Особливості засвоєння складової структури слова дошкільниками середнього віку з ЗНМ
Питання про засвоєння складової структури слова в умовах аномального мовленнєвого розвитку надзвичайно важливе для педагогічної практики. У вирішенні цього питання дослідники виходили з труднощів під час опанування слів у дітей із загальним недорозвиненням мовлення (ЗНМ).
Під поняттям ЗНМ у сучасній логопедії розуміють складні мовленнєві розлади, за яких у дітей з нормою слуху та інтелекту спостерігають відхилення у формуванні мовленнєвої діяльності, тобто порушене засвоєння всіх компонентів мовленнєвої системи.
Такі дослідники, як А. Н. Гвоздєв, А. К. Маркова, Н. X. Швачкін, Б. Кітерман, Р. І. Лалаєва та інші, у своїх працях мали на меті виявити закономірності та способи подолання порушення складової структури слова в дітей зі ЗНМ. Проблема засвоєння складової структури слова дітьми зі ЗНМ залишається актуальною та потребує спеціального, поглибленого вивчення.
Завдання нашого дослідження — виявити особливості засвоєння складової структури слова в дошкільників середнього віку з II рівнем ЗНМ і особливо залежність відтворення заданої складової структури від дефектності звуків, які входять до неї.
Під час обстеження мовлення дітей середнього дошкільного віку зі ЗНМ II рівня виявили особливості його формування. Мовлення цих дітей характеризується численними порушеннями звуковимови, тяжкими порушеннями складової будови слів, імпресивними й експресивними аграматизмами, зв’язне ж мовлення залишається не- розвиненим.
Результати досліджень показали, що діти зі ЗНМ II рівня в самостійному та відображуваль- ному мовленні припускаються значної кількості помилок у відтворенні складової структури слова. Було виявлено такі типові помилки:
- елізія, що виникає унаслідок скорочення складової структури за рахунок випадання цілих складів (вадоз — водолаз, бабан — барабан);
- додавання зайвого складу, особливо під час збігу приголосних (талава, тилава — трава) або за подібністю (шубака — шуба, телеля — теля);
- персеверація, що проявляється в перестановці складів у слові (морашки — ромашки, яди- ги — ягоди, кабажан — баклажан);
- контамінація, що полягає в об’єднанні складів двох слів (копатом — копати лопатою, ріжом — різати ножем, совіник — совок і віник ). Цей тип помилок діагностичний для моторної алалії;
- антиципація, в основі якої лежить уподібнення складів один до одного (лалабан — барабан, лелебус — тролейбус).
Результати якісного аналізу зразків мовлення дітей середнього дошкільного віку зі ЗНМ II рівня свідчать, що опанування складової структури слова не залежить безпосередньо від уміння вимовляти окремі звуки.
Варто зазначити, що спотворення окремих звуків не є причиною порушень складової структури слова. В основі механізму цього порушення лежать не труднощі моторної реалізації звуків, а несформованість кінетичних образів слів.
Щоб виправити специфічні дитячі помилки під час формування складової структури слова,
адаптували методику А. К. Маркової з формування складової структури слова в дітей із алалією, дібрали й систематизували вербальний наочно-ди- дактичний матеріал, виділили етапи навчально- корекційної роботи. Відповідно до мети кожного етапу роботи дібрано вербальні вправи, необхідний наочний матеріал.
На І етапі роботи важливо зосередити увагу дитини на різниці між словами за складовим розміром, тобто за кількістю складів у словах.
Мета II етапу полягає в навчанні дітей розрізняти склади і швидко переключатися з одного складу на інший.
На III етапі роботи основна мета — навчити розрізняти складові системи слів і таким чином усунути порушення, що проявляються в об’єднанні складів із різних слів.
Мета IV етапу роботи — подолання скорочень слів, особливо під час збігу приголосних у слові.
Дидактичні вправи на V етапі роботи сприяють усуненню перестановок складів у межах слова.
На різних етапах роботи необхідно надавати перевагу то слуховим, то артикуляційним вправам.
На нашу думку, запропонована послідовність у роботі з формування складової структури слова забезпечує значну ефективність засвоєння матеріалу.
І ЕТАП
Перший етап роботи має на меті зосередити увагу дитини на різниці між словами за складовим розміром, тобто за кількістю складів у лексемах. Відтворення ритмічного контура слова, тобто кількості складів, — посильне завдання для дитини середнього дошкільного віку. Контур слова — це та основа, на якій тільки й можливе відпрацювання інших елементів складової структури.
На першому етапі роботи можна запропонувати вправи, що проводять обов’язково в ігровій формі.
1. Відтворення складового ритму слова. Робота над немовленнєвим ритмом з опорою на рухи. Вправи:
- відтворення контура слова в найпростішому вигляді;
- вимовляння сполучень із 2, 3, 4 однакових складів;
- відстукування ритму з певним інтервалом (швидко — помірно — повільно).
Логопед дає дитині завдання: «Стукай так, як я рахую». Дитина в такт підрахунку плескає в долоні. Логопед змінює ритм: то швидше, то повільніше.
Увагу дитини слід зосередити на різниці між словами за складовим розміром, тобто за кількістю складів.
2. Відтворення ритму за кількістю ударів. Вправи:
- логопед відстукує по 1, 2 або 3 удари: І, І, І; II, II, II; III, III, III. Дитина повторює.
3. Розрізнення слів за кількістю складів. Логопед подає вправи в ігровій формі:
- пояснює дітям, що є слова «великі, довгі, які ми вимовляємо довго» (ма-ши-на, ве-ло- си-пед) і «маленькі, короткі, які ми вимовляємо швидко» (м’яч, дім).
4. Розрізнення слів за ритмічним малюнком:
- логопед називає кілька лексем (мак, пух, кіт, машина, павутина) і просить дітей підняти руку, коли вони почують довге слово. При цьому в такт вимови логопед відстукує кількість складів, щоб діти відчули різницю в довжині слів;
- після цього вправу проводять в іншому варіанті: діти повинні впізнати найкоротше слово з певної кількості лексем.
5. Розрізнення кількості складів у складовому ланцюжку.
З цією метою проводять гру «Хто прийшов?»: (зайчик стукає в двері: тук — тук; вовк: тук). У цій грі одні діти проговорюють складові ряди, а решта розрізняє їх.
6. Робота над складовою структурою слова з використанням тільки збережених звуків раннього та середнього онтогенезу: а, у, о, и, і, е, м, п, т, к, н, в, д.
Вправи:
- відображене повторення окремих складів зі звуками, що необхідно правильно вимовляти (па, та, ка тощо);
- вимовляння слів із двох однакових складів. Можна використовувати звуконаслідування.
Гра «Хто як співає?»
На дошці малюнки тварин і птахів. Логопед імітує їх «спів» (курка — ко-ко, гусь — га-га, корова — му-му, пташка — ку-ку). Потім ці звуки повторюють вихованці.
- Після засвоєння дитиною двоскладових звуконаслідувальних слів їй можна дати аналогічне завдання — складові ряди, які включають звуки, що дитина вимовляє правильно (мама, тато, вава).
Варто зазначити, що одночасно з роботою над структурою слова необхідно запропонувати здійснювати постановку відсутніх звуків. Ця робота дає великі можливості для формування складової структури слова. Щоб автоматизувати звук, можна запропонувати дітям вимовляти складові ряди в певній послідовності: по одному складу, по два, по три (са, са-са, са-са-са) тощо. Так дитина набуває навичок вимови складових контурів різного розміру. Коли складові ряди включають в себе не тільки звуки, з якими проводять роботу, а й збережені звуки (та-са, ма-ма-са), то повторення їх сприяє формуванню в дитини вміння переключатися з одного складу на інший, попереджує помилки уподіблення звуків.
Вводячи звуки у слово, необхідно дотримуватися послідовності ускладнення складової структури. Не слід автоматизовувати новий звук у словах, складова структура яких ще не відпрацьована.
Усі ці вправи постійно супроводжують відстукуванням, ритмічним рухом руки в такт вимові, що допомагає дитині фіксувати увагу на кількості складів. Завчені слова зразу ж необхідно ввести в самостійне мовлення дитини.
II ЕТАП
Мета другого етапу — навчити дітей розрізняти склади та швидко переключатися з одного складу на інший; усувати помилки в уподібненні складів, формувати вміння переключатися з одного складу на інший.
1. Артикуляційні вправи, що спрямовані на переключення з однієї артикуляційної позиції на іншу.
Дітям пропонують виконувати за наслідуванням різні вправи, наприклад: витягувати губи в трубочку й розтягувати їх у посмішку.
2. Артикуляційні вправи поєднують з вимовлянням окремих звуків: у, і, а тощо.
3. Відтворення складних рядів із букв на позначення голосних: ау, у а ауі, іау.
4. Відтворення рядів, де змінюються голосні у двоскладових сполученнях: тату, тута, тато, тота, ту то, тоту.
5. Відтворення рядів в трискладових сполученнях: татуто, татоту, тотута, тутота, тутато.
6. Вимовляння складів із різними буквами на позначення приголосних: па-ка, ка-па, та ка, ка та, ва-ка, ка ва.
Розрізнення складів за однією ознакою (тата — тату, тата — тапа).
Ці вправи створюють основу для засвоєння двоскладових слів із збереженими звуками (вата, муха, хата, мука, липа, кіно, ноти, кава, вухо, око,
Вова, тато). При цьому діти повинні розуміти значення лексем, що збагачує їх словниковий запас.
7. Для вивчення складового ряду з трьох складів використовують такі підготовчі вправи, як відстукування, розрізнення двоскладових і трискладових рядів тощо.
Вправи:
- вимовляння трискладових рядів із різними приголосними (па-та-ка);
- закріплення трискладових слів зі зрозумілими дитині звуками (панама, канава, копито, поліно, малина, калина, лимони, коліно, папуга).
Усі вправи супроводжують зоровим сприйманням артикуляції логопеда.
III ЕТАП
На третьому етапі роботи основна мета — розрізняти складові системи слів і на цій основі усувати порушення, що проявляються в об’єднанні складових систем різних слів.
Увагу дитини слід привернути до звучання кожної лексеми в словосполученнях або реченнях.
IV ЕТАП
Мета четвертого етапу роботи — подолати скорочення слів, особливо під час збігу приголосних у слові; сформувати навички правильного використання слів різної складової будови. Особливу увагу надають звуконаповненню слів, особливо тих, де зустрічається збіг приголосних. Діти спрощують слова через утруднення в переключенні з одного складу на інший.
Вправи:
- повторення складового контура слів з однаковою кількістю складів (па-па-па — па-на-ма) і на тлі цього контура створення зорового образу артикуляції заучуваного слова;
- застосування поскладової (розчленованої) вимови слова під час переключення артикуляційних позицій від складу до складу. Наприклад, дитина заучує двоскладове слово «муха». Логопед говорить учневі: «Давай гратися, будемо говорити слово разом, я почну му, а ти закінчиш ха». Логопед у такт вимові доторкується то до себе, то до дитини. Завдання учня — вимовити один склад слова. Але під час вимови лексеми дитина непомітно для себе разом із дорослим проговорює й іншу частину слова, спочатку невпевнено, а потім голосно. Після цього починає вимовляти слово дитина, а закінчує логопед. У кінці вправи логопед просить учня повторити слово самостійно;
- відпрацювання слів із збігом приголосних в середині слова.
Така структура слова дає можливість розподілити збіг між двома складами. Для заучування пропонують слова: папка, качка, гілка, тачка, вудка, нитка, пальто, сумка, сітка, мітла, пилка, лапка;
- закріплення навичок вимовляти закриті склади й односкладові слова, що складаються із закритого складу: кіт, мак, дім, ніс, пух, ком, кит;
- поскладове вимовляння двох частин слова, у якому зустрічається збіг приголосних. Перший склад у слові вимовляє логопед (пап), а другий — дитина (ка);
- відпрацювання збігу приголосних на початку слова.
Якщо дитина спрощує збіг приголосних, то непоганий результат дає прийом нарощування збігу. Наприклад, логопед говорить: «Я вимовлю ма, а ти скажеш складніше — фма». Варто використовувати зоровий аналізатор під час артикулювання всіх звуків у слові.
V ЕТАП
Дидактичні вправи на п’ятому етапі роботи сприяють усуненню перестановок складів в слові.
Таких помилок діти припускаються лише на певному рівні засвоєння складової структури слова. Роботу над усуненням перестановок у словах проводять лише після того, як дитина навчилася переходити з одного складу на інший.
- відпрацювання послідовності складів у слові з опорою на фонематичне сприйняття.
У випадку перестановки складів у слові дитині важко не вимовляти склади, а відтворювати порядок, послідовність складів;
- привертання уваги дитини до семантики слова. Якщо склади переставити місцями, то зміниться значення слова (лопата — палата, банка — кабан, сосна — насос);
- упізнавання певного складу в тому чи іншому слові. Діти вичленовують склади з поданих слів;
- виділення складів зі слова й усвідомлене визначення місця складу в лексемі.
Вимовляння слів з одночасним відстукуванням ритмічної структури слова. Логопед вимовляє лексему по складах, чітко відстукуючи кожний склад;
- вимовляння слів дітьми разом із логопедом. Логопед називає лексему, діти її повторюють і визначають кількість складів у слові (мак — 1, мама — 2);
- визначення й називання частин слова (1, 2, З, 4 частини).
Мета цього завдання полягає в навчанні дітей підраховувати кількість складів у слові та виділяти їх послідовно;
- добір слів із поданим складом (па, ва, му тощо);
- добір слів із різною кількістю складів (1,2, 3,4);
- складання слів зі складів, які подані в порушеній послідовності:
а) за допомогою наочності;
б) без наочності;
- утворення нових слів шляхом заміни складів у слові (поліно — коліно, качка — тачка).
Цілеспрямоване формування складової структури слова слід проводити у двох напрямах:
1) навчання вимови слів зі збереженими звуками;
2) робота над словом у період автоматизації нових звуків.
Ці два напрямки потрібно здійснювати паралельно від самого початку роботи. У першому випадку робота над вимовою слова буде тісно пов’язана з активізацією мовлення дитини, розширенням словникового запасу. Логопед пропонує дітям слова для заучування в певній послідовності за принципом поступовості й поетапності в засвоєнні складової будови лексем. Пропонуємо таку послідовність у роботі над складовою будовою:
- двоскладові слова з однаковими відкритими складами (мама, ляля, вава);
- двоскладові слова з відкритими складами (тато, лапа, нога, теля);
- трискладові слова з відкритими складами (колесо, собака, голова);
- односкладові слова (мак, пес, шум, день);
- двоскладові слова з одним закритим складом (кошик, гусак);
- двоскладові слова зі збігом приголосних у середині слова (мавпа, вікно);
- двоскладові слова із закритим складом та зі збігом приголосних (бублик, компот);
- трискладові слова з одним закритим складом (парубок, метелик, барабан);
- трискладові слова зі збігом приголосних (сонечко, волошка, ведмежа);
- трискладові слова зі збігом приголосних і закритим складом (соняшник, будильник, абрикос);
- трискладові слова з подвійним збігом приголосних (гойдалка, петрушка, світлофор);
- односкладові слова зі збігом приголосних на початку слова (стіл, два, клен);
- односкладові слова зі збігом приголосних у кінці слова (вовк, торт);
- односкладові слова зі збігом приголосних на початку і в кінці слова (хвіст);
- двоскладові слова з подвійним збігом приголосних (квітка, верблюд);
- чотирискладові слова з відкритими складами (гусениця, морозиво, рукавиця, сковорода).
Зазначаємо, що слова кожної нової складової структури необхідно вводити лише після достатнього закріплення й засвоєння дітьми попередніх структур слів. Звичайно, для засвоєння всіх комбінаторних структур слів діти зі ЗНМ II рівня потребують довготривалої комплексної корекції.
Дані логопедичної науки показують, що різноманітні спотворення, порушення складової структури будови слова зустрічаються і в нормальному мовленнєвому онтогенезі. Ці недоліки легко можна скоригувати під час цілеспрямованого навчання. У той же час тільки в процесі формування вміння відтворювати слово в його повній складовій структурі можна подолати характерні та стійкі порушення складової структури слова, які спостерігають у дітей зі ЗНМ II рівня.
Особливості помилок складової структури слова обумовлені низьким рівнем фонематичних (сенсорних) та артикуляційних (моторних) можливостей дитини. Помилки, яких діти припускаються в перестановці, додаванні, уподібненні складів означають несформованість фонематичного сприйняття. Переважання помилок типу скорочення кількості складів, скорочення звуків під час збігу приголосних вказує на порушення артикуляційної сфери.
Саме тому всю корекційну роботу варто проводити у двох напрямах:
1) розрізнення й відтворення структури слова;
2) проведення слухових та артикуляційних вправ.
Спотворення окремих звуків не є причиною порушень складової будови слова. В основі механізму порушень складової структури слова лежать не труднощі моторної реалізації звуків, а несформованість кінетичних образів слів.
Водночас робота над засвоєнням складової структури слова пов’язана із вивченням окремих звуків. Тому початкову роботу над складовою будовою слова необхідно проводити лише з використанням збережених звуків.
Одночасно з цією роботою розпочинають і постановку звуків зі збереженням чіткої послідовності складових рядів і слів, які використовуються для автоматизації.
Роботу з формування складової структури слова слід здійснювати як на фронтальних, так і на індивідуальних заняттях. Вибір виду корекційних занять у кожному окремому випадку залежить не тільки від помилок відтворення складової структури слова, а й від аналізу процесу вимовляння слів, що допоможе визначити істинну причину неправильного вимовляння слова.
Література
- Бабина Г. В., Сафонкина Н. Ф. Обследование слоговой структуры слова и предпосылок её развития у младших дошкольников с общим недоразвитием речи // Воспитание и обучение детей с нарушениями развития. — 2002. — № 4.
- Богуш А. М. Теорія і методика розвитку мовлення дітей раннього віку : навчальний посібник. — К. : Видавничий дім «Слово», 2003.
- Есечко Л. Б. Формирование правильного слогового состава слова в произношении детей с общим недоразвитием речи в приготовительном классе // Дефектология. — 1974. — № 3.
- Заплатка С. М. Характеристика загального недорозвитку мовлення у дітей / Педагогіка та методика : Збірник наукових праць / редколегія : М. К. Шеремет, В. І. Бондар та ін. — К. : Друкарня НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2000.
- Маркова А. К. Недостатки произношения слоговой структуры слова у детей, страдающих алали- ей / Спец, школа. — 1961. — Вып. 3.
- Маркова А. К. О работе по преодолению нарушений слоговой структуры слова у детей, страдающих ала- лией / Спец. школа. — 1961. — Вып. 4.
- Маркова А. К. Особенности усвоения слоговой структуры слова у детей, страдающих алали- ей / Школа для детей с тяжёлыми нарушениями / под ред. Р. Е. Левиной. — М., 1961.
- Рыбина Э. Работа над слогоритмической структурой слова на логопедических занятиях // Начальная школа. — 1990. — № 1.
- Соботович Е. Ф. Нарушение речевого развития у детей и пути их коррекции. — К., 1995.