставлені, утворюють промінці.)

(Долоні притиснути боковими краями, мізинці й великі пальці притиснути один до одного, решта пальників утворюють пелюстки квітки, що розпустилася.)

(Великі пальці переплетені, а чотири інші стиснути до купи, імітуючи крила птаха, який летить.)

(Рука кладеться на руки біля зап’ястя, пальці рук притиснуті імітують крила метелика.)

(Руки притиснуті одна до другої у вертикальному положенні, імітує змію, яка повзе у траві.)

(Пальці стиснуті в кулак, лише вказівний і середній витягнуті, імітують вушка зайчика.)

(Мізинець і вказівний витягнуті, а решта притиснуті до середини долоні.)

Логопед звертається до кожної дитини:

«Добрий день, корівко!»

Дитина виконує вправу «Мукання»: відгукається на звернення логопеда протяжним звуком подібним до [м-м-м-м]. Мета: укріплювати голосові зв´язки (зуби і губи зімкнені).

— Добрий день, тобі!

— Добрий день, мені!

— Добрий день, нам!

(Руки кожної дитини звернені до середини кола в напрямку до дитини, яка знаходиться перед нею.)

(Руками доторкається до себе.)

(Правою рукою торкається лівої руки свого сусіда праворуч, а лівою рукою торкається правої руки сусіда ліворуч. Таким чином утворюється замкнем коло.)

II. ВПРАВИ НА ВИРОБЛЕННЯ МОВЛЕННЄВОГО ВИДИХУ ШЛЯХОМ ІГРОВИХ ВПРАВ

Логопед. Діти, уявімо, що ми дерева. Ноги — наше коріння (воно міцно тримає дерево, щоб воно не впало). Тулуб — це стовбур, руки — гілки, пальчики — листочки. Аж раптом налетів вітерець.

Логопед промовляє вірш, діти виконують вправи на дихання.

— Тихенько вітер повіває...

— Він хмаринки розганяє...

— Він травичку нахиляє...

— Вітер силу набирає.

— Він дерева нахиляє.

(Діти легенько дуютьна пальці рук, які імітують шелест листя на дереві.)

(Діти руками розганяють в небі хмари, легко дмухаючи вверх, щоб утворився звук [ф-ф-ф].)

(Діти імітують нахиляння трави під час вітру, промовляючи звук [к-к-к].)

(Діти роблять колові рухи руками, сильно видуваючи повітря.)

(Діти нахиляються вперед, промовляючи звук [ш-ш-ш] на видиху.)

Орієнтована добірка ігор-вправ для розвитку потужного плавного цілеспрямованого повітряного струменя

►►«Чий метелик полетить перший?»

Обладнання: фігурки яскравих метеликів, квіти із тонкого паперу.

Хід

Покласти паперового метелика на квітку, що знаходиться на розгорнутій долоні дитини. За командою дорослого діти роблять вдих через ніс, видих — через рот, спрямовуючи струмінь повітря на метелика.

►► «Спритні жабки»

Обладнання: фігурка жабки з тонкого паперу.

Хід

Педагог кладе на столі перед дитиною паперову жабку. Дитина вдихає повітря через ніс, а потім плавно видихає через рот. Струмінь повітря спрямовується на жабку, щоб вона зрушила з місця.

► «Веселий вітерець»

Обладнання: макет картонного будиночка з віконцем, до віконця зовні прикріплений тонкий папірець.

Хід

Дитині пропонують вдихнути повітря через ніс і видихнути повільно, спрямовуючи струмінь на папірець, який має відхилитися від подиху. Амплітуда його відхилення свідчитиме про потужність повітряного струменя.

►► «Гарячий чай»

Обладнання: макет чашки з картону, до її краєчка прикріплена «пара», вирізана з тонкого паперу.

Хід

Дитина вдихає повітря через ніс і видихає плавно й потужно, спрямовуючи повітряний струмінь на «пару», що має відхилитися.

ІІІ. РОБОТА З ДЗЕРКАЛОМ НАД АРТИКУЛЯЦІЙНОЮ МОТОРИКОЮ

Логопед розказує казку про язичок, а діти перед дзеркаломутворюють певні положення язиком.

Жив у ротику язичок.

Прокинувся язичок.

Потягнувся до Сонечка.

Зробив зарядку.

Почистив зубки.

З’їв вареннячко.

Випив чаю.

Пішов погуляти.

Потім вирішив побігати

Добіг до дерева, вирішив на гілці повисіти.

А на дереві дятел сидів, дупло довбав.

Далеко було чути стукіт дятла

Втомився язичок і пішов додому відпочивати.

(Рот привідкрити.)

(Рот відкритий, кінчик язика припіднятий частково.)

(Закласти язик на верхню губу.)

(Рухи язиком уверх, униз, вліво, вправо.)

(Кінчиком язика ведемо по ряду верхніх, нижніх зубів.)

(Облизуємо верхні зуби.)

(Язик «чашечкою».)

(Повільні рухи язика вперед-назад.)

(Швидкі рухи язика вперед-назад.)

(Кінчик язика притиснути до альвеол і утримувати, спинку вирівняти на рахунок від 1 до 5.)

(Постукати кінчиком язика по альвеолах.)

(Постукати кінчиком язика по альвеолах, промовляючи на видиху звук [д-д-д-д].)

IV. РОЗВИТОК ФОНЕМАТИЧНИХ ПРОЦЕСІВ

Логопед промовляє вірш, діти за допомогою рук імітують звірів, промовляючи ізольовані звуки.

Йшов по стежці гусачок: с-с-с-с-с-с.

Муху у траві знайшов.

Муха сильно розізлилась: з-з-з-з, —

і на гілці опинилась.

А на гілці під листком

Жук-рогач сидів нишком.

Він на муху розізлився Ж-ж-ж-ж.

У траву він заховався,

А в траві змія:

Ш-ш-ш-ш —Зашипіла на жука.

(Пальці рук стиснути і витягнути, імітуючи голову гусака.)

(Середній, безіменний і великий пальці з’єднані.)

(Вказівний, мізинець відхилені вбік.)

(Середній і безіменний притиснуті до долоні, вказівний і мізинець утворюють роги жука-рогача.)

(Долоні й пальці руки стиснуті до купи й у вертикальному положенні імітують змію, яка повзе.)

Логопед. Який звук ми вчимося правильно вимовляти? (Звук [ш])

►► Повторення артикуляції звука [ш].

— Давайте разом покличемо змію.

Діти хором промовляють ізольовано звук [ш] довго, на видиху,

►► Гра «Луна»

Логопед тихо промовляє набір складів, діти повинні відтворити.

* Ша-ша-шо

* шу-ши

* ше-ше-ша

* шо-шо-ша-шу

►► Гра «Закінчи слово»

Логопед починає слово, кидаючи м´яч дитині. Дитина докінчує слово, віддаючи м´яч назад логопеду.

* Ша — шафа, шарф

* Шо — шофер, шорти, шоколад

* Шу — шуба, шухляда

* ІІІи — шия, шиба, шило

* Ше — шепіт, шелест

►► Гра «Спіймай звук»

Логопед промовляє звуки, склади. Діти плескають у долоні, коли почують звук [ш].

►► Гра «Придумай початок»

Логопед промовляє кінець. Діти придумують початок.

* Афа-афа — дерев’яна., (шафа).

* Лад-лад — солодкий... (шоколад). х Уба-уба — у мене тепла... (шуба).

* Апка-апка — пухнаста ... (шапка).

Логопед. Де живе звук [ш] у цих словах? (На початку слова)

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Логопед. Скажіть, що я тримаю в руці. (У логопеда в руках великі рукавиці.)

— А на яку руку ми одягаємо цю рукавицю?

►► Гра на просторову орієнтацію

Логопед пропонує дітям показати ліву руку, праве око, ліве вухо. Логопед повертає рукавицю, з іншого боку якої зображений Дід,

Логопед. Діти, хто до нас прийшов?

— А які ви знаєте українські казки, у яких живе Дід? («Ріпка», «Рукавичка», «Коза-Дереза», «Курочка Ряба», «Кривенька качечка», «Івасик-Телесик», «Солом’яний бичок»)

Логопед зачитує уривки з українських казок на допомогу дітям.

— Але Дід не сам прийшов, а ще когось із собою привів. Хто це? {Дід привів із собою Мишку.)

►►Гра «Почуй правильно»

Логопед промовляє слово «мишка», переставляючи звуки або пропускаючи їх. А діти повинні плеснути в долоні лише тоді, коли почують правильний варіант.

Логопед. А Мишка щось нам принесла. (Мишка принесла малюнкипредметів. Що спільного в словах?)

Каша, груша, мішок, фартушок, кошик, машина, парашут.

1) Назвати малюнки, уточнити їх значення.

2) Дібрати до означення назву малюнка.

3) Назвати по пам’яті, які малюнки вивчали.

4) Визначити місце звука [ш].

5) Показати букву, яка позначає звук [ш].

6) Зробити звуко-буквений аналіз деяких слів.

Логопед. Діти, а які ви знаєте українські казки, де живуть Дід і Мишка? («Ріпка», «Рукавичка», «Курочка Ряба»)

— Нам Мишка принесла казочку. Але дорогою казка розсипалася на окремі малюнки. Треба допомогти Мишці потрапити в її казочку. Необхідно розкласти малюнки так, щоб утворилася казочка, і розказати її.

Дітям дається сюжетні картинки казочки «Рукавичка», які вони розкладають відповідно до сюжетної лінії.

Логопед оцінює, чи правильно розкладені малюнки.

Логопед. Хто оселився в рукавичці?

* Як жили тварини?

* Хто порушив спокій тварин?

* Чому так сталося?

х Назвіть слова зі звуком [ш].

Самостійний переказ казки дітьми

VI. РОЗВИТОК ЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ

Із частин скласти єдине ціле.

На малюнку, що отримають, зображено предмети зі звуком [ш].)

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

►► Домашнє завдання

Розказати вдома казку «Рукавичка»; повторити слова зі звуком [ш] .

 

Вгору